تولد دیجی‌کالای جدید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تیم تکنولوژی دیجی‌کالا: به تازگی در دیجی‌کالا، تولد ۱۵ سالگی آن را جشن گرفتیم و تمام این سال‌ها را در کنار هم مرور کردیم. سال‌هایی که بدون محدود شدن به موانع مختلف برای عمل کردن در مقیاسی بزرگ‌تر و تجربه رشدی معنادارتر، برای بهبود عملکردمان تلاش کردیم. اما داشتن بستری مناسب برای پاسخگویی به نیازها و چالشهای فنی سمت وب‌سایت دیجی‌کالا همیشه اولویت ما بوده و هست.

به گزارش کارآفرینی پرس، اتاق خبر دیجی کالا نوشت: مدتی پیش در تیم تکنولوژی دیجی‌کالا، احساس کردیم که با یک چالش بزرگ مواجه هستیم. چالشی که می‌توانست در آینده مانع از رشد وب‌سایت دیجی‌کالا و بهبود عملکرد آن شود. به همین دلیل با تحقیقات، رصد رفتار کاربران و بررسی نیازهای آن‌‌ها و البته با توجه به نیازهای کسب‌وکار و محدودیت‌های تکنولوژی، تصمیم گرفتیم تا سایت دیجی‌کالا را از اول بنویسیم. این پروژه که ما آن را «بازنویسی یا همان Rewrite وب‌سایت دیجی‌کالا» می‌نامیم، تغییر بزرگی است که در دنیای تکنولوژی خیلی هم دور از ذهن نیست.

بیشتر کسب‌وکارهای فعال در دنیای دیجیتال بعد از سال‌ها، متوجه می‌شوند که به تکنولوژی‌های جدیدتر نیاز دارند که باید آنها را به بکار گرفت؛ چون هر چیزی حتی در دنیای برنامه‌نویسی هم تاریخ انقضا دارد و بالاخره روزی به پایان می‌رسد. برای ما هم دوران قدیمی وب‌سایت دیجی‌کالا به پایان رسیده بود و حالا وقت آن بود تا همزمان با تولدش، از نسخه جدیدتر آن رونمایی کنیم.

هرچند تغییرات سایت جدید دیجی‌کالا ممکن است که برای کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به تکنولوژی شفاف و قابل درک باشد، اما با توجه به اینکه نتیجه این تغییرات در دسترس همه مخاطب‌ها قرار گرفته، در ادامه به زبان ساده تو‌ضیح می‌دهیم که دقیقا چه اتفاقی افتاده و چرا ما در دیجی‌کالا دست به این تغییر زده‌ایم؟

بازنویسی سایت دیجی‌کالا با استفاده از کتابخانه ری‌اکت

بازنویسی جدید سایت دیجی‌کالا، چه تغییر در تکنولوژی و چه پیاده‌سازی بهبودهایی در طراحی آن، بیشتر از هرچیز به دلیل نیازهای مشترک کسب‌وکار دیجی‌کالا و کاربران این پلتفرم انجام شده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ما در تیم تکنولوژی دیجی‌کالا با آن روبه‌رو هستیم، بازدیدهای بسیار زیاد کاربران و حضور همزمان آن‌ها در پلتفرم به ویژه در زمان برگزاری کمپین‌ها و جشنواره‌های بزرگ است. به همین دلیل باید توانایی خود را از نظر فنی برای پاسخگویی بهتر به این حجم از کاربران را افزایش می‌دادیم.

در نتیجه با هدف رفع این چالش و البته بهبود تجربه کاربری و عملکرد وب‌سایت دیجی‌کالا، نسخه وب را بازنویسی کردیم که تاثیر این بازنویسی به خوبی در موارد زیر خود را نشان می‌دهد:

  • عملکرد بهتر پلتفرم در کمپین‌ها و جشنواره های فروش
  • افزایش سرعت توسعه رابط کاربری
  • افزایش سرعت لودینگ پلتفرم و انتقال سریع‌تر بین صفحات

بازنویسی دوباره سایت دیجی‌کالا با توجه به محدودیت‌های سمت تکنولوژیِ قدیمی‌شده سایت دیجی‌کالا، امری اجتناب‌ناپذیر بود. به همین دلیل و در مسیر ایجاد بستری قابل توسعه‌تر و بهبود‌های فنی، با تغییر تکنولوژی و بازنویسی وب‌سایت دیجی‌کالا از کتابخانه ری‌اکت (React) استفاده کردیم. به این ترتیب با کمک رابط‌های کاربری که به صورت کامپوننت نوشته شده‌اند می‌توانیم به سادگی، سرعت و مقیاس‌پذیری رابط کاربری در وب‌سایت دیجی‌کالا کمک کنیم. لازم به توضیح است که کامپوننت‌ها ابزارهایی هستند که برای پیشگیری از نوشتن کدهای اضافی در دنیای برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند.

دستاوردهای این تغییرات را نمی‌توانیم فقط محدود به اثرگذاری مثبت در تجربه کاربران بدانیم. بلکه اجرای این پروژه یک دستاورد و پیشرفت بزرگ برای تیم تکنولوژی هم حساب می‌شود. حالا مدیریت منابع در تیم‌های مختلف، به صورت بهینه‌تر و معنادارتر انجام می‌شود. البته قرار نیست این بهبودها به همین‌جا ختم شود. بلکه این تغییر مسیر را برای بهبودهایی در آینده هم هموارتر می‌کند و فرایند توسعه و مقیاس‌پذیری ما را سرعت می‌بخشد.

دیجی‌کالای جدید با تغییرات ظاهری در طراحی

فرایند بازنویسی دیجی‌کالا که همان تغییر کدهای قدیمی در نسخه دسکتاپ و موبایل وب است  (که از این به بعد هر دو را یکی در نظر می‌گیریم)، با تغییراتی در طراحی هم همراه بوده است. با تغییراتی کوچک در سمت طراحی و با هدف دسترسی سریع‌تر به سرویس‌ها از سمت کاربران، بازنویسی صفحه اصلی و دسته‌بندی کالاها را انجام دادیم و تلاش کردیم تا کاربران بتوانند سریع‌تر به آنچه که می‌خواهند دست پیدا کنند. در این مسیر ​​در حال حاضر، در صفحه اصلی می‌توانید بنرهای اسلایدر و سرویس‌های گروه دیجی‌کالا مثل دیجی‌کالا جت، دیجی‌استایل، دیجی‌کالا مهر و پیندو به علاوه خدماتی مانند دیجی‌کلاب، دیجی‌پلاس و آخرین کمپین‌های در حال برگزاری را مشاهده کنید.

لازم به توضیح است که هدف اصلی این پروژه، بازنویسی سایت دیجی‌کالا و تغییر تکنولوژی آن با هدف بهبود عملکرد بوده است و نه باز طراحی وب‌سایت. اما ما از این فرصت برای باز طراحی مجدد بعضی از صفحات و اصلاح رابط کاربری هم چشم‌پوشی نکردیم. چون یکی از مهم‌ترین اهدافی که در پروژه بازنویسی دیجی‌کالا دنبال کردیم، ایجاد یکپارچگی شکل و ظاهر در اپلیکیشن و وب‌‌سایت دیجی‌کالا با هدف اثرگذاری مثبت در تجربه کاربری بود.

پس در کنار تغییر تکنولوژی، به تغییراتی در طراحی هم پرداختیم و با کمک کامپوننت‌های مشترک توانستیم هماهنگی کل وب‌سایت با اپلیکیشن را افزایش دهیم که روی تجربه کاربران هم تاثیر مثبتی می‌گذارد.

تشابه شکل ظاهری موبایل وب‌سایت دیجی‌کالا با اپلیکیشن به خصوص برای گروهی از مخاطب‌های ios که در نصب اپلیکیشن دیجی‌کالا با مشکل روبه‌رو هستند هم این فرصت را فراهم می‌کند تا بتوانند از طریق دیجی‌کالای جدید، تجربه بهتری در بازدید و خرید داشته باشند.

در دیجی‌کالا هیچ مرزی وجود ندارد

دیجی‌کالا حالا یک وب‌سایت جدید با تکنولوژی مدرن است. بیشتر از ۲۰ نفر در تیم‌های مختلف واحد تکنولوژی دیجی‌کالا به مدت ۱۰ ماه برای اجرای این پروژه تلاش کرده‌اند. پروژه‌ای که نه تنها خودش تحول بزرگی است، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز تغییرهای بیشتر در آینده دیجی‌کالا هم باشد. چون این پروژه به عنوان یک ابزار به کمک زیرساخت دیجی‌کالا آمده تا تغییرات آینده پلتفرم دیجی‌کالا هم بر همین اساس پیش برود.

ما دیجی‌کالای جدید را همزمان با تولد ۱۵ سالگی‌اش، رونمایی کردیم تا یادآور این باشد که برای تولد ایده‌های نو تلاش می‌کنیم. چون برای ما در دیجی‌کالا هیچ مرزی وجود ندارد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
اتاق خبر دیجی کالا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا