۱۸۰ طرح در اطلس اشتغالزایی کشور تدوین شد/ کمیته امداد متولی ایجاد اشتغال نیم‌میلیون کم‌درآمد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پروژه طراحی و اجرای زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران گفت: در این زیست‌بوم تاکنون ۷۱ دستگاه دولتی و حاکمیتی و نمایندگانی از بخش‌های مردمی و بخش خصوصی آمده‌اند و جایابی شده‌اند و در اطلس طرح‌های اشتغالزایی کشور بیش از ۱۸۰ طرح، طراحی و تدوین شده و عمده این طرح‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، حجت‌الله عبدالملکی در “مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه مردم رکن اساسی انقلاب هستند، گفت: ما در وزارتخانه خود که عنوان آن را وزارت مردم گذاشته‌ایم، رکن رکین خدمات و برنامه‌هایمان برای همین مردم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور مخاطب این وزارتخانه هستند و از این وزارتخانه خدماتی را دریافت می‌کنند، افزود: لذا ما گفتیم که عنوان دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت مردم است.

وی با بیان اینکه ما چهار کلان پروژه را در نظر گرفتیم که طی این چهار سال به سرانجام برسانیم، اظهار کرد: یکی از آن چهار کلان پروژه، طراحی و اجرای زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران است که در اولین جلسه شورای اشتغال کشور به ریاست رئیس جمهور رونمایی و تصویب شد و از این به بعد تمامی هماهنگی‌هایی که در زمینه اشتغال اتفاق می افتد بر بستر این زیست بوم است. این زیست بوم بستری برای تعامل همه اجزایی که در حوزه ایجاد اشتغال باید با هم مرتبط باشند، است. 

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه در این زیست‌بوم تاکنون ۷۱ دستگاه دولتی و حاکمیتی و نمایندگانی از بخش‌های مردمی و بخش خصوصی آمده‌اند و جایابی شده‌اند و در اطلس طرح‌های اشتغالزایی کشور بیش از ۱۸۰ طرح، طراحی و تدوین شده و عمده این طرح‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند، یادآور شد: این زیست بوم عملا مثل قطاری می‌ماند که حرکت آن شتاب بردارد می‌تواند بخش زیادی از مسئله بیکاری کشور را حل کند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این زیست بوم موضوع اشتغال به صورت جامع به آن نگاه می‌شود و همه اتفاقاتی که لازم است رخ دهد تا یک نفر بیکار تبدیل به شاغل شود یا یک نفر که شغل شایسته ندارد شغل شایسته پیدا کند، همه به صورت زنجیره‌وار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. 

وی در ادامه با اشاره به موضوع «مهارت» اظهار کرد: یکی از کارهایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم، ایجاد سامانه جستجوی شغل ملی بر سایت اصلی وزارتخانه بود. بیش از ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در این وبسایت ثبت‌نام کردند؛ یعنی کارفرمایی که به نیرو احتیاج دارد که متاسفانه عمده آن نیروی متناسب پیدا نمی‌کنند و علت اصلی فقدان “مهارت” است؛ یعنی اگر مهارت را توسعه دهیم به طور قطع بخش زیادی از مسئله بیکاری را می‌توان حل کرد.  

عبدالملکی با بیان اینکه در این دوره جدید و در چارچوب نظریه زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مثل بقیه اجزای این زیست بوم از فعالیت جزیره‌ای خارج می‌شوند و خودشان به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره باز تعریف می‌کنند، ادامه داد: هم روی ورودی و هم روی خروجی تمرکز می‌کنند و برای اینکه این آموزش‌ها منجر به اشتغال شود باید نظری به بازار داشته باشد و از طرفی نظری به ورودی داشته باشد به این معنی که افرادی که وارد می‌شوند مشاوره اولیه‌ای با آنها انجام دهد که این فرد با این مهارت می‌تواند به اشتغال برسد یا خیر؟.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این میان در ارتباط با اشتغال محرومان که به نظر اولویت اول تمام برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است، ارتباط سازمان فنی و حرفه‌ای با حوزه اشتغال کمیته امداد اتفاق بسیار مهمی است که در گذشته این اتفاق به صورت منقطع برقرار بود؛ به این معنی که افرادی از طرف کمیته امداد معرفی می‌شدند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزشی ارائه می‌داد اما فرآیندها کامل نبود؛ در واقع کل فرآیند را همکاران در کمیته امداد خودشان دنبال می‌کردند. اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نقش‌آفرینی بیشتری می‌کند به این معنی که علاوه بر مشاوره شغلی اولیه که در کمیته امداد اتفاق می‌افتد و این افراد به آموزشگاه‌ها معرفی می‌شوند، همکاران ما در حوزه آموزشگاه‌ها هم یک بررسی مجددی انجام می‌دهند و آموزشی که قرار است دیده شود مرحله بعدی که مسئله اشتغال است را هم می‌بینند، هم رصد می‌کنند و هم از ابتدا «بازار محور» آموزش‌ها را توسعه می‌دهند.      

وی با بیان اینکه نکته جدید تمرکز بر مهارت‌هایی است که به سرمایه‌ای احتیاج ندارد، خاطرنشان کرد: به این معنی که اکنون یا بازار آن موجود است، به طور مثال در استان‌ها و شهرستان‌ها انواع واحدهای صنعتی و انواع ماشین‌آلات و تجهیزاتی را داریم که اپراتور ندارند. در این بخش برای اشتغال این افراد عملا به سرمایه احتیاج نداریم و فرد بعد از دریافت مهارت می‌تواند در واحد مشغول به کار شود یا اگر موردنیاز کارفرمای مشخصی نباشد با سرمایه کمی بتوان انجام شود. یکی از کارهایی که دکتر حسینی‌نیا انجام دادند این بود که در کل استان‌های کشور نمایشگاههایی را با عنوان مشاغل مهارت‌محور کم سرمایه برگزار کردند که با سرمایه کم میتوان این شغل برقرار شود.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باتوجه به اینکه در چارچوب زیست بوم ملی براساس مصوبات شورای اشتغال هم مقرر شد که کمیته امداد در سال آینده متولی اشتغال حدود ۵۰۰ هزار نفر از اقشار کم‌درآمدتر شود (بیشتر در مناطق محروم هستند و لزوما تحت حمایت کمیته امداد نیستند). 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا