علی خیرالدین: خواهان واحدهای فناور برای تبدیل ایده به ثروت هستیم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات این معاونت در تحقق شعار سال و توسعه هدفمند نوآوری گفت: ملزومات این مهم رویکرد واحدهای فناور برای تلاش جهت تبدیل ایده به ثروت و همچنین داشتن تولیدات دانش‌بنیان بر اساس نیاز کشور است. 

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری و بر تولید دانش‌بنیان و متکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در راستای منویات رهبری، از دانشگاهیان خواست عزم خود را برای تحقق شعار سال، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین جزم کنند.

وی همچنین تأسیس معاونت فناوری و نوآوری را به عنوان نخستین اقدام مهم وزارت علوم در دولت سیزدهم نشانگر آن می داند که مسئولان آموزش عالی در دوره کنونی به پیشرفت‌های موجود علمی کشور بسنده نکرده و تحول و نوآوری در استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور را دنبال می‌کنند. زلفی‌گل برنامه وزارت علوم در دوره جدید را کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاهی و حل مسائل جامعه به دست محققان توانمند کشور اعلام کرده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد اقدامات این معاونت برای تحقق شعار سال اظهار داشت: با توجه به اینکه شعار سال بحث تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است، باید در این راستا حرکت کنیم تا واقعا اجرایی شود.

علی خیرالدین ادامه داد: یکی از مسائل بحث شرکت‌های دانش‌بنیان است و تولید باید بر اساس نیاز کشور و مبتنی بر دانش باشد. بنابراین در پی ایجاد واحدهای فناور هستیم که دنبال تبدیل ایده به ثروت هستند. این یک مجموعه است که از ایده شروع می شود و باید ابتدا در مورد آن پژوهش صورت گیرد، بعد باید نمونه آزمایشگاهی ساخته شود و در پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، به تولید انبوه برسد.

وی افزود: وزارت علوم در بحث زایش و رویش واحدهای فناور می تواند نقش موثری ایفا کند؛ زیرا دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری همه ذیل وزارت علوم هستند؛ بنابراین باید سعی کنیم پیش زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان را فراهم کنیم و ابتدا واحدهای فناور را باید شکل دهیم.

گفتمان فناوری و نوآوری باید گفتمان اول کشور شود
معاون وزیر علوم درباره برنامه های بعدی این معاونت گفت: برنامه‌های زیادی داریم؛ اولین بحث فرهنگ‌سازی دانش بنیان است. یعنی مقوله دانش‌بنیانی را در سطح کشور گسترش دهیم. گفتمان فناوری و نوآوری باید حرف اول کشور شود و این گفتمان باید در کشور شکل گیرد. همچنین هم تعداد شرکت های دانش بنیان را باید افزایش دهیم و هم تولیدات آنها در اقتصاد ما به طور کلی و در تولید ناخالص داخلی کشور تاثیرگذار باشد. 

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان افزود: برنامه هایی که برای اشتغال شامل گرنت فناوری و دستیار فناوری و غیره داریم، همه به این امر کمک می کنند که دانشجویان از وقتی درس را شروع می کنند به آرامی وارد بازار شوند و به تدریج با مقوله فناوری و نوآوری آشنا شوند. 

وی در توضیح مراکز مختلف توسعه فناوری و نوآوری اظهار داشت: علاوه بر پارک‌ها و پژوهشگاه‌ها، مناطق و پردیس‌ها را داریم، اما همه این بخش ها هدفمند است. ابتدا شتاب دهنده ها را داریم که استارتاپ ها (شرکت‌های نوپا) را جذب می کنند. استارتاپ ها ایده‌های خود را در شتاب دهنده ها مطرح می کنند، بعد کارخانه نوآوری را داریم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی باید ایجاد شود و در واقع پارک علم و فناوری است که بخش خصوصی تاسیس می کند.

پردیس‌ها، حدفاصل مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری
خیرالدین ادامه داد: بحث پردیس فناوری و نوآوری بحثی تازه است. در واقع پردیس حدفاصل بین مرکز رشد و پارک تعریف می‌شود. مثلا تولیدکننده خودرو می خواهد در حوزه فناوری وارد شود بنابراین یک پردیس تخصصی فناوری در حوزه خودرو تاسیس می کند. یا اکنون با جهاد کشاورزی هماهنگی می کنیم تا پردیس های تخصصی کشاورزی را در استان ها ایجاد کنیم. مدیریت پردیس ها با مشارکت پارک علم و فناوری استان یا دانشگاه ها خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود پارک ها تخصصی شوند، اظهار داشت: ما همیشه از جزء به کل حرکت می کنیم، نمی‌خواهیم اینطور شود که پارک تاسیس کنیم ولی نتواند واحدهای فناور را جذب کند. مثل اینکه دانشگاه تاسیس شود ولی گروه و استاد و دانشجو نداشته باشد. بنابراین پردیس پیش‌زمینه پارک علم و فناوری است. مثلا دانشگاه یزد که پردیس در آن احداث شده با پارک یزد همکاری کرده، پارک داری را یاد گرفته و بعد پردیس پارک دانشگاه یزد شده است. 

خیرالدین گفت: در تدوین نظام ملی نوآوری نیز که خیلی روی آن کار شده؛ آمده است که در توسعه فناوری و نوآوری، هدفمند جلو برویم. در واقع نمی خواهیم تجربه آموزش را تکرار کنیم که بی رویه دانشگاه ایجاد شود و بعد خودمان مجموعه ای درست کنیم که آن را ساماندهی کند. 

معاون وزیر علوم تاکید کرد: رشد و توسعه حوزه فناوری در وزارت علوم مبتنی بر آمایش فناوری در کشور است و در مسیر تحقق منویات رهبری در همین مسیر گام برمی داریم. 

توافق با دانشگاه پیام نور برای استفاده از مراکز آموزشی این دانشگاه 

خیرالدین درباره دیگر اقدامات این معاونت گفت: اخیرا با پیام نور جلسه داشتیم و به توافق رسیدیم در مراکز استان ها و شهرهایی که رشد خوبی در فناوری دارند، مرکز رشد ایجاد شود. ایجاد مراکز رشد بستر خوبی است.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع فضا دارد؛ در حالی که پارک ها فضا ندارند. از این پتانسیل می توان استفاده کرد تا برخی از فضاهای آموزشی خالی به مرکز رشد تبدیل شده و واحدهای فناور پارک هم در این مرکز مستقر شوند. دانشجویان دارای ایده نیز در این محل مستقر می شوند و همین برنامه را برای دانشگاه آزاد و علمی کاربردی خواهیم داشت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا