درباره ایمیل مارکتینگ/ ۷ گام برای پیاده‌سازی آن

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب پاسخ می‌دهیم ایمیل مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد. پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کنید تا از نکات مهم و اصول اولیه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل مطلع شوید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، معمولا کسب‌وکارهای کوچک و یا فروشگاه‌های آنلاین، با انواع موانع و چالش‌ها روبه‌رو هستند و یکی از مهم‌ترین موانع موجود در مسیر فعالیت آن‌ها، معرفی برند خود به دامنه وسیع‌تری از مخاطبان با مناسب‌ترین قیمت ممکن است. دربازاریابی اینترنتی، روش‌های مختلفی برای حل این مشکلات وجود دارند که یکی از بهترین آن‌ها ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل است.

بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

به ارسال ایمیل برای مخاطبان هدف به منظور حفظ ارتباط با آن‌ها و نیز یافتن مشتریان جدید، ایمیل مارکتینگ می‌گویند. 

ایمیل مارکتینگ می‌تواند با اهداف مختلفی از جمله آگاهی از برند، افزایش وفاداری مشتریان و … انجام شود. 

چگونه برای ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل برنامه‌ریزی کنیم؟

اگر هیچ ایده‌ای راجع به ایمیل مارکتینگ خود ندارید، نگران نباشید، زیرا قرار است در این نوشتار توضیح دهیم ایمیل مارکتینگ چیست و تمام بخش‌های مهم و اولیه انجام این کار را به‌صورت گام به گام بررسی کنیم.

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها، کمپین ایمیل مارکتینگ خود را طراحی کرده و با استفاده از خدمات مختلف آن، تعامل بسیار بهتری با مشتریان فعلی و بالقوه خود داشته باشید.

علاوه بر این با اتصال فروشگاه آنلاین خود به این ابزارها و نرم‌افزارها، می‌توانید داده‌های مهم و مفیدی هم‌چون سوابق خرید، میزان هزینه‌‌های مشتریان، اولین خرید مشتری و یا مشتریان دائم را نیز تعیین کنید و با توجه به این داده‌ها، تبلیغات هدف‌مند به هرکدام از مشتریان خود ارسال کنید و با در نظر گرفتن نیازمندی‌های هر مشتری، فروش بسیار بهتر و بیشتری را نیز تجربه نمایید.

مدیریت یک کسب‌وکار، چندان راحت نیست و دقیقا می‌دانیم که شما به‌عنوان مدیر مجموعه، روزانه چه میزان مسئولیت و دغدغه را متحمل می‌شوید. برنامه‌ریزی برای کمپین تبلیغاتی و بازاریابی با ایمیل نیز یک مسئولیت و دغدغه تازه برای شما خواهد بود. به همین خاطر در این بخش مهم‌ترین نکاتی را که باید برای تعیین استراتژی ایمیل مارکتینگ خود در نظر بگیرید، مشخص کرده‌ایم.

در واقع باید بگوییم که در صورت در نظر گرفتن تمام این موارد اعلام شده و دنبال‌کردن آن‌ها به‌صورت دقیق، رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان را تضمین خواهیم کرد. حال که دریافتید اهمیت ایمیل مارکتینگ چیست و با بازاریابی با ایمیل آشنا شدید، در ادامه قصد داریم مراحل آن را نیز ذکر کنیم. بنابراین، با دقت به مراحل و گام‌های انجام این کار توجه کنید.

۱. تعیین مخاطبان از مراحل ایمیل مارکتینگ

هیچ فرقی ندارد که حوزه کاری شما چیست و چه چیزی را می‌فروشید، نکته اصلی و مهم این است که پیش از هرچیزی، برای برقراری ارتباط و تعامل بسیار بهتر با مشتریان، مخاطبان و مشتریان هدف خود را تعیین کنید. با اینکه ممکن است این موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار کوچک این است که تمام شاخصه‌های مهم مرتبط به حوزه کاری خود را بشناسید.

البته باید بدانید که انواع ابزارهای ایمیل مارکتینگ خدمات و قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال با استفاده از چنین ابزارهایی، می‌توانید مشتریان خود را به دسته‌بندی‌های مشخصی (Segment) تقسیم کرده و بر اساس شرایط اختصاصی آن‌ها، ایمیل‌های هدف‌مند ارسال کنید و بدین شکل، میزان تعامل و فروش را بیشتر کرده و در نهایت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کسب‌وکارتان را نیز افزایش دهید.

به‌محض افزودن مشتریان به لیست‌های مختلف، کاربران ثبت‌شده اطلاعات مختلفی راجع به خود ارائه خواهند داد و با این روش، داده‌های مختلفی راجع به علاقه‌مندی و نوع رفتار هر مشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. در برخی از این ابزارها، فرم‌های اختصاصی ثبت نام وجود دارد که افراد با تکمیل آن‌ها، به‌عنوان مشتریان دائم و یا ویژه شما تعیین می‌شوند. در این فرم‌های ثبت نام، اطلاعات مهمی هم‌چون سن، جنسیت و علاقه‌مندی‌های فردی در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید مشتریان خود را بر طبق هر کدام از این مؤلفه‌ها دسته‌بندی کنید.

یکی از مهم‌ترین اطلاعات درج شده در این فرم‌ها، شماره تماس و یا آدرس ایمیل مشتریان است که با استفاده از آن، می‌‌توانید به‌صورت مستقیم به مشتریان واقعی و فعلی خود ایمیل فرستاده و با آن‌ها تماس برقرار کنید. ممکن است بخشی از مشتریان شما ترجیح دهند تنها در صورت وجود انواع حراجی‌های مرتبط با کالاها و محصولات خاص، ایمیل‌های اطلاع‌رسانی را دریافت نمایند و برخی دیگر ترجیح دهند که ایمیل‌های هفتگی دریافت کرده و اطلاعات مهم مرتبط به فروشگاه را دنبال کنند.

۲. کانال ارتباطی و نحوه آشنایی مشتری با شما

پس از این‌که مخاطبان را تعیین کردید، باید مشخص کنید کانال ارتباطی شما در ایمیل مارکتینگ چیست.

اصلی‌ترین و ارزش‌مندترین داده‌ای که فرم‌های ثبت نام در اختیار شما می‌گذارند این است که هر فرد از چه طریقی با کسب‌وکار شما آشنا شده و در کجا فرم مجموعه‌تان را دریافت و تکمیل کرده است. در ادامه، چند نکته مهم و مفید برای ایجاد یک لیست قوی از انواع مشتریان را با هم بررسی خواهیم کرد.

اگر شما مدیر کسب‌وکار آنلاین بوده و حساب کاربری فروشگاه آنلاین خود را به یکی از نرم‌افزارهای بازاریابی با ایمیل متصل کرده باشید، می‌توانید داده‌های بسیار مهمی هم‌چون کانال ارتباطی اولیه مشتری را بیابید که مشتریان از طریق آن به فروشگاه شما دست‌پیدا کرده‌اند. با داشتن این اطلاعات مفید، موثرترین روش جذب مشتریان خود را شناسایی کرده و می‌توانید با تمرکز بیشتر بر آن کانال ارتباطی و البته تعیین نحوه برقراری ارتباط متناسب با آن محیط، میزان مشتریان خود را افزایش دهید.

برای مثال اگر اغلب مشتریان شما در فرم‌های ثبت نام گزینه‌هایی هم‌چون اینستاگرام و توییتر را انتخاب کرده باشند، می‌توانید نحوه تعامل و راه ارتباطی خود را تغییر داده و از طریق شبکه‌های اجتماعی گفته شده با مشتریان فعلی و یا بالقوه خود ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این در انواع نرم‌افزارهای ایمیل مارکتینگ، می‌توانید برای تمام افرادی که از طریق یک روش خاص مثل اینستاگرام، تبلیغات آنلاین و یا سایر روش‌های موجود با کسب‌وکار شما آشنا شده‌اند، بخش‌های مجزا ایجاد کنید.

اگر قصد دارید میزان جذب مشتری و مخاطب از طریق برخی از صفحات سایت کسب‌وکارتان را مشخص کرده و ارزیابی کنید، می‌توانید از خدمات موجود در انواع ابزارهای ایمیل مارکتنیگ بهره برده و با افزودن یک فیلد مخفی به صفحات مد نظر، این داده‌ها و اطلاعات مهم را رهگیری کرده و به‌دست آورید.

۳. بخش‌ها و گروه‌ها

پس از اینکه در میان تمام مخاطبین خود، گروه مشخصی را شناسایی کرده و مد نظر قرار دادید، می‌توانید آن‌ها را در بخش‌ها و یا گروه‌های مجزایی دسته‌بندی کرده و برای هر کدام از آن گروه‌ها، کمپین تبلیغاتی منحصر به‌فرد و مرتبط با نیازمندی‌ها و علاقه‌مندی‌‌شان طراحی و برنامه‌ریزی نمایید. ارسال تبلیغات مرتبط و هدف‌مند، فروش شما را افزایش داده و میزان سود بیشتری را برای شما در پی دارد.

یکی از بهترین راه‌های سازماندهی لیست مشتریان، تعیین گروه‌های مختلف است و پس از انجام این کار، تنها باید یک لیست مشخص را مدیریت کنید. ممکن است شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار دارای یک سایت فروش آنلاین باشید و از طریق حساب کاربری خود در یکی از پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ، با ۳ گروه مختلف هم‌چون نمایندگان فروش، خرده‌فروش‌هایی که محصولات‌تان را به‌صورت جزئی می‌فروشند و مشتریان‌تان، ارتباط برقرار می‌کنید.

با اینکه احتمالا تصور کنید که روش منطقی برای سازماندهی این ۳ گروه مخاطب، ایجاد ۳ لیست مجزا است؛ اما افزودن آن‌ها به یک لیست واحد، همان کارایی و عملکرد را در اختیار شما قرار خواهد داد و البته جلوی هزینه‌های اضافی را نیز می‌گیرد. پس از ایجاد یک لیست واحد، می‌توانید برای هر کدام از آن‌ها بخش و یا سگمنت (Segment) مجزایی ساخته و کمپین‌های تبلیغی متناسب به هر گروه را به‌صورت مستقل ارسال کنید. بنابراین همه مخاطبان شما در یک لیست قرار خواهند گرفت، اما با استفاده از بخش‌های مختلف، دسته‌بندی می‌شوند.

از سوی دیگر در برخی مواقع به ارسال اطلاعیه‌ها و یا تبلیغات یکسان برای همه مخاطبان خود نیاز دارید. در این صورت، می‌توانید ایمیل مد نظر را به یک‌باره به تمام لیست ارسال کرده و از انجام چند باره یک کار یکسان، اجتناب کنید.

برای ایجاد بخش‌های مختلف، از همان داده‌هایی استفاده کنید که مشتریان در فرم ثبت نام در اختیار شما قرار داده‌اند. می‌توانید افراد را بر اساس نحوه آشنایی با مجموعه، علاقه‌مندی‌ها و یا سایر مشخصه‌های موجود دسته‌بندی کنید و یا در صورت عدم آشنایی با ابزارها و خدمات ارائه شده در پلتفرم ایمیل مارکتینگ منتخب خود، از بخش‌ها و یا سگمنت پیش‌فرض موجود در نرم‌افزار بهره ببرید. علاوه بر این در پلتفرم‌های مختلف داده‌های بسیار مهمی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید بر اساس مجموع این داده‌های اطلاعاتی هم‌چون تعداد افرادی که بر ایمیل ارسالی شما کلیک کرده و آن را مطالعه‌ کرده‌اند، بازه سنی یا جنسیت مشتریان دائم و سایر اطلاعات مشابه، تبلیغات اختصاصی برای هر گروه طراحی کنید و بازخورد بسیار بهتری داشته باشید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربوم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا