در اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی چه خبر است؟/ آیا ائتلاف بعضی افراد عضو هیات مدیره فعلی برای انتخابات طبق عرف و قانون انجام شده است؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این خبر، یک گزارش مفصل از مطالب رسانه‌ها و بعضی از اعضای هیات مدیره فعلی در خصوص این انتخابات و همچنین یک فایل از تخلفات اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی منتشر شده است. با ما همراه باشید.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی برای تنویر افکار عمومی گفت: در 21 اردیبهشت 1400 پیامکی برای اینجانب و دیگر اعضا جهت انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی به شرح زیر ارسال شد:

ثبت‌نام نوبت اول داوطلبین عضویت در هیات مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب‌و‌کارهای مجازی از تاریخ 11 اردیبهشت لغایت 30 اردیبهشت 1400 می‌باشد. ثبت‌نام از طریق سامانه ایرانیان اصناف- سامانه ساران

همچنین در تاریخ 7 بهمن 1400 نیز پیامکی با متن زیر ارسال شد:

وضعیت صلاحیت شما در اتحادیه [اتحادیه کشوری صنف کسب‌و‌کارهای مجازی] در کمیته تطبیق تعیین گردید. مشاهده جزییات: ارجاع به سامانه ساران


بیشتر بخوانید:

انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی ۲۳ فروردین برگزار می‌شود/ مدیرمسئول «کارآفرینی پرس» کاندیدای این دوره شد


دیجاتیو نیز نوشت: انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی که قرار بود در آبان ۱۴۰۰ برگزار شود در ۲۳ فروردین ماه برگزار شود. این موضوع روز ۲۵ اسفند ماه صرفا در سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیان شده و اسامی نامزدها نیز که متشکل از ۲۶ فعال حوزه است نیز در این وبسایت درج شده است. طبق جدولی که اتحادیه کسب و کارهای مجازی منتشر کرده، ۲۶ نفر برای حضور در انتخابات هیئت‌مدیره و پنج نفر برای انتخاب بازرس تایید صلاحیت شده‌اند. به طور دقیق مشخص نیست این افراد چه زمانی در این انتخابات ثبت نام کردند و چطور تایید شده‌اند. اما در نهایت قرار است طی این انتخابات هفت نفر اعضای هیئت مدیره، سه نفر علی‏‌البدل و دو بازرس اصلی و علی‌‏البدل مشخص شوند.

نکته جالب اینجاست که سابقه دقیقی از برخی از نامزدها در دست نیست و به نظر می‌رسد برخی، مشاورانی در این حوزه بوده‌اند که حالا در یکی از مهمترین انتخابات اتحادیه‌های صنفی مرتبط با تجارت الکترونیکی به عنوان نامزد انتخاباتی شرکت کرده‌اند. از سوی دیگر تمام این نامزدها را آقایان تشکیل می‌دهند.

جریان ائتلاف تاد؛ آیا همه نامزدها امکان و فرصت ائتلاف داشته‌اند؟

یک ائتلاف با نام «تاد» وجود دارد که وبسایت آن تنها به معرفی اعضای این ائتلاف و انتشار چند خبر پرداخته است. ائتلاف تاد شامل ۹ فرد است که نامشان در همین فهرست فوق دیده می‌شود. در این ائتلاف «رضا الفت نسب» از مدیران کنونی و پرخبرترین چهره‌های اتحادیه حضور دارد و هم مدیران برخی استارتاپ‌ها نظیر سفر مارکت و امرتون و شهر سرویس و چهارباغ و نام «محمد خلج» به عنوان مدیرعامل اسنپ و «اشکان میرآرمندهی» به عنوان مدیرعامل دیوار نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

مجموع شرایط نشان می‌دهد ائتلاف تاد از ماه‌ها قبل و پیش از زمان اعلام زمان برگزاری انتخابات، مشغول به کار بوده است. اولین محتوای منتشر شده در سایت تاد مربوط به دی ۱۴۰۰ است. شنیده‌های دیجیاتو حاکی از آن است که هیچ یک از نامزدهای دیگر که عضو این ائتلاف نبوده‌اند، از تاریخ برگزاری انتخابات نیز اطلاعی نداشته‌اند و امروز این تاریخ به آن‌ها اعلام شده است. اگرچه مشخص است که اتحادیه در ۲۵ اسفند این خبر را در سایت خود منتشر کرده اما دقیقا به همین مقدار بسنده‌ کرده‌. حتی اعضای فعلی هیات مدیره سخنی از انتخابات در شبکه‌های اجتماعی خود به میان نیاورده‌اند. حال با توجه به فرصت اندک تا زمان برگزاری انتخابات و عدم اطلاع رسانی دقیق درباره این انتخابات، باید دید فرصتی برای شکل‌گیری یک ائتلاف دیگر وجود دارد یا خیر.

از همه این‌ها گذشته، نکته جالب عدم حضور برخی از مدیران کنونی این اتحادیه در فهرست نهایی انتخابات پیش رو است. «حمید محمدی» (مدیرعامل دیجی کالا) رئیس کنونی هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مهم‌ترین چهره‌ای است که پس از حواشی صنفی زمستان گذشته ظاهرا لقای حضور در اتحادیه را به عطایش بخشیده است.

همچنین دیجاتیو در خبری دیگر نوشت: عضو هیات مدیران اتحادیه کسب و کارهای مجازی و دبیر انجمن کسب و کارهای مجازی خواستار تعویق در انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی شدند. آنها بر این باور هستند که اطلاع رسانی به طور دقیق انجام نشده و وزارت صمت باید به این مسأله ورود پیدا کند تا انتخاباتی سالم و بهتر صورت بگیرد.

«حمیدرضا اعتدال‌مهر» عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره جریان انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دیجیاتو گفت: «ماجراهای انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخشی مربوط به زمان مدیرعاملی آقای کرمی می‌شود که تخلفاتی هم اتفاق افتاد و اتاق اصناف نیز به آن ورود کرد اما موضوع صحبت کنونی ما فراتر از این موارد است.»

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در همان زمان مدیریت آقای کرمی درباره کاندیداتوری دوره بعد اعلام شد، افراد علاقه‌مند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

او در ادامه توضیحات خود با اشاره به روند ثبت‌نام‌ علاقه‌مندان به کاندیداتوری در این انتخابات گفت: «هرچند این موضوع باید با توجه به وظیفه قانونی رئیس هیئت مدیره در روزنامه رسمی درج می‌شد و این اتفاق هم افتاد اما از سویی دیگر این موضوع به اطلاع اعضا به صورت دقیق نرسید. البته اعلام شده این موضوع به صورت پیامک هم به اعضا اطلاع رسانی شده است اما این موضوع برای برخی افراد رخ نداده است.»

اعتدال مهر اما با اشاره به عضویتش به عنوان عضو علی‌البدل هیئت مدیره، تاکید کرد، شخصا هیچ پیامکی در اینباره دریافت نکرده و گفت: «شاید روند اننتخابات به شکل قانونی انجام شده باشد اما شکل عرفی انتخابات اتفاق نیفتاده است. همین موضوع هم باعث شده عده کثیری از افرادی که امکان کمک کردن به این تشکل را به علت حضورشان در صنف و تجربه قابل توجه‌شان دارند؛ از این انتخابات بی‌خبر ماندند.»

کناره گیری ثبت‌نام کنندگان به دلیل نقص در پرونده!

او در پاسخ به این سوال که روند ثبت نام دیگر اعضا به چه شکلی پیش رفته است، گفت: «عده‌ای از افرادی که ثبت‌نام هم کرده بودند به دلیل نقص در پرونده ثبت نام خود را لغو کردند. در واقع این افراد تماس‌های مشکوکی دریافت کردند و از آنها خواسته شده تا در انتخابات شرکت نکنند و از حضور در آن صرف نظر کنند.»

اعتدال مهر در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه اگر دوستان در اتاق اصناف حسن نیت دارند باید لیست اولیه کاندیداها و لیست تائید صلاحیت شده را به اشتراک بگذارند، گفت: « بر اساس توضیحات افرادی که خواستار حضور در انتخابات بوده‌اند بیش از 100 نفر در این روند رد صلاحیت شد‌ند که این موضوع به هیچ عنوان طبیعی نیست.»

شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضایی که اقدام به لغو حضورشان در انتخابات و کناره‌گیری از آن کرده‌اند تماس‌هایی از متفاوت از بخش‌های مختلف دولتی داشتند، برخی اسامی حراست وزارت صمت را می‌آورند و برخی نهادهای دیگر را عاملین این تماس میدانند. به باور اعتدال مهر همین موضوع خود شائبه و شک درباره این انتخابات را تشدید می‌کند و حالا این سوال مطرح است که چرا این روند شکل گرفت.

اعتدال‌مهر در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اعلام کاندیداتوری تا به امروز اعضای جدیدی هم به اتحادیه اضافه شدند که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند یا خیر به دیجیاتو‌ گفت: «به هر حال تا امروز نزدیک به یک سال از ماجرای ثبت‌نام گذشته است. در این مدت هم حدود 800 تا 900 مجوز جدید کسب‌وکار صادر شده است و این افراد عملا در انتخابات ثبت‌نام نکرده اند.»

او با اشاره به اینکه سه دلیل اصلی برای نپذیرفتن این انتخابات وجود دارد، گفت: «اولا اطلاع رسانی برای ثبت‌نام به درستی انجام نشده، دوما افرادی هم که ثبت‌نام کرده‌اند به دلیل اعلام نقص در پرونده درخواستشان پس گرفته شده است، همچنین اطلاع رسانی هم به درستی انجام نشده است و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده نشده است.»

اعتدال مهر به عنوان عضو هیئت مدیره اعلام کرد: « به دلیل همه این موارد و عدم شفافیت و همه تخلفات پیش آمده لازم است درخواستی صنفی از اتاق اصناف و وزارت صمت برای تغییراتی در روند انتخابات انجام شود.»

به باور او به دلیل زمان کوتاه اعلام شده از 25 اسفند تا 25 فروردین یا باید زمان بیشتری به کاندیداهای فعلی برای معرفی خود داده شود یا ثبت نام قبلی باطل شود و افرادی که دیر مطلع شدند و دیگر افرادی که تمایل به ثبت نام در انتخابات دارند نیز فرصتی برای حضور پیدا کنند.

او با تاکید بر اینکه بهتر است انتخابات با کیفیت و قابل قبول برای همه اعضا انجام شود، گفت: «اگر زمان انتخابات حتی با یک یا دو ماه تاخیر روبرو شود هم حداقل با کیفیت برگزار خواهد شد.»

ایراد شکلی عضو هیئت‌مدیره به انتخاباتی پر حاشیه

اعتدال مهر در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا امکان اعلام این درخواست از طرف یک عضو هیئت مدیره وجود دارد یا باید به شکل گروهی انجام شود، گفت: «قانون‌گذار پیش‌بینی درباره این روند به عنوان یک فرایند قانونی نکرده است.»

به گفته او این روند انتخابات به ظاهر ایرادی ندارد و امکان ادامه آن وجود دارد. این در حالی است که ایراد منتقدان به انتخابات به روند شکلی آن است.

این عضو هیئت‌مدیره با اشاره به تغییراتی که در وزارت صمت، اتاق اصناف و دیگر بخش‌های مرتبط شده است، گفت: «با توجه به همه این تغییرات انتظار می‌رود این همکاری انجام شود تا دچار گرفتاری نشویم تا در 4 سال آینده بعد از انتخابات ناگزیر به تحمل و قبول حواشی چنین انتخاباتی باشیم.»

اعتدال مهر با اشاره به اینکه اتحادی کسب‌وکارهای مجازی تجربه حضور کسب‌وکارهای بزرگ در هیئت مدیره را دارد، گفت: «در دوره قبل اسنپ، دیجی‌کالا، زنبیل و مواردی از این دست در هیئت مدیره حضور داشتند. اما تجربه ما بیانگر آن است که لزوما وجود کسب‌وکار بزرک باعث موفقیت نخواهد شد.»

او بر این باور است که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به حضور افرادی صنفی نیاز دارد که بزرگ بودن نام کسب‌وکارشان کافی نیست و این موضوع باید در دوره جدید رعایت شود.

اما همچنان این پرسش مطرح است که به تعویق انداختن روند اتخابات یا لغو روند قبلی باید بر چه اساس و راهکاری انجام شود؛ اعتدال مهر در پاسخ به این پرسش، گفت: «به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین و تنها روشی که می‌تواند وجود داشته باشد شفاف سازی این روند و اطلاع رسانی درباره آن است.» هرچند باید گفت مجتبی توانگر نماینده مجلس نیز از وزارت صمت خواسته تا این انتخابات لغو شود و به تخلفات آن رسیدگی شود.

به باور اعتدال مهر اگر در حال حاضر اطلاع رسانی و آگاهی گسترده درباره عواقب چنین انتخاباتی به درستی انجام نشود در چهار سال آیند با مشکلات قابل توجهی در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مواجه خواهیم شد.

عادل طالبی: به افرادی جنگجو‌ نیاز داریم

«عادل طالبی» دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن اعلام اینکه تعویق در این انتخابات می‌تواند شک‌ها و شبهات را برطرف کند تاکید دارد که در اسامی حاضر در فهرست نهایی کاندیداتورها، نام‌های گمنام زیادی وجود دارد که نمی‌توانند جنگنده‌ای برای کسب و کارهای انلاین باشند: «ما افرادی را لازم داریم که بتوانند برای مشکلات کسب و کارها بجنگند و پیگیر احقاق حق آنها باشند. بسیاری از اسامی حاضر افراد گمنامی هستند و برخی از مدیران استارتاپ ها هم که در لیست حضور دارند بسیار اندک هستند، ضمن اینکه تجربه نشان داده است این کسب و کارهای بزرگ دغدغه‌های خودشان را دارند و نمی‌توانند برای دغدغه دیگران هم بجنگند.»

طالبی با تایید این موضوع که بسیاری از افراد واجد شرایط از انتخابات فعلی و شرایط آن به درستی آگاه نشدند تاکید کرد که اعضای هیات مدیره این دوره از اتحادیه بسیار مهمتر از دوره قبل هستند: «دوره قبل پایه ریزی ابتدایی این اتحادیه بود و همه چیز به سرعت انجام شد تا این حرکت رخ بدهد ولی در این دوره نباید عجولانه رفتار کرد.»

طالبی در پاسخ به این پرسش که چرا این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است به دیجیاتو گفت: «چالشهای در پیش رو کسب و کارهای انلاین پیچیده‌تر‌ شده و مواردی نظیر طرح صیانت و… وجود دارد که این مشکلات را دو چندان می‌کند. اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این دوره خود با این قبیل مسایل دست و پنجه نرم می‌کند و باید اعضای هیات مدیره آن افرادی باشند که شناخته شده باشند و توانایی انجام این کار را داشته باشند.»

طالبی با بیان اینکه تعویق‌ در انتخابات و ایجاد فرصت برای کاندیداتورهای جدید به نفع بازیگران این حوزه است تاکید کرد که این اتفاق باید از سوی وزارت صمت پیگیری شود و خود اتحادیه نیز بهتر است که به تحقق این کار کمک کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ماهنامه پیوست: تاریخ اولیه برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام شده بود اما به دلیل همه‌گیری کرونا این انتخابات به تعویق افتاد و مقرر شد آبان‌ماه این انتخابات برگزار شود، با این حال در آن زمان نیز شرایط برگزاری انتخابات مهیا نشد و در نهایت اعضای هیات مدیره اتحادیه پیش‌بینی کرده بودند تا پایان سال انتخابات اتحادیه برگزار خواهد شد.

اختلاف نظر در اتحادیه پس از استعفای محمد کرمی اولین رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به رسانه‌ها درز کرد، زمانی که اعضای اتحادیه با استعفای او موافقت نمی‌کردند اما در نهایت به دلیل حضور نیافتن او در جلسات اتحادیه هیات عالی نظارت بر اصناف استعفایش را پذیرفت و سپس، حمید محمدی مدیرعامل مشهور دیجی‌کالا، به عنوان دومین رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی، جانشین او شد.

اما درست چند ماه پس از انتخاب کم و بیش ناگزیر حمید محمدی به عنوان رئیس هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نامه‌ای از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت به رئیس اتاق اصناف ارسال شد که در آن گزارش بازرسی از عملکرد اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی منتشر شده بود و  به تخلفات گسترده در دبیرخانه این اتحادیه اشاره شده بود.


گزارش تخلفات اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی


یکی از تخلفات فاحش در این گزارش برگزار نشدن جلسات هیات مدیره در طول چهار سال فعالیت این اتحادیه است، طبق آنچه در این گزارش آمده، در این دوره باید حداقل ۶۰ جلسه هیات مدیره برگزار می‌شده اما ۴۰ جلسه به حدنصاب قانونی برای تشکیل جلسه نرسیده است و تقریباً هیچ یک از اعضای هیات مدیره اتحادیه به صورت مرتب در اتحادیه حضور نیافته‌اند.

در کنار این بی‌نظمی و بی‌توجهی آشکار به ساختار قدرت در این اتحادیه بسیار جوان و رو به گسترش، در این گزارش تاکید شده که موضوع صدور و ابطال پروانه کسب متقاضیان در هیات مدیره مطرح نشده است. برگزار نشدن جلسات کمیسیون‌های مختلف اتحادیه هم از جمله دیگر تخلفات صورت‌گرفته از سوی اتحادیه به شمار می‌آید. همچنین در این گزارش که نسخه کامل آن در اختیار ماهنامه پیوست قرار گرفته اشاره شده است که نه تنها پرونده صنفی اعضای هیات مدیره در محل اتحادیه موجود نبوده بلکه پرونده‌های صنفی سایر اعضا نیز برای بررسی از سوی بازرسان در اتحادیه نبوده است.

این نامه در کنار افشای خبر درخواست فیلترینگ تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی اتحادیه به دلیل نداشتن جواز کسب موجب شد فعالان این حوزه که تاکنون این اتحادیه را به نوعی پیشتیبان خود می‌دانستند دچار شک و تردید شوند. تا جایی که بالا گرفتن اعتراضات که با فیلتر شدن سایت 1dayoff شروع شده بود رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، حمید محمدی، را وا داشت تا در رشته‌توییتی انتقاد کاربران و فعالان این حوزه از عملکرد اتحادیه نسبت به فیلتر کسب‌وکارهای اینترنتی را بپذیرد و سعی کرد دلایل این تصمیم را توضیح دهد اما برخی دیگر از اعضای اتحادیه نیز بر اجرای دقیق قانون نظام صنفی و در نهایت الزام به فیلتر شدن این کسب‌وکارها تاکید می‌کردند که همچنان دوپارگی در رویکردهای نهادی را که شاید قرار بود آخرین سنگر کسب‌وکارهای اینترنتی باشد به رخ کسب‌وکارها و رسانه‌ها می‌کشید.

در حالی که برخی از کاندیداها در تماس با ماهنامه پیوست دغدغه خود را نسبت به ناگهانی بودن انتخابات پیش رو ابراز کرده‌اند، رونوشتی از نامه‌ای به دست ماهنامه پیوست رسیده که طی آن برخی از اعضای اتحادیه نیز در نامه‌ای به اتاق اصناف نسبت به صوری بودن فعالیت شمار قابل توجهی از اعضای اتحادیه شکایت کرده‌اند.

در این نامه در کمال ناباوری برآورد شده است از سه هزار و ۳۶۵ عضو اتحادیه، هزار و ۸۳۰ مورد از اعضا فاقد فعالیت کسب‌وکاری واقعی مجازی هستند و با توجه به اینکه در گزارش اولیه هیات مدیره از میان سه هزار و ۵۹۱ عضو آن بدواً ۲۲۶ عضو غیرفعال اعلام شده بودند، در نهایت ۲ هزار و ۵۶ عضو اتحادیه فاقد فعالیت واقعی ارزیابی شدند که حدود ۵۷ درصد کل اعضا را تشکیل می‌دهند. از این میان حدود ۲۷.۷ درصد از سایت‌ها به کلی غیرفعال بوده و در حدود ۸.۹ درصد از سایت‌ها، کالا یا خدماتی برای ارائه نیست، در ۹.۸ درصد از سایت‌ها خرید امکان‌پذیر نیست و در حدود  ۹.۷ درصد از آنها درگاه پرداخت وجود ندارد و در حدود یک درصد از آنها نیز کالاهایی ارائه شده که یا دیگر در فضای واقعی وجود ندارند (مانند گوشی‌های همراه بسیار قدیمی) یا قیمت‌های غیرواقعی و صوری دارند.

در نامه‌ای که از سوی برخی از اعضای اتحادیه برای اتاق اصناف ارسال شده آمده است، تعدادی از کسب‌وکارهایی که امکان دریافت مجوز از نهادهای دیگر را ندارند از اتحادیه اقدام به دریافت مجوز می‌کنند و این تعادل آرا را به نفع دبیرخانه اتحادیه بر هم زده است در حالی که شماری از کاندیداها معتقدند منافع این بدنه صوری نتایج انتخابات پیش رو را تغییر خواهد داد به ویژه اگر در رأی‌گیری سه‌شنبه آینده تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب نرسد. ظهور ائتلاف تازه‌تاسیس تاد به سرکردگی رضا الفت‌نسب بازیگر جدی انتخابات آینده هم نشان می‌دهد دست‌کم بخشی از طیف رقیب از پیش با آمادگی کامل وارد میدان شده‌اند.

یکی دیگر از نکات مهم، بی‌توجهی فعالیت اتحادیه به فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است و به نظر می‌رسد تاکنون هیچ‌گونه اقدام موثری به منظور نظارت بر این شرکت‌ها صورت نگرفته است و در نهایت بی‌توجهی اتحادیه به عملکرد این شرکت‌ها منجر به باطل کردن جواز فعالیت شرکت بادران یکی از شرکت‌های بزرگ این حوزه از سوی وزارت صمت شد که فرضیه‌هایی را در مورد سلامت بوروکراتیک اتحادیه هم مطرح کرد.

طبق این نامه اجازه فعالیت بازاریابی شبکه‌ای شرکت بادران تعلیق شده است و این شرکت دیگر اجازه فعالیت در این حوزه ندارد.

شائبه‌های بسیار در مورد انتخابات پیش روی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی و فشار روزافزون بر کسب‌وکارهای خصوصی و استارت‌آپ‌های این حوزه باعث شده است پس از ضعیف شدن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دلیل اختلافات داخلی، این بار بسیاری نگران از دست رفتن آخرین سنگر باقی‌مانده برای تجارت الکترونیکی برای بازیگران واقعی‌اش باشند.

باید دید مقامات و کاندیداهای انتخابات پیش رو در یک هفته پیش رو چه پاسخی برای انبوه سوالاتی که تاکنون مسکوت مانده دارند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
دیجاتیو 1دیجاتیو 2ماهنامه پیوست
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا