کارآفرینی یک معلم برای دانش‌آموزانش

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معلم سیستان و بلوچستانی برای دانش‌آموزانش کارآفرینی کرد تا منبع درآمد داشته باشند. همچنین برای همکارانش «بُرد معلم» ابداع کرد تا تدریس مجازی را آسان‌تر انجام دهند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، بهمن جهانتیغ معلم جوان سیستان و بلوچستان حدود 12 سال است که به عنوان هنر آموز هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش در استان در حال فعالیت است. دانش آموزان ایرانشهری و ناحیه یک و دو زاهدان به خوبی او را می شناسند.

این معلم جوان در دوران کرونا دغدغه همکاران و دانش‌آموزان خود را داشت و برای رفاه حال هر دو طیف تلاش کرد، برای معلمان برد معلم ابداع کرد و برای دانش آموزان کارآفرینی کرد تا منبع درآمد داشته باشند، او نشان داد که مراکز پژوهشی دانش آموزی هم مانند دانشگاه ها می توانند کارآفرین باشند.

برای خانواده ها دستگاه ضدعفونی اختراع کرد تا از مایع و الکل و سایر موارد خلاص شوند، به دانش آموزان یاد داد بازی یارانه‌ای تولید کنند و با فروش آن درآمد داشته باشند.

در مجموع اختراع دستگاه ضدعفونی ازنی، ابداع بُرد معلم، تولید مایع ظرفشویی و دستشویی و تولید بازی‌های تجاری هم به عنوان دو طرح کارآفرینی از دستاوردهای این معلم جوان است.

او دارای دو فرزند دختر سه ساله و پنج ساله است و رشته های مختلف شغلی از جمله دبیر، هنرآموز، معاون فنی، کارشناس اداره را در این 12 سال تجربه کرده و مولف چند کتاب بوده و در سال 1399 به عنوان مدیر نمونه هنرستان در کشور انتخاب شده است.

در حال حاضر در هنرستان کار و دانش کاوه و همچنین گروه های آموزشی استان و پژوهشسرای دانش اموزی پویندگان زاهدان مشغول به کار است.

بهمن جهانتیغ در زمینه های فعالیت‌های پژوهشی خود می گوید: در ابتدای ظهور بیماری منحوس کرونا برای تهیه مواد ضدعفونی مانند الکل یک سری بحران ها داشتیم و این بحران سبب شد به این موضوع فکر کنیم که دستگاهی داشته باشیم که نیاز به مواد ضدعفونی نداشته باشد و مردم به راحتی خرید روزانه خود را ضدعفونی کنند.

تحقیقاتم را شروع کردم در مورد ضدعفونی کننده های مختلف پرتویی و گازی، 5 ماه طول کشید اما به نتایج مثبتی رسیدم.

طی همین نتایج شروع به طراحی دستگاه ضد عفونی کردم که بجز برق نیاز به هیچ موادی ندارد و برای راه اندازی ماده ضدعوفنی و الکل هم نمیخواهد، خود این دستگاه با واکنش شیمیایی که میدهد ماده ضدعفونی را تولید و ویروس و میکروب را خنثی می کند.

این دستگاه دو سیستم مجزا برای ضدعفونی کنندگی داشت که هیچکدام نیاز به ورود ماده ضدعفونی نداشت، یکی تابش نور بود که از لامپ های داخل دستگاه که قدرت ضدعفونی بالایی دارند استفاده می شود، اجسامی که میخواهیم ضدعفونی کنیم باید صاف و بسته بندی شده دارای سطح صاف مانند مکعب و مستطیل باشد که بشود در دستگاه قرار بگیرد، این شیوه در اتاق عمل ها و جاهای دیگر هم اکنون استفاده میشود.

مکانیزم دوم دستگاه کاملا ابدایی بود و مشابه داخلی و خارجی ندارد به این روش که با گاز به اطراف خود واکنش میدهد و ماده ضدعفونی گازی ایجاد می کند، گاز نفوذپذیری زیادی دارد، این دستگاه، گاز تولید شده را  به محفظه هدایت می کند، آنجا توسط فن ها ضد عفونی و در نهایت با تخلیه گاز از محفظه و انتقال آن به فیلتر سه گانه از بین می‌رود، این دستگاه کاملا سخنگو است و تمام کارها را اتوماتیک انجام میدهد.

نام تجاری دستگاه را گذاشتیم b99-sanitizer، مراحل ثبت اختراع در حال انجام است، ثبت اولیه انجام شده، تست اولیه را در شهرستان چابهار انجام دادیم و دستگاه توانست بیش از انتظار ما را برآورده و فرایند ضدعفونی را انجام دهد.

این دستگاه را با نام بومی «هیوا» به معنای امید و آرزو رونمایی کردیم، آرزوی این را داشتیم که کرونا به زودی از بین برود.

نمونه خارجی آن را نداریم اما دستگاه های واردتی داریم که مکانیزم های خاص دیگری دارند قیمت آنها بیش از 100 میلیون تومان است اما این دستگاه ما با هزینه هفت میلیون تومان بومی تولید شد و اگر به انبوه سازی برسد شاید واردات ضدعفونی کننده ها به کشور را کاهش دهد.

 پس از رونمایی دستگاه هیوا به رفع مشکلات معلمان فکر کردیم، معلمان ما در شرایط کرونا به یکباره به یک زیست بوم و شیوه جدید آموزش برخورد کردند و کار سخت شد یکی از مشکلات تدریس آنلاین با گوشی بود، بستر اصلی شاد بود و شاد برای آموزش قسمتی به عنوان پخش زنده دارد اما استفاده همزمان از گوشی، کتاب و فیلم برداری، سبب درد دست و گردن همکاران می‌شد.

ابداعی کردیم با نام «بُرد معلم» این برد معلم یک دستگاه ساده و ارزان بود که معلم ما میتوانست به عنوان تخته سفید از آن استفاده کند، کلا به صورت یک استدیوی کوچک کار معلمان را آسان کرد.

پس از آن با توجه به اینکه یکی از مباحث و چالش های اولیا و آموزش و پرورش، تبدیل مراکز پژوهشی به کار آفرینی و درآمدزایی بود، سال گذشته که بنده سرگروه کار آفرینی نظری و فنی استان بودم و در بحث خلاقیت و کار افرینی اقداماتی انجام داده بودم و آن تولید مایع دستشویی و ظرفشویی در مرکز پویندگان شهر زاهدان بود تا به این باور برسیم دانش آموزان ما میتوانند در کارآفرینی و خلاقیت مفید باشند.

ما محصول تولیدی با کیفیت کارخانه را در پژوهش سرا تولید کردیم که مورد توجه مسولان قرار گرفت و قرار است پس از دریافت استانداردهای لازم به تولید انبوه برسانیم، ابتدا نیاز مدارس و سپس بازار  شهرستان و استان را پاسخ دهیم تا نیاز به ورود این مایع از سایر استانها نباشد.

ما توانستیم در هنرآموزان خود این باور را به وجود آوریم که هر کدام میتوانیم یک مولد و کار آفرین باشم.

در ادامه فعالیت ها تولید برنامه های کاربردی و بازی‌های قابل فروش را پیگیری کردیم و چند بازی تجاری تولید کردیم که سایر دانش‌آموزان هم تشویق شوند، این بازی ها در مارکت های معروف ایرانی در حال فروش هستند.

 از دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه در انجمن کدنویسی عضو داریم و کدنویسی و تولید برنامه های هدفمند را آموزش می دهیم.

او می‌گوید: سامانه ای زیر مجموعه سایت اصلی کارآفرینی استان ایجاد شده و فرهنگیان و دانش آموزان می توانند از این طریق کارهای تولیدی خود را به حالت ویترین به نمایش گذاشته و پس از جذب مشتری به فروش محصولات خود بپردازند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا