اختصاص ۹ میلیارد تومان به صنایع دستی و صندوق کارآفرینی گیلان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جهانی با اشاره به اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای صنایع دستی و صندوق کارآفرینی گیلان گفت: این اداره کل به افرادی که کارگاه تولیدی دارند و می خواهند فضایی برای عرضه محصولات خود داشته باشند، کمک می کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از شبستان، ولی جهانی تصریح کرد: صنایع دستی گیلان طی  2 سال اخیر برخلاف سال‌های گذشته که رونق چندانی نداشت با رشد خوبی همراه بود بطوریکه اکنون کارگاه‌های صنایع دستی و گردشگری فعالیت مناسبی دارند و برندهایی در صنایع دستی استان ثبت شده‌اند از جمله چادرشب بافی روستای قاسم آباد در شهرستان رودسر که با ثبت این اثر 600 هنرمند در این منطقه به کار مشغول شده اند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت: طبق رایزنی‌های صورت گرفته با رئیس جامعه هتلداران استان گیلان به‌دنبال آنیم تا صنایع دستی گیلان و ایران را در هتل‌ها در معرض دید عموم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی برای سال 1401 در نظر گرفته شده است و همه باید کمک کنیم تا صنایع دستی گیلان جایگاه واقعی خود را بیابند.

 17 مدرسه تاریخی گیلان به مراکز کارگاهی صنایع دستی تبدیل شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهم‌نامه از 800 مدرسه مخروبه استان 17 مدرسه به مراکز کارگاهی صنایع دستی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه استان گیلان مدارس تاریخی بسیاری دارد که می‌توان از آنها برای موزه‌های تخصصی بهره گرفت ادامه داد: در انزلی نیز مدرسه‌ای با قدمت 150 ساله وجود دارد که در اختیار اداره کل آموزش و پرورش است و می‌توان از آن برای موزه تخصصی استفاده کرد.

جهانی با اشاره به اینکه باید طبق ماده 98 برنامه توسعه 15 ساختمان فاخر در انزلی تعیین تکلیف شود خاطرنشان کرد: براساس این ماده بناهایی که در دست دستگاه‌های دولتی است باید نسبت به ترمیم آنها اقدام کرده و یا این امور را به بخش خصوصی واگذار کنند.  

وی بر ترویج هنر صنایع دستی تاکید کرد و افزود: درصدد راه اندازی موزه‌های تخصصی در استان گیلان هستیم و اداره کل میراث فرهنگی در نظر دارد در مجوزهایی که برای تاسیسات گردشگری صادر می‌کند بخشی را به مراکز صنایع دستی اختصاص دهد.

پیشنهاد موزه ملی سکه ایران در ساختمان قندچیان انزلی

جهانی تصریح کرد: در شهرستان بندرانزلی ساختمان نوغان و هواشناسی ساختمان‌هایی هستند که قابلیت تبدیل به موزه را دارند. درخصوص مرمت ساختمان قندچیان انزلی که مالک آن بانک ملی است نیز به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی مقرر شده است تا در طبقه فوقانی این ساختمان موزه ملی سکه ایران دایر شود .

وی با اشاره به سالها پیگیری میراث فرهنگی در خصوص تبدیل ساختمان دادگستری یا عدلیه انزلی به موزه گفت: با انعقاد تفاهم نامه 10 ساله با مدیر کل دادگستری استان گیلان، این ساختمان با تغییر کاربری به موزه عدلیه، ورزش و تاریخ تبدیل خواهد شد. تاکنون 100 میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده که قرار است فاز به فاز انجام شود.

جهانی در خصوص موزه شیلات نیز با توجه به سابقه 100 ساله شیلات انزلی، با بیان اینکه این مجموعه به‌عنوان یک میراث صنعتی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است خاطرنشان ساخت: یکی از ساختمان‌های این مجموعه به موزه شیلات و یا  صید و صیادی تبدیل می‌شود. از شیلات می‌خواهیم تا تصاویر قدیمی خود را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد و شیلات به‌عنوان بهره بردار این موزه را راه‌اندازی کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
شبستان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا