شهرداری مشهد از جوانان در تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان جدید حمایت می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رضوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهدگفت: جوانان بدانند که اگر ایده خوبی داشته باشند و شرکت تاسیس کنند، ما زیرساخت، محل‌استقرار و دفتر کار را در اختیار آنها  قرار می‌دهیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، مجید دبیریان درمورد احداث کارخانه نوآوری در حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های شورای شهر و به ‌ویژه شورای ششم و کمیسیون اقتصادی جهت تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان و به ویژه شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر موضوع تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌‍زایی آن چیزی که مدیریت شهری مکلف به انجام آن شد که در بودجه ۱۴۰۱ هم بحث مطالعات و اجرای آن دیده شده موضوع احداث کارخانه نوآوری دوم بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت‎‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: برای رشد اقتصادی در کشور یکی از بهترین ظرفیت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در حوزه‌های مختلف اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت داده شود بازدهی ‌آنها در خیلی از موضوعات مانند پیدا کردن راه‌‎حل و  بسیاری از مشکلاتی که امروزه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه  در مدیریت شهری به آنها مبتلا هستیم، کمک‌کننده است و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

 ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان  

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شورای شهر مشهد ادامه داد: ما می‌توانیم به اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده و برای ایجاد منابع درآمدی پایدار از ظرفیت آنها استفاده کنیم. نظر ما این است که متاسفانه شهرداری برای کارخانه نوآوری اول تا الان برنامه مشخصی نداشته است. تا کنون  کارکرد این کارخانه صرفا اجاره دادن مکان بوده و و به عنوان مکانی که یک برند ویژه‌ای دارد شرکت‌ها می‌آیند و آنجا را اجاره می‌کنند. کارخانه نوآوری اول توانسته یک مرکزی را به عنوان یک برند برای مدیریت شهری و استقرار شرکت‌های مطرح حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها ایجاد کند. متاسفانه تا کنون تنها دستاورد این شرکت همین بوده است.

دبیریان خاطرنشان کرد: نگاه ما نسبت به این کارخانه‌ها در سال ۱۴۰۱ این است که تعامل دوسویه عملیاتی با شرکت‌های مستقر در این کارخانه‌ها داشته باشیم. نیازی به گرفتن اجاره از این شرکت‌ها نیست. ما اجاره‌‎بگیر نیستیم. اعتقاد ما این است که ‌می‎‌شود در قبال امکانات، زیرساخت و مکانی  که در کارخانه‌های نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان  قرار می‌دهیم از آنها خدمت بگیریم.

شهرداری باید سهامدار شرکت‌های دانش‌بنیان در کارخانه نوآوری باشد

وی تاکید کرد: طبیعتا اولویت ما شرکت‌هایی هستند که بتوانند در حوزه فعالیت مدیریت شهری و مجموعه‌های مختلف از جمله  در حوزه خدمات شهری، حمل‌‎ونقل، عمران و فناوری خدمات ارائه دهند. اما نکته دیگری که اعتقاد داریم  در تعامل با این شرکت‌ها باید در نظر بگیریم موضوع مشارکت و سهام‌داری شهرداری در این شرکت‌های دانش‌بنیان است. برای رشد شرکت‌ها و برای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ما باید سهام‌دار و مالک شرکت‌ها باشیم. این موضوع در دستور کار معاونت اقتصادی و مدیریت شهری است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد توضیح داد: اگر فرض بگیریم ارزش شرکتی در حال حاضر یک میلیارد تومان است، زمانی‌ که شهرداری سهام‌دار این شرکت شود طبیعتا ارزش افزوده به صورت خودکار برای این شرکت  ایجاد می‌شود. شهرداری می‌تواند با گرفتن سفارش کار و روزمه‌کاری درست کردن برای این شرکت‌ها ارزش افزوده دو چندانی ایجاد کند. شهرداری می‌تواند برای این شرکت‌ها به اعتبار اینکه آنها به شهرداری تعلق دارند کمک کند  که شرکت‌ها پروژه بگیرند، سفارش کار انجام دهند و خلق ثروت کنند. این نگاهی است که باید وجود داشته باشد. امیدواریم بتوانیم در آینده این دیدگاه را پیاده سازی کنیم  و زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که جوانان تحصیل کرده ما کار کنند و از این امکانات بهره‌مند شوند. مقام معظم رهبری تاکید دارند که یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال تحصیل‌کرده‌ها است. زمانی که ما زیر‍‌ساخت‌ها را فراهم کنیم بسیاری از مشکلات پیش‌ روی شرکت‌ها را کم می‌کنیم.

دبیریان گفت: اگر این اقدامات انجام شود طبیعتا جوانان ما انگیزه پیدا می‌کنند که شرکت تاسیس کنند. جوانان بدانند که اگر ایده خوبی داشته باشند و شرکت تاسیس کنند، ما زیرساخت، محل‌استقرار و دفتر کار را در اختیار آنها  قرار می‌دهیم. باید تعاملی دو جانبه برقرار شود. ما از تحصیل کرده‌ها حمایت کرده که شرکت‌های دانش‌بنیان جدید تاسیس کنند. این موارد برای ما اولویت است و با انجام آن شهرداری و مدیریت شهری هم می‌تواند به اهداف کاری که بهره‌برداری اقتصادی از این موضوع باشد، برسند.

وی با اشاره به دستاوردهای کارخانه نوآوری اول تاکید کرد: متاسفانه این کارخانه  اشکال‌های زیرساختی دارد؛ مثلا تاسیسات، ارائه خدمات و رفت‌وآمد افراد به آنجا دارای محدودیت است. لیستی از نقاط ضعف آن‌جا تهیه شده است. ما از این نقاط ضعف استفاده کرده تا برای ایجاد کارخانه نوآوری دوم از متخصصان و مشاورانی که در این حوزه صاحب نظر هستند یا اطلاعات روز دنیا را دارند بهره‌مند شویم .  

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا