علی خیرالدین: بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار شده‌اند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار شده اند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، علی خیرالدین روز یکشنبه در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با موضوع «تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در حوزه پژوهشی» با تعریف کارآفرینی اظهار داشت: کارآفرین کسی است که علاوه بر ایجاد شغل در حرفه خود مرزی جدید خلق می کند و استانداردهای موجود در حرفه‌اش را ارتقا می هد.

وی افزود: در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان، بیش از ۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور اشتغال دارند. در عین حال، بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور هم از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۰، رتبه شانزدهم در جهان و اول در منطقه را دارد. همچنین در شاخص نوآوری در رتبه ۶۰ جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

خیرالدین با ارائه گزارشی از وضعیت پارک های علم و فناوری ایران در سال ۱۳۹۹ توضیح داد: در سال یادشده ۴۹ پارک علم و فناوری، سه پردیس علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۷۰۴ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد و ۶۵ هزار فناور شاغل در پارک ها و مراکز رشد وجود داشت که ۲۸ پارک منطقه ای در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پارک زیست فناوری خلیج فارس (قشم) پارک علم و فناوری خراسان رضوی، پارک علم و فناوری یزد و ۲۸ پارک استانی در قالب ۶ منطقه فناوری، ۱۱ پارک دانشگاهی وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در دانشگاه های تهران، شریف، تربیت مدرس، شهید بهشتی، سمنان، تحصیلات تکمیلی زنجان، تحصیلات تکمیلی کرمان، فردوسی مشهد، علوم پزشکی ایران، صنعتی امیرکبیر و دانشگاه آزاد قرار دارد.

وی اظهار داشت: همچنین پنج پارک دستگاهی، یک پارک خصوصی، یک پارک وابسته به ریاست جمهوری و سه پارک وابسته به جهاد دانشگاهی از دیگر پارک های علم و فناوری در ایران است.

معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به ضرورت ایجاد معاونت فناوری و نوآوری گفت: بهبود و ارتقای شاخص های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری از ضرورت های راه اندازی این معاونت به شمار می رود.

وی ماموریت معاونت فناوری را تسهیل گری و بهبود ساختارهای زیست بوم فناوری نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه ها و پارک ها از طریق گفتمان سازی و تعامل ذینفعان عنوان کرد و افزود: حمایت هدفمند از واحدهای فناور مراکز رشد و پردیس های فناوری، شبکه سازی و تقویت روابط و تعاملات با بخش های خارجی، حمایت از دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور و همچنین حمایت از پارک های علم و فناوری ماموریت محور از مهمترین برنامه های راهبردی این معاونت به شمار می رود و توصیه ما این است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری تعریف شود اما دانشگاه ها بسته به شرایط خود در هیات امنا می توانند در این رابطه تصمیم بگیرند.

خیرالدین اشتغال بیش از ۶۵ هزار نفر، ایجاد ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و بیش از هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان، کسب ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد، ۸۰ میلیون دلار صادرات، پیشتازی در رشد نوآوری، مرجعیت در داوری اختراعات، اشتغال فارغ التحصیلان، هدایت شغلی و داشتن نقش بسزا در مقابله با بحران کرونا را گزیده ای از دستاوردهای پارک های علم و فناوری عنوان کرد.

وی همچنین به طرح دستیار فناوری نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی را در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌گذرانند و در این طرح مبلغ ماهیانه یک میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی، ۲ میلیون تومان به دانشجویان ارشد و سه میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آیین‌نامه این طرح نوشته شده و تا آخر هفته جاری نیز به مراکز مربوطه ابلاغ می‌شود. برای اجرای مفاد این آیین نامه به ۱۰ پارک علم و فناوری به صورت پایلوت مبالغی برای حمایت پرداخت شده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا