لزوم حمایت‌ مادی و معنوی مدیران صنعتی از پیشرفت فناوری نانور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

برگزیده بخش مقاله ششمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد که مدیران بخش‌های صنعتی کشور از جمله صنایع دریـایی نباید خود را با فناوری نانو بیگانه بدانند؛ بلکـه باید از پیشرفت این فناوری جدیـد در کشـور حمایت‌های مادی و معنوی کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، مراسم افتتاحیه و اختتامیه ششمین جشنواره سراسری فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی سوم و چهارم اسفند ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با حضور مسئولان و تجلیل از برگزیدگان دوره ششم برگزار شد.

اختراعات برتر، ابتکار و نوآوری برتر، مقالات برتر، کتب برتر، ایده‌های برتر، محصولات‌ برتر، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی برتر، محقق‌ برتر (در شاخه‌های مختلف: افراد حقیقی‌، اعضای هیئت علمی، دانشجویی، دانش‌آموزی)، آزمایشگاه برتر، مرکز تحقیقات برتر، طرح‌های پژوهشی و دانش‌بنیان برتر، پایان‌نامه برتر ( ارشد و دکتری) از محورهای جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ششم بود.

تور بازدیدهای صنعتی مجازی، برگزاری استارت‌آپ در حوزه‌های مرتبط با نانوفناوری، برگزاری کارگاه‌های پژوهشی، آموزشی و سخنرانی‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجاری نانو و برگزاری چالش فناوری نانو از مهم‌ترین برنامه‌های جنبی جشنواره ششم بود.

حمایت از توسعه علم، فناوری و تجاری‌سازی محصولات نانو، شناسایی و قدردانی از افراد حقیقی و حقوقی توانمند و فعال در حوزه فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی، هدایت فعالیت‌های واحدهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی فعال دانشگاه به سمت فناوری نانو و تشویق فعالیت‌های پیشرو در این زمینه از مهم‌ترین اهدافی بود که در ششمین جشنواره فناوری نانو دنبال شد.

ششمین دوره جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی و نمایشگاه توانمندی‌های فناوری نانو سوم بهمن ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و ۷۵ محصول حوزه فناوری نانو در این نمایشگاه برای آشنایی پژوهشگران و مسئولان رونمایی شد.

در ششمین دوره جشنواره ملی فناوری نانو، ۹۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان ۴۶۰ مقاله، ۱۸ اختراع، ۲۱ ابتکار و نوآوری، ۲۲ تحقیق، ۲۹۲ پایان‌نامه، ۲۶ ایده، ۱۸ طرح پژوهشی و دانش‌بنیان، ۲۵ کتاب، ۶ مرکز تحقیقات، ۴۴ محصول و چهار مورد مرتبط بود و در پایان از ۱۹ اثر برگزیده شاخص در عنوان‌های مختلف تجلیل شد.

کاوه کلاه‌گر آذری دانشجوی دوره دکتری دانشگاه صنعتی مالک اشتر و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در شاخص «مقالات» ششمین دوره جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «مطالعه و بررسی مقاومت به خوردگی پوشش های نانو کامپوزیتی گرافن- دی اکسید زیر کونیوم / اپوکسی» حائز رتبه برتر و از وی تجلیل شد.

وی در این‌باره به گفت: با مقاله‌ای با عنوان مطالعه و بررسی مقاومت به خوردگی پوشش‌های نانوکامپوزیتی گرافن-دی اکسید زیرکونیم/اپوکسی که در مجله علمی پژهشی نانو مواد چاپ شده در ششمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتم.

استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تشریح چکیده‌ای از این مقاله مطرح کرد: صنایع دریایی در کشور ایران به معنـای واقعـی خـود، یعنـی سـاخت سکوهای ثابت و متحرک دریایی، کشتی‌هـای اقیـانوس‌پیمـا، زیردریایی‌ها و …، حـدود یـک دهـه از عمرشان می‌گـذرد و صـنعتی نوپـا محسـوب مـی‌شوند؛ بنابراین مدیران بخش‌های صنعتی کشور از جمله صنایع دریـایی نباید خود را نسبت به فناوری نانو بیگانه بدانند؛ بلکـه همـواره باید پیشرفت‌های این شاخه از دانش و فناوری مولکولی را در دنیا زیر نظر داشته و از پیشرفت این فناوری جدیـد در کشـور حمایت‌های مادی و معنوی کنند.

آذری افزود: دسته‌ای از مواد نانوساختار که ظرفیت زیادی برای استفاده در صـنایع دریایی دارد، نانوکامپوزیت‌ها هستند که در این پژوهش سـعی شده با توجه به خواص منحصربه‌فرد نانوکامپوزیت‌هـا از یـک سـو و اهمیــت اسـتفاده از مــواد نانوسـاختار در صــنایع دریایی از سـوی دیگـر بـه بررسـی انـواع، خـواص، کاربرد و برخی از روش‌های ساخت این مواد پرداختـه شـود، به همین منظور روکش نانوکامپوزیتی بر پایه سیستم اکسید گرافن- دی اکسید زیرکونیم/ اپوکسی ساخته و برای جلـوگیری از خوردگی روی سطح فلز به کار گرفته شد.

استاد دانشکده مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بیان کرد: ترکیـب اکسید گرافن- دی اکسید زیرکونیم داخـل اپوکسـی وارد شـد تـا مقاومـت در برابـر خوردگی فلز بررسی شود که خواص مقاومتی در برابر خوردگی فلز با افزایش اکسید گرافن- دی اکسید زیرکونیم با اپوکسـی بـه طـرز چشـمگیری افزایش می‌یابد.

آذری اظهار کرد: دلیل این بهبود خاصیت مقاومت در برابر خوردگی، مربوط بـه سـاختار ورقـه‌ای ماننـد، توزیـع یک نواخـت و ترکیـب نانوکامپوزیـت اکسید گرافن- دی‌اکسید زیرکونیم با زمینه اپوکسی است که به‌طور مؤثری از خوردگی فلز زیرین جلوگیری می‌کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا