مهدی فکورثقیه: پایان نامه‌های دارای قابلیت تجاری سازی حمایت می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: براساس طرح جامع پژوهش فناوری از پایان نامه‌ها و رساله‌هایی که قابلیت ایجاد شرکت و تجاری سازی داشته باشند، حمایت می شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، مهدی فکورثقیه درباره اهداف و برنامه پارک علم و فناوری این دانشگاه اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با توجه به این که از قدیمی‌ترین پارک های دانشگاهی است یکی از کامل ترین پارک ها است بنابراین برنامه امسال ما این است که با کمک مراکز رشد و نوآوری و توسعه شرکت‌های فناور از ظرفیت دانشگاه برای تحقق شعار سال استفاده کنیم.

وی افزود: با تهیه و ارایه طرح جامع پژوهش فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به پایان نامه ها و رساله‌هایی که قابلیت ایجاد شرکت و تجاری سازی داشته باشند کمک های ویژه برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان  و تجاری سازی ارایه می شود.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از دانشجویان دعوت کرد که علاوه بر دفاع از پایان نامه هاهی خود که برای گرفتن مدرک انجام می دهند با پیوست های فناوری که در پروپزال پایان نامه ها و رساله های خود ارایه می کنند در پارک علم و  فناوری این دانشگاه نیز ایده خود را ارایه و از آن دفاع کنند.

فکورثقیه یادآور شد: دانشجویان در صورت قبولی در دفاع از پایان نامه و رساله خود وارد نواحی و مناطق و قسمت هایی که برای پرورش ایده های حاصل از پایان نامه ها و رساله ها در نظر گرفته شده است، می شوند، بنابراین یکی از اصلی‌ترین برنامه های این پارک رصد پایان نامه ها و رساله هایی است که قابلیت تجاری سازی دارند.

وی خاطرنشان کرد: این پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به لحاظ دارا بودن شرکت‌ها و دانش و محصولات تولیدی یک پارک برجسته و برتر است،  در سال گذشته با توجه به مشکلات بودجه ای برنامه‌ها و اهداف مدنظر به صورت کامل محقق نشد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر در این پارک شرکت هایی فعالیت می کنند که محصولات بسیار خوبی را ارایه می دهند اما نیاز به حمایت‌ از ایده‌های آنها است که باتوجه به کمبود بودجه ای تاکنون نتوانسته ایم به تعهداتی که برای حمایت از ایده های نوآورانه داشتند، عمل کنیم که امیدواریم امسال با توجه شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین که توجه ویژه ای به موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی دارد،  این امر محقق شود.

فکورثقیه درباره صادارت محصولات شرکت های دانش بنیان این پارک هم تصریح کرد: ما چند شرکت داریم که می توانیم تعاملات مالی آنها را برقرار کنیم اما تا برقراری این ارتباط فعلا به آنها اعلام کردیم که از ظرفیت پارک فناوری پردیس استفاده کنند بنابراین باید برای این موضوع راه حلی پیدا شود.

وی درباره این که محصولات تولیدی باید صادرات محور باشند، گفت: در ایران پردیس های علم و فناوری مختلفی مانند البرز، ارس و کیش فعالیت می کنند که موجودیت آنها بین المللی است و کار آنها به لحاظ آموزشی و پژوهشی این است که با دانشگاه های خارج کشور ارتباط برقرار کنند و بر همین اساس بدنبال این هستیم که از این طریق برای موضوع صادرات برنامه ریزی کنیم.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره برگزاری تورهای فناوری هم گفت: برگزای این تورها برای فعالان دانش بنیان و دانشجویان بسیار مفید است و من دعوت می کنم که دانشگاه تهران را در اولویت بازدید خود بگذارند و از آن دیدن کنند چرا که از نزدیک در جریان فعالیت آنها قرار می گیرند.

فکورثقیه بار دیگر چالش اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را کمبود فضا و بودجه اعلام کرد و گفت: در تهران خیلی سخت است که بتوانید به مجموعه پارک فضای مورد نیاز را اضافه کنید و از طرف دیگر موضوع بودجه است که امیدواریم امسال برطرف شود.

وی درمورد حمایت دولت از پارک های علم و فناوری هم تصریح کرد: درخواست ما این است که دولت حمایت بیشتری از پارک های علم و فناوری داشته باشد تا بتوانیم برنامه های خود را به طور کامل محقق کنیم.

به گزارش ایرنا، پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل می شوند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی این پارک ها، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

 پارک های علم و فناوری دارای مکانیسم های زیرساختی مهمی هستند که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده، در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

این مهم به صورت گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان یک اصل به رسمیت شناخته شده‌است. در بسیاری از موارد، پارک های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند. از طرفی، پارک های فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، مراکز مهمی به‌شمار می آیند.

پارک‌های علم و فناوری معمولاً توسط دانشگاه‌ها در فضایی مناسب در نزدیکی دانشگاه ها برپا می‌شود و همکاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر در پارک و دانشگاه به وجود می‌آید.

طبق نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تمامی استان‌ها باید نسبت به تأسیس پارک فناوری مجهز اقدام کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا