افتتاح خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت در ترکیه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پنجمین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت در شهر استانبول ترکیه آغاز به کار کرد تا محصولات دانش‌بنیان و خلاق کشورمان به بازار این کشور متصل شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس همزمان با مبعث رسول اکرم(ص)، پنجمین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت پس از چین، کنیا، روسیه و سوریه؛ در استانبول ترکیه با حضور رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، سرکنسولگری ایران در استانبول و 30 نفر از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بازگشایی شد.

مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین بازگشایی خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت در ترکیه، گفت: یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهانی کردن و توسعه صادرات محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان ایرانی است. در این راه هم همه تلاش خود را می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر زیست بوم فناوری و نوآوری ایران میزبان حدود 6 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان و 1 هزار و 500 شرکت خلاق که بیشتر در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند، است. یعنی حدود  8 هزار شرکت از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری بهره‌مند هستند.

به گفته قلعه‌نوی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه توانمندسازی و کمک به این شرکت‌ها برای اتصال به بازار بین‌المللی فعالیت می کند و برنامه‌ها و راه‌های متنوعی را انتخاب کرده و به پیش برده است. امروز نیز به دنبال تجربه روش‌های نوین است. زیرا شرایط سیاسی ایران ویژه و دائم در حال تغییر است؛ به همین دلیل باید از مدل‌های متنوعی در این راه بهره ببریم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مطمئن برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بازارهای جهانی، ایجاد خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت است که تاکنون در 4 کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و کشور ترکیه نیز به جمع آنها پیوست. تا 3 ماه دیگر نیز کشورهای عراق و ارمنستان مقصد این خانه‌ها می‌شوند.

قلعه‌نوی افزود: در این مراکز؛ شرایط برای استقرار موقت و دائم 50 شرکت دانش بنیان و خلاق ایرانی فراهم شده است تا از امکانات مختلف آن هم‌چون فضای کار اشتراکی و اختصاصی، شوروم، اتاق جلسات و کنفرانس و خدمات نرم‌افزاری همچون انجام تحقیقات بازار، ثبت محصول در کشور مورد نظر، دریافت استانداردهای کشورها و پیدا کردن شرکای تجاری بهره‌مند شوند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه معاونت علمی هیچ مداخله مستقیمی در این کسب و کارها ندارد و تنها در زمینه سیاستگذاری و تامین زیرساخت‌ها کمک می‌کند، گفت: همه این فعالیت‌ها با کمک مادی و معنوی بخش خصوصی انجام شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اقتدار آینده ایران را تضمین می‌کنند

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در این مراسم، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که به نمایندگی از جمع کثیری از شرکت‌های فعال در زیست بوم فناوری و نوآوری کشورمان در این جلسه حضور دارند، آینده تجارت و فناوری و بازرگانی ایران اسلامی هستند.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: شرکت های خلاق و دانش بنیانی که در کنار سایر مراکز اعم از مراکزی همچون «خانه های خلاق و نوآوری» و «کارخانه های نوآوری»، «مراکز نوآوری»، «دانشگاه ها» و سایر عناصر زیست‌بوم فناوری و نوآوری تلاش می‌کنند، آینده ایران فناور و مقتدر را شکل داده و می دهند.

کرمی ادامه داد: در آغاز این راه، جوانان توانمند ایرانی توانستند 220 هزار میلیارد تومان گردش مالی و 350 هزار نفر شغل مستقیم را در کنار سایر مشاغل در ایران ایجاد کنند. راه طولانی است و دستاوردها ادامه داد. اگر کنسولگری ایران بخواهد موفقیتی کسب کند باید به این نیروی دانشی و تخصصی اتکا کند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان اینکه تکیه صرف بر مشاغل سنتی، خام فروشی و منابع زیرزمینی در ایران و جهان به پایان دوره خود رسیده است، بیان کرد: راه برون رفت از این شرایط، اتکا به توانمندی و ظرفیت علمی و تخصصی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است. مجموعه‌هایی که طی چند سال اخیر ظرفیت خود را به جامعه و مدیران اثبات کرده‌اند.

کرمی همچنین، گفت: ما در معاونت علمی خود را موظف به حمایت از این شرکت ها می دانیم و کمک به آنها کمک به ایران اسلامی است و من خواهش می کنم کنسولگری و سفارت برای این شرکت ها وقت بگذارند و از شرکت ها هم می خواهم که منافع خود را منافع ایران بدانند. اگر در این مسیر مشکلی یا مضیقه‌ای می‌بینند ببخشند و از ما پیگیر باشند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بارها تاکید کرده ام که شرکت های دانش بنیان و خلاق از معاونت علمی و فناوری طلبکار نیستند اما معاونت علمی به نمایندگی از دولت بدهکار آنها است، بیان کرد: اگر قرار است ایران در دنیای پر رقابت آینده مسیر رو به جلویی داشته باشد باید به شرکت های دانش بنیان و خلاق تکیه کند.

دسترسی‌ها به خدمات و محصولات دانش‌بنیان در ترکیه تسهیل شد

همچنین در این مراسم، جواد معبودی فر سرکنسول ایران در استانبول، با اشاره به ضروری ایجاد خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت در استانبول، گفت: با این کار دسترسی ما و فعالان فناور به خدمات و محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی تسهیل شد. ایرانیان مقیم شهر ازمیر و فعالان فناور این شهر نیز متقاضی دسترسی به این خدمات هستند.

وی همچنین بیان کرد: قطعا افتتاح این خانه در استانبول موفقیت آمیز است و ما هم در این شهر برای حمایت از صادرکنندگان و تجار ایرانی همکاری می کنیم تا تسهیل کننده کارها باشیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا