جواد قناعت: کارگروه رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان در خراسان جنوبی تشکیل خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

استاندار خراسان جنوبی گفت: کارگروه ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان در استان تشکیل می‌شود و در این کارگروه مشکلات کارآفرینان به صورت موردی، بررسی خواهد شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در دیدار با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این خصوص سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مدیریت این کارگروه را با همکاری دستگاه‌های متولی به دست گیرد و چندین جلسه تخصصی و ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان استان برگزار شود.

وی افزود: باید این کارگروه با تعداد محدود شرکت‌ها برگزار و مسائل به صورت موردی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات غیرقابل حل نیز به استاندار برای پیگیری موضوعات از مرکز منتقل شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: البته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری علاوه بر این در همین چند روز کوتاه خدمت خود، در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، کمیته شناسایی فرصت‌های تولید دانش‌بنیان و کمیته حمایت از تسهیل گیری دانش بنیان را در دستورکار خود قرار داده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

قناعت با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع اگر قبلا به عنوان یک ضرورت مطرح بود، الان و در شرایط فعلی کشور، تبدیل به یک وظیفه شده است، اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور باید از این ظرفیت‌ استفاده کنیم و بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص فصل الخطاب است.

وی به شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» اشاره کرد و گفت: تحقق این امر وظیفه متولیان را مضاعف و دوچندان می‌کند چرا که شرکت‌های دانش بیان نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارند.

قناعت با بیان اینکه اگر تولید ما دانش بنیان نشود هزینه‌ها افزایش می‌یابد و در رقابت‌ها عقب می‌مانیم، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم دانش را در تولید به خدمت بگیرم باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بیان استفاده کنیم.

وی از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد و اضافه کرد: ما در بهشت معادن زندگی می‌کنیم اما از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معادن به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌های جدید برای حل مشکلات و استفاده از ظرفیت‌ها دارند که متاسفانه در گردونه اداری باقی می‌ماند، اضافه کرد: در چنین شرایطی برخی دلسرد و به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند و برخی با تمام سختی‌ها، مشکلات را به جان می‌خرند و می‌مانند.

قناعت اظهار داشت: اکنون تبیین اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان آنهم برای افراد فرهیخته این جمع اهمیتی ندارد اما باید کار را شروع کنیم، در مسیر راه به دلیل عدم اطلاع برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان ما سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از توصیه‌های جدی مقام معظم رهبری حمایت از کارآفرینان است، اضافه کرد: در راستای حمایت از کارآفرینان باید در عمل شعار سال را اجرایی و عملیاتی کنیم و باید مراقب باشیم که شعاری عمل نکنیم و حتما از ظرفیت شرکت‌های دانش بیان استفاده و آنان را پای کار بیاوریم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این نشست یکسری از مشکلات اساسی شرکت‌های دانش بنیان بررسی و احصاء شد، اضافه کرد: باید این نشست‌ها دارای خروجی و نتیجه‌بخش باشد و صرفا به درد و دل تنها ختم نشود.

قناعت تصریح کرد: من معتقدم وقتی که موسسات و کارخانجات طعم شیرین استفاده از ظرفیت‌ها شرکت‌های دانش بنیان را بچشند هرگز شما را رها نخواهند کرد.

وی گفت: به گفته کارشناسان برای تولید به منابع مالی، مواد اولیه و منابع انسانی نیاز داریم که البته علاوه بر این به عزم و اراده دولتی هم نیاز جدی است که در این نشست به دنبال حل موانع پیش‌رو کارآفرینان به خصوص در ادارات دولتی هستیم.

قناعت با اشاره به اینکه باید موانع پیش‌رو کارآفرینان برداشته شود تا ظرفیت‌های بالقوه آنان تبدیل به بالفعل شد، اظهار داشت: بیمه، مشکلات مالی و تسهیلاتی، بروکراسی اداری، طولانی شدن روند ارائه مجوزها از دغدغه‌های کارآفرینان بود اما در کنار این مشکلات، مهمترین مشکل این است که فهم درستی از کارآفرینان در جامعه، ادارات و نهادها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه جوان کارآفرین و نخبه را به خوبی نشناخته‌ایم که باید در این زمینه ما مدیران ارشد استان به یک فهم‌ مشترک برسیم و حتما این موضوع به لایه‌های پایین ادارات هم منتقل شود اگر این اتفاق بیفتد، زمینه ساز پیشرفت و تعالی استان خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی ادارات و بانک‌ها در سال جاری می‌تواند حمایت از طرح‌های دانش بنیان باشد، اضافه کرد: باید در این زمینه دستگاه‌های ادارای ما پای کار باشند تا بتوانیم بیشتر از گذشته در راستای توسعه استان از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

مسائل بیمه‌ای، مشکلات مالی و تقاضا برای دریافت تسهیلات، بروکراسی اداری در ادارات و بانک‌ها، استفاده از ظرفیت و راهکاری شرکت‌های دانش بنیان در توسعه استان، مشکلات در فروش محصولات، عدم حمایت و فهم درست ادارات دولتی از کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان و اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر در ارائه مجوزها از دغدغه‌های و درخواست‌های مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان بود که در نشست سه ساعت با استاندار خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا