امیر سیاح: با دستگاه‌هایی که تا ۶ فروردین به سامانه مجوزها متصل نشده برخورد می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سیاح گفت: تا پنجم یا ششم فروردین دستگاه‌هایی که به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشوند، در انتظار برخورد‌های سنگین باشند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سیاح رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص وضعیت اتصال دستگاه هابه سامانه ملی مجوزها به سوالات زیر پاسخ داد:

با دستگاه‌هایی که هنوز برای صدور مجوز‌های الکترونیک کسب و کار به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشده‌اند چه برخوردی می‌شود؟

سیاح: تا پنجم یا ششم فروردین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که برای صدور مجوز‌های الکترونیک کسب و کار به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نشده باشند، در انتظار برخورد‌های سنگین باشند.

مهمترین حکم قانونی که برای اجرای این دستور تصویب شده ماده ۷ اصل ۴۴ بود که سال ۸۶ قرار بود همه دستگاه‌ها شرایط صدور مجوز را آسان کنند.

در سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی تاکید بر جرم انگاری کرد تا اینکه یک سال بعد از لازم الاجرا شدن قانون باید توسط همه دستگاه‌ها اجرایی شود، دستگاهی که مرجع اصلی صدور مجوز هستند باید به دنبال استعلام نباشد.

از همه دستگاه‌ها خواسته ایم تا شرایط صدور مجوز را روشن کنند و برخی از دستگاه‌ها تا به امروز مجوز‌های می‌دادند که حتی خودشان هم خبر ندارند.

چه شرایطی برای سازمان غذا و دارو در حوزه صدور مجوز وجود دارد؟


سیاح: شرایط سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز مشاغل خانگی به این صورت است که مکان محدوده آشپزخانه واحد مسکونی باید از امکان ایجاد شرایط بهداشتی برخوردار باشد، متقاضی مجاز به افزودن هر گونه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، کارگاهی و آشپزخانه صنعتی نیست.

سقف باید ارتفاع کافی داشته باشد، کلیه پنجره‌ها باید دارای توری مناسب بوده و قابل شستشو و نظافت باشد، تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان در نظر گرفته شود.

چه اصولی برای بازنگری در مجوزهای کسب و کار در نظر گرفته شده است؟

سیاح:هر شرط مبهم و قابل تفسیر (امضای طلایی) برای صدور مجوز باید صریح شود، هزینه سرمایه گذاری تا حد ممکن کم شود، شرایط غیرعادی سخت تا حد ممکن باید حذف شوند،مجوزهای کسب و کار تا حد ممکن اعلامی باشد، حمایت از تولید تا حد ممکن از مجوز جدا شود، مطالبه طرح کسب و کار و طرح توجیهی از متقاضی تا حد ممکن حذف شود، شرط نظر کارشناس شورا، آزمون شفاهی تا حد ممکن حذف شود ،شرط عدم سوء پیشینه اگر مستند قانون نبود حذف شود.

آیا وکلا در شمول کسب و کار می گنجند؟

سیاح: وقتی وکلای محترم بابت خدمتی که عرضه می‌کنند پول نگیرند و رایگان کار کنند ،در این صورت کار آنها کسب و کار نیست و ما با آنها کاری نداریم اما وقتی پول دریافت می کنند شامل کسب و کار می شوند.

انحصار در شرایط تحریم و در شرایط جنگ اقتصادی یعنی همدستی با دشمن. انحصارگر کسی است که درها را می بندد تا خودش منتفع شود.

آیا در مسیر صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کار موفقیت حاصل شده است؟

سیاح: در حال حاضر سر دو راهی موفقیت و شکست این پروژه قرار داریم و بنده نگران هستم. اگر مجلس قوانین را بروز نکند، پروژه صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کاربا شکست روبه‌رو خواهد شد.

افق و چشم انداز پیش رو به چه سمتی در خصوص استعلام پیش می رود ؟

سیاح: برای استعلام حکم هیات وزیران را داریم. مراجع قانونی استعلام مکلف هستند تا استعلامات را به صورت الکترونیک و هوشمند پاسخ دهند.عدم پاسخ دهی ۱۵ روزه به معنای موافقت با درخواست است.

قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

آیا جهاد کشاورزی به سامانه متصل شده است؟

قربانی: ما فرم ها را تقدیم کرده ایم. یکسری اصلاحات و نکاتی که وجود داشت همه اصلاح شده است. در حوزه اتصال به درگاه ملی اولین دستگاهی بودیم که به سیستم سامانه صدور مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی متصل شدیم.

وزارت جهاد کشاورزی از سال‌های قبل مجوزها را به صورت الکترونیکی صادر می کند. در راستای اتصال به درگاه ملی تمام دستگاه‌ها باید به یک مرکز اتصال پیدا کنند تا ملت ایران بدانند که تنها یک آدرس را باید یاد بگیرند و با آن آدرس ورود کنند.

در عملیات اول تکمیل فرم ها بود که توانستیم این کار را انجام دهیم. حتی در یک مقطعی تقاضا کردم از معاون وزیر اقتصاد که چند نیرو را به وزارت جهاد برگردانند زیرا تعداد مجوزهای ما بالاست.

تعداد مجوزها و خدمات در وزارت جهاد بالا است. ما با وزارت اقتصاد در تعداد اختلاف داشتیم آخرین عددی که ثبت شده ۱۴۴ مورد است. از ۱۴۴ تا ۱۵۰ مجوز تایید محور هستند.

۵۵ عنوان در حوزه مشاغل خانگی داشتیم که همه آنها ثبت محور هستند. وزارت جهاد کشاورزی با سلامت انسان ها سر و کار دارد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا