با سبک یادگیری میان فردی آشنا شوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب قصد داریم به سبک یادگیری میان فردی، ویژگی‌ها و مشاغل مناسب برای افراد با سبک یادگیری بین فردی بپردازیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، سبک یادگیری بین فردی یکی از انواع یادگیری است. افرادی که هوش بین فردی بالایی دارند، معمولا توانایی بالایی در بر‌قراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر دارند. این‌گونه افراد در کار‌ها و فعالیت‌های تیمی عملکرد بهتری دارند.

سبک یادگیری میان فردی چیست؟

سبک یادگیری میان فردی یکی از ۸ نوع سبک یادگیری مختلف است که در نظریه هوش چندگانه هاوارد گاردنر (Howard Gardner) تعریف شده است. سبک یادگیری بین فردی یا هوش میان فردی به توانایی فرد برای تعامل و درک سایر افراد و موقعیت‌های اجتماعی اشاره دارد. 

ویژگی‌های سبک یادگیری میان فردی

یادگیری بین فردی یک نوع از انواع  یادگیری است. افرادی که از سبک یادگیری میان فردی برخوردار هستند، عاشق تعامل با دیگران بوده و یادگیری از طریق ارتباط و تعامل بین فردی را ترجیح می‌دهند. این افراد شخصیتی مردمی دارند و از ریاست کمیته‌ها، شرکت در پروژه‌های یادگیری گروهی و برقراری ارتباط با سایر دانش آموزان و بزرگ‌سالان لذت می‌برند. آن‌ها از فعالیت‌های داخل مدرسه مانند سخنرانی، نمایش و بحث‌های تیمی لذت می‌برند.

افراد دارای هوش میان فردی بالا از نقاط قوتی همچون برقراری ارتباط با سایرین و درک آن‌ها برخوردار هستند. آن‌ها می‌توانند در رهبری و سازمان‌دهی افراد و گروه‌های دیگر، درک افراد و حل تعارضات به‌خوبی عمل کنند. فردی که سبک یادگیری بین فردی دارد، به برخی فعالیت‌های گروهی، باشگاهی و گردهمایی‌های اجتماعی نیاز پیدا می‌کند. آن‌ها در رابطه‌های به شکل مربی و شاگرد به خوبی پیشرفت می‌کنند.

افراد دارای سبک یادگیری میان فردی چگونه بهتر یاد می‌گیرند؟

افرادی که دارای سبک یادگیری بین فردی هستند، زمانی بهتر یاد می‌گیرند که به آن‌ها اجازه داده شود تا از حواس شخصی خود به عنوان بخشی از فرایند یادگیری استفاده کنند. همچنین آن‌ها در پروژه‌های گروهی مدرسه یا در جوامع بزرگ‌تر معمولا مشارکت مستقیم با دیگران را ترجیح می‌دهند. این افراد از طریق گفت و گو با دانش‌آموزان و بزرگ‌سالان، انگیزه بیشتری به دست می‌آورند و آن‌طور که به نظر می‌رسد، حس شهود بسیار قوی در مورد نظرات و علایق دیگران دارند.

همچنین این افراد در درک احساسات و رفتارهای اطرافیانشان خوب هستند و علت اصلی مشکلات مربوط به روابطشان با دیگران را به‌خوبی پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در ارائه و دریافت بازخورد بسیار خوب عمل کنند و به طور معمول به دنبال دریافت بازخورد از مربیان خود هستند. همچنین این افراد علاقه‌ی زیادی به آموزش و هدایت شدن از جانب مربیان خود دارند. علاوه بر این، سبک مربیگری هم‌سطح یا متناظر را هم دوست دارند که در این روش دو یا چند فرد در ارتباط با هم مهارت‌هایشان را توسعه می‌دهند.

آموزش انفرادی نیز برای آنان می‌تواند ارزشمند باشد؛ چرا که این افراد از طریق تعامل با دیگران بهتر یاد می‌گیرند. برنامه‌های مربیگری و کارآموزی نیز ممکن است برای افراد دارای سبک یادگیری بین فردی مفید باشد. این افراد به برنامه‌های خارج از کلاس درس علاقه‌مند بوده و همچنین خودشان می‌توانند گروه‌های مطالعه‌ای در محیط خارج از کلاس تشکیل دهند.

شرایط نامناسب برای یادگیری این افراد چیست؟

این افراد در شرایطی که مجبور به کار کردن به صورت تکی باشند یا در مواقعی که پروژه‌هایی تک نفره بر عهده می‌گیرند، احساس راحتی نمی‌کنند و به احتمال زیاد نمی‌توانند بهترین عملکرد خود را برای انجام کارهایشان ارائه دهند. اگر مربیان متوجه شوند که این افراد در کارهای دیگران مداخله می‌کنند، در زمان مطالعه با اطرافیان صحبت می‌کنند و زمان بروز اختلاف نظرها با افراد دیگر مشاجره می‌کنند، در این شرایط نیاز است که یادگیری میان فردی را در جهت مثبت‌تری هدایت کنند.

پیشنهادهای شغلی برای افراد دارای سبک یادگیری میان فردی

دانش آموزان دارای سبک یادگیری بین فردی ممکن است به سمت مشاغلی کشیده شوند که در آن‌ها تعاملات بین فردی منظم با دیگران وجود دارد. نقاط قوت این افراد اغلب رهبری، سازماندهی و درک افراد دیگر است. از سوی دیگر، چنین افرادی معمولا در مشاغلی که بسیاری از کارها در آن‌ها به صورت انفرادی و بدون تعامل با دیگران انجام می‌شوند، عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهند. 

برخی مشاغلی که برای استعدادهای افراد دارای سبک یادگیری میان فردی مناسب هستند، عبارت‌اند از: تدریس، فروش، بازاریابی، مدیریت ارتباطات، خدمات مشتری، خدمات شخصی مانند آرایشگری، مشاغل مربوط به وزارت، روانشناسی، مشاوره، مسئولیت منابع انسانی، مددکاری اجتماعی، راهنمای سفر و گردشگری، وکالت، مشاغل سیاسی، گوینده یا مجری‌گری تلویزیون و رادیو، بازیگری، پرستاری، هماهنگی رویدادهای کسب‌وکار، مربی شخصی، مربی ورزشی، درمانگری، یا مأمور شرکتی.

خلاصه

یادگیرنده بین فردی کسی‌ست که به‌وسیله‌ی برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند یاد بگیرد. این‌گونه افراد معمولا در کار‌های تیمی موفق‌تر هستند و می‌توانند به راحتی ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. در این مطلب به طور کامل به سبک یادگیری میان فردی و ویژگی‌های این نوع یادگیری پرداختیم. آیا می‌دانید سبک یادگیری شما چیست؟ شما می‌توانید نظرات و سؤالات خود را در زمینه‌ی سبک‌های یادگیری با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومverywellfamily.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا