ضرورت پایه‌ریزی نظام کارآفرینی و نوآوری در کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح خطر بزرگی که پیش‌روی آینده اقتصاد ایران است، تاکید کرد، مرکز سیاست‌گذاری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از صنایع، وحید شقاقی شهری با بیان اینکه رئیس جمهور باید یک مرکز سیاست‌گذاری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کند و در داخل دولت نیز برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اصلاح ساختارها، سیاست‌گذاری شود تا آسیب‌ها و چالش‌های سنتی وابسته به اقتصاد نفتی، نهادها، ساختارها و به‌طور کلی موانع دانش‌بنیان شدن اقتصاد شناسایی و اولویت‌بندی شوند، اظهار کرد:

ایران ازنظر ظرفیت سرمایه‌های ملی بسیار غنی است، هرسال جوانان تحصیل‌کرده و خوش ایده بسیاری از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما در ایران هنوز فضای اقتصاد دانش‌بنیان یا حتی تولیدات دانش‌بنیان به‌طورجدی شکل نگرفته است و ساختارهای کشور، نظام آموزشی، نظام کسب‌وکار، نظام اقتصادی و تأمین مالی و بیمه‌ای ما با ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان همراه و هم‌راستا نیستند؛ درحالی‌که برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، باید ساختارها و نهادهای ما دگرگون شود و خود را فعالیت‌های دانش‌بنیان همراه کنند.

کسب‌وکارها به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال، باید فضای کسب‌وکار هرچه سریع‌تر به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کند، افزود:

کشور مالزی سال گذشته بیش از ۶۰ میلیارد دلار صادرات کالایی با فناوری بالا و دانش‌بنیان داشت، اما صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ما زیر ۵۰۰ میلیون دلار است و این نشان می‌دهد که در ساختار اقتصادی کشور همچنان روش سنتی دنبال می‌شود.

جهت‌گیری اقتصاد ما به سمت دانش‌بنیانی اقتصاد نبوده و به همین دلیل قادر به رقابت با دنیا نیستیم.

شقاقی شهری در ادامه، یادآور شد:

کشورهای که در حوزه دانش‌بنیانی کار کردند، عمدتاً توانسته‌اند مکانیسم رقابت را طی و کالاهای باارزش تولید کنند، اما از آنجا که تولید ما سنتی و اقتصاد ما بیش از ۵۰ سال متکی به نفت بوده، نتوانستیم ساختارهای تولید رقابتی را فراهم کنیم و همچنان در موج دوم بیشتر با محوریت نفت حرکت کرده‌ایم و جایگاهی در حوزه صادرات کالا با فناوری‌های بالا نداریم؛ صادرات ما عمدتاً بر پایه حوزه‌های با فناوری پایین است.

همین مساله موجب شده که یک خطر پیش پای ما باشد و اگر در پایان این دهه، صادرات نفتی مقدور نباشد، با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شویم و کشور دچار گرفتاری‌های اساسی خواهد شد؛ بنابراین رهبر معظم انقلاب با آگاهی، نام‌گذاری سال را به بحث تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی اختصاص دادند و بر فناوری‌های نو تأکید کردند.

دنیا از سال ۱۹۵۰ وارد موج سوم اقتصاد شد/ نظام کارآفرینی در کشور پایه‌ریزی شود

وی با بیان اینکه دنیا از سال ۱۹۵۰ وارد موج سوم اقتصاد یا همان عصر «دانش‌بنیان» شده است، افزود:

اکنون مفهومی به نام اقتصاد دانش‌بنیان شکل‌گرفته تا در تولیدات یک کشور از دانش و علم و فناوری استفاده شود.

تقریباً کشورهای پیشرو، اتصال بین اقتصاد و دانش را برقرار و در حوزه‌های علم و فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کشورها در حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان به‌ویژه در بحث دیجیتالی و هوشمند سازی اقتصاد، گام‌های بزرگی برداشته‌اند؛ حتی جهان مجازی نیز در این رابطه شکل‌گرفته و کسب‌وکارها در قالب سازوکارهای مجازی توسعه پیدا کرده تا در بخش‌های راهبردی، کالاهایی با فناوری بالا تولید شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم، افزود:

باید نظام کارآفرینی و نظام نوآوری در کشور پایه‌ریزی شود، دانشگاه‌ها از شکل سنتی خارج و تبدیل به دانشگاه‌های کارآفرین و ایده محور شوند؛ چراکه در حال حاضر خروجی دانشگاه‌های کشور امکان ورود به فضای دانش‌بنیان یا تولیدات دانش‌بنیان را ندارد.

بنابراین باید تغییرات بنیادین در نظام آموزشی ایجاد شود و به دانشگاه‌های نسل سوم تبدیل شوند.

بااین‌وجود نظام فعلی آموزشی ما همچنان با ادبیات منسوخ سنتی کار می‌کند و گاهی از بین برنده خلاقیت و نوآوری است.

در حوزه تولید باید از اقتصاد وابسته به نفت خارج شویم و تولید را مبتنی بر دانش‌محور قرار دهیم.

باید نظام کارآفرینی در کشور پیاده و قوانین و زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایجاد شود و باید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییرات بنیادی رخ دهد و قوانین و مقررات حمایتی برای پیشبرد فناوری‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد ایجاد شود.

شیوه سنتی باید از صحنه اقتصادی کشور منسوخ شود

شقاقی شهری در ادامه، افزود:

شیوه سنتی باید به‌تدریج از صحنه اقتصادی کشور منسوخ شود؛ همان‌طور که کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر ژاپن، ویتنام، مالزی، اندونزی و حتی سنگاپور در حوزه دانش‌بنیان حرکت جهشی داشتند و به ببرهای آسیا معروف شدند، تجارت و اقتصاد خود را با این فرمول جلو بردند و در صحنه اقتصاد جهانی ماندگار شدند؛ در ایران نیز جوانان تحصیل‌کرده به‌جای کارخانه‌های سنتی، باید در کارخانه‌های عصر صنعت مشغول به کار شوند و فضایی فراهم شود که به حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان ورود کنند تا هم برای کشور ثروت سازی شود و هم به اشتغال کمک کند.

درنهایت یک دگرگونی اساسی در نظام نوآوری و کارآفرینی رخ دهد.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان، با اشاره به اینکه همچنان موانعی بر سر راه کسب‌وکارهای نوآور وجود دارد، تأکید کرد:

مسئولان برای تحقق شعار رهبر معظم انقلاب باید هرچه سریع‌تر تدابیری برای ایجاد تسهیلات حمایت‌گرانه از مدل اقتصادی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اتخاذ کنند و علاوه بر برقراری تسهیلات باید حمایت‌های بانکی و بیمه‌ای از صاحبان این کسب‌وکارها انجام شود.

اگر واقعاً بخواهیم از ظرفیت‌های دانش‌بنیان بهره ببریم، باید ساختارها و نهادهای ما دگرگون شود و نظام آموزشی، نظام تأمین مالی، نظام بیمه‌ای و نظام کسب‌وکارها باید با ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان همراه و هم‌راستا شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
صنایع
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا