دکتر «رحیم سرهنگی» از معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون به موسسه کار و تامین اجتماعی رفت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگی از سال ۱۳۹۶ تاکنون مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. وی به مدت سه سال به ریاست مؤسسه کار و تأمین اجتماعی منصوب شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در متن حکم رحیم سرهنگی آمده است:

نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب عالی، بنا بر مصوبه  ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ هیأت امنای مؤسسه کار و تأمین اجتماعی بر اساس بند «د» ماده (۲) و ماده (۷) اساسنامه مؤسسه کار و تأمین اجتماعی به موجب این حکم به مدت سه سال به عنوان «رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به ذات اقدس الهی در انجام وظایف و امور محوله و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و دولت مردمی سیزدهم در وزارت مردم موفق و مؤید باشید.

رحیم سرهنگی دانش آموخته مدیریت از دانشگاه صنعتی شریف است و سوابق ارزنده‌ای چون مدرس دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، مدیر آموزش، برنامه و توسعه بانک قرض الحسنه رسالت، مدیر پروژه‌های پژوهشی پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در کارنامه خود دارد.

دکتر «حجت‌الله عبدالملکی» در اولین نشست هیأت امناء و وآئین تکریم و معارفه رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی افزود: جوانی نخبه برای ریاست مؤسسه کار و تأمین اجتماعی انتخاب شده است.

وی اشاره کرد: دولت سیزدهم به عنوان اولین دولت بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اهتمام ویژه‌ای به تحول حوزه کار و کارآفرینی در کشور دارد.

عبدالملکی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های کلان برای رفع چالش‌ها و موانع جهش تولید در بدنه دولت و بخش خصوصی گفت: توسعه مهارت‌‌آموزی و آموزش کارگران، کارفرمایان و کارکنان مرتبط با حوزه کار با توجه به گسترش فناوری‌های نوین ضرورت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر نقش مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در کمک به پویایی حوزه کار در کشور تأکید کرد.

عبدالملکی تصریح کرد: ظرفیت‌سنجی و بهره‌مندی از توان بخش خصوصی در کنار راهبری و سیاست گذاری‌های بهینه دولت می‌تواند به تحول نظام کارآفرینی کشور کمک کند.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های وزارت مردم برای کمک به بنیادی‌شدن کار شایسته به عنوان یکی از محورهای برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه باید به همسو با اهداف مؤسسه کار و تأمین اجتماعی قرار گیرد.

رئیس هیات امنای مؤسسه کار و تامین اجتماعی بر توجه به ارتقای آموزش، پژوهش و انتشارات تأکید کرد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت بهداشت کار هم باید به آموزش قوانین، ایمنی و بهداشت کار اهتمام داشته باشند.

رضا شریعت سرپرست سابق مؤسسه کار و تأمین اجتماعی نیز در این نشست با ارائه گزارشی به هیات امنای مؤسسه، با اشاره به نقش پررنگ وزارت علوم، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و تشکل‌های صنفی در اجرای اهداف مؤسسه، گفت: در دوره‌های پیشین گسترش آموزش، توسعه پژوهش‌های کاربردی و رشد و شکوفایی در دستور کار بوده و در دهه پنجم هدفگذاری موسسه، تحول، نوآوری و بلوغ سازمانی خواهد بود.

وی ارتقای جایگاه در عرصه ملی و بین‌المللی و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را از اهم راهبردهای تدوین شده عنوان کرد و گفت: از ابتدای حضور دکتر «عبدالملکی» در وزارتخانه، نظام حل مسئله در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایه گذاری شد و با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید بر رشد حوزه علمی و پژوهشی در سازمان ها نگاه ویژه‌ای بر این بخش حاکم شد.

نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز در این نشست مطالبات و خواسته‌های خود را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس هیئت امنای مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در میان گذاشتند.

این نشست با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقتصاد و دارایی، نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و مدیران واحدهای زیر‌مجموعه وزارت مردم برگزار شد.

در پایان با اهدای لوحی از تلاش‌های «رضا شریعت»در طول تصدی ریاست مؤسسه کار و تأمین اجتماعی تقدیر شد و «رحیم سرهنگی» با حکم وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس جدید این مؤسسه منصوب شد.

معرفی موسسه کار و تامین اجتماعی

در پنجاهمین سال تاسیس سازمان بین المللی کار(ILO) و بیست و سومین سال تاسیس وزارت کار و امور اجتماعی(سابق)، اتفاق مهمی در عرصه کار و تامین اجتماعی کشورمان روی داد و تحول اساسی در روابط کارگر و کارفرما ایجاد شد.

ایجاد «مؤسسه کار و تامین اجتماعی» در اردیبهشت ماه سال 1348 با الهام از «مؤسسه بین المللی کار» وابسته به «سازمان جهانی کار» در اولین کنفرانس ملی کار مورد توجه قرار گرفت و در قالب ماده واحده قانون تاسیس در تاریخ 9/11/49 مورد تصویب مجلسین وقت قرار گرفت. 

اینک بیش از 46 سال از آن اتفاق خوشایند؛ یعنی تاسیس موسسه کار و تامین اجتماعی در دی ماه سال 1348 گذشته است و این مؤسسه در طول این مدت همواره همکاری های مؤثر و جامعی را در حوزه های مدیریت تولید دانش و امور پژوهش، تسهیم دانش و ارائه آموزش ها و مشاوره ها و انتشار یافته ها بین مخاطبین در سطوح وزارت خانه، سازمان های تابعه و تشکل های کارگری و کارفرمایی  در حوزه هائی چون روابط کار،  تنظیم بازار کار، امور اجتماعی و فرهنگی کار، توسعه کارآفرینی و توانبخشی اجتماعی کارگران، کارآمدی، کارآیی، اثر بخشی و افزایش بهره وری در حوزه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیب های فیزیکی و روانی  نیروی کار  با مشارکت و همکاری  متخصصین و کارشناسان خبره و اساتید برتر و اعضای هیات علمی و جامعه دانشگاهی از طریق فعالیت های متنوع ، کاربردی ، مؤثر و جامعی ساماندهی نموده است.

این نهاد علمی با اتکال به خداوند بزرگ، بالندگی کشور عزیزمان را آرمان خود قرار داده و با بهره گیری از سرمایه های انسانی و اجتماعی، خدمات آموزشی، پژوهشی و انتشاراتی خود را به جامعه کار و تولید شامل: کارگران، کارفرمایان، کارآفرینان، اعضای تعاونی ها، کارجویان، صاحبنظران و کارشناسان در اقصی نقاط میهن اسلامی به نحو مطلوب و شایسته ارائه می نماید و با جلب رضایت و وفاداری ذینفعان و مخاطبان همواره بر آن است که به قدر وسع خویش، دین خود را به جامعه ادا نماید و آنچه اعتلا و اثربخشی فعالیت های این مؤسسه را تضمین  می نماید تاکید بر مشارکت و ارتباط مؤثر با این ذینفعان است.

با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» و تاکید بر «گفتگوی اجتماعی» جهت نیل به «همدلی و همزبانی» فعالیت‌های علمی موسسه، محملی را فرهم آورده است تا در پناه آن، دولت، کارفرمایان و کارگران به مفاهیم یکسانی برسند؛ نقطه مشترکی که سرآغاز همیاری این سه گروه، تحت عنوان مدرن «سه جانبه گرایی» است تا از طریق تعامل و همکاری در راستای تحقق هدفی واحد که همان «سرعت گرفتن روند توسعه و پیشرفت کشور است» گام بردارند.

آن‌چه ارائه می شود گزارش عملکرد موسسه کار و تامین اجتماعی در دو سال اخیر است:

مهم ترین زمینه های فعالیت :

الف-آموزش

آموزش ترویجی ویژه نمایندگان گروه های کارگر ،کارفرما ودولت:

این دوره ها ویژه نمایندگان گروه های سه‌گانه کارگر، کارفرما و دولت است که در زمینه مسایل گوناگون کار و تأمین اجتماعی، مسائل حقوق کار، تشکل های کارگری و کارفرمایی، طبقه‌بندی مشاغل، حفاظت و بهداشت کار و با نظارت نمایندگان مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

دوره های  آموزش عمومی و تخصصی ضمن خدمت :

به منظور توانمندسازی وتجهیز منابع انسانی شاغل در وزارت تعاون،  کارورفاه اجتماعی و سازمان های وابسته و روزآمد کردن دانش اجتماعی و تخصصی، علاوه بر دوره‌های جاری و تخصصی که همه ساله به صورت ادواری تشکیل می‌گردد، برنامه‌های ضمن خدمت با بهره‌گیری از جدیدترین مباحث و با استفاده منابع بین‌المللی  طراحی و اجرا می‌شود. این برنامه‌ها در دو بخش آموزش های عمومی و آموزش های تخصصی برگزار می‌شود.

برگزاری دوره های آموزش اعضاء مراجع حل اختلاف:

این برنامه با هدف تحکیم اصل سه جانبه‌گرایی و تفاهم و هم‌اندیشی بین کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت و با استفاده از بسته آموزشی متناسب، (شامل کتاب های تایخچه و سیر تحول حقوق کار، مبانی حقوق کار، قرارداد کار، شرایط کار، دامنه شمول قانون کار، مراجع حل اختلاف و آیین نامه دادرسی کار) و با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها اجرا می شود.

همایش های ” علمی-کاربردی” وکارگاه های آموزشی:

همایش های علمی کاربردی به منظور به روز نمودن دانش و اطلاعات گروه های سه گانه کار به ویژه نمایندگان کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و تعاونی ها در زمینه های گوناگون دانش اجتماعی کار از جمله مباحث و مقوله‌های جدیدی که در عرصه کار و روابط صنعتی در سطح جهان مطرح است و با استفاده از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار می شود.

سمینارها و نشست های علمی:

نشست های علمی جهت به اشتراک گذاشتن دانش و ارائه یافته های علمی-کاربردی با حضور اساتید و کارشناسان صاحبنظر در هر یک از رشته های تخصصی برگزار و مقاله های علمی حاوی دستاوردهای تحقیقاتی در مجله تخصصی «کار و جامعه» چاپ و منتشر می‌شود.

آموزش های  غیر حضوری و الکترونیکی:

با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات و فراهم شدن زیرساخت های لازم در کشور، آموزش های مجازی با توجه به مزایای فراوان آن نسبت به دوره های حضوری از جمله: صرفه جویی در زمان و هزینه و فراهم کردن زمینه یادگیری بدون استرس برای همه در هر زمان و مکانی با همکاری موسسات توانمند بخش خصوصی برگزار می گردد.

ب-پژوهش

تشکیل کمیته‌های آموزش و پژوهش درسراسر کشور:

با توجه به دستور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه آموزش و پژوهش در وزارتخانه و سازمان های تابعه و نیز لزوم تدوین نظام جامع آموزش و پژوهش در این حوزه و واگذاری این مسولیت مهم به موسسه کار و تامین اجتماعی و به منظور گسترش کمی و کیفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی و اشاعه فرهنگ تحقیق، مطالعه و مشاوره در سراسر کشور، کمیته‌های آموزش و پژوهش با مشارکت اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه­ها و برجسته ترین نیرو های کارشناسی درسراسر کشور تشکیل شد و هم اکنون در کلیه استان‌های کشور فعال می باشد.

تشکیل ستاد هفته پژوهش در سراسر کشور :

وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در سازمان ها، مراسم هفته پژوهش و فناور ی را با مشارکت تمامی دستگاه‌های علمی و آموزشی و سازمان های دولتی برگزار می‌نماید.

موسسه کار و تامین اجتماعی با توجه به مسؤلیت برگزاری هفته پژوهش در حوزه وزارت متبوع و سازمان های تابعه، دبیرخانه هفته پژوهش را تشکیل داده و اقدامات متعددی را پیگیری می کند؛ از جمله:

– معرفی پژوهشگران برتر  استانی و ملی

– برگزاری دوره های پیشرفته روش تحقیق

– شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش

حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا:

در راستای ارتقای دانش تخصصی و جهت پیوند حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مراکز علمی و امکان استفاده از توان علمی و تخصصی دانشگاه‌های سراسر کشور، پایان نامه های رشته‌های مرتبط از قبیل: اقتصاد، مدیریت، جامعه‌شناسی، حقوق، کارآفرینی، برنامه ریزی سیستم ها، مهندسی صنایع مورد حمایت قرار می گیرد.

اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه های مرتبط:

تصمیم گیری در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست و اجتماع نیازمند انجام پژوهش های کاربردی است. این مهم در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سازمان استراتژیک و فرابخشی که دامنه فعالیت آن عموم مردم را در برمی گیرد، اهمیت مضاعفی دارد. از سوی دیگر فعالان عرصه کار و تولید برای سهولت در فعالیت های اقتصادی و تولیدی نیازمند دست یابی به طرح های تحقیقاتی و علمی نوین هستند، تا از نتایج آن تحقیقات در فرآیند های مختلف کاری بهره مند گردند.

مؤسسه کار و تأمین اجتماعی به ویژه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با تدوین نظام جامع و یکپارچه پژوهش و تشکیل کمیته های پژوهشی در سراسر کشور با جدیت و پیگیری بیش از پیش بر آن است تا با دعوت از پژوهشگران و استادان مبرز و استفاد از منابع علمی بروز دنیا، طرح های تحقیقاتی و پروژه های پژوهشی مورد نیاز را به انجام رسانده و نتایج آن را در اختیار سیاستمداران، تصمیم سازان، متخصصان و علاقه‌مندان قرار دهد.

طراحی نظام جامع تدبیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 با توجه به تاثیرگذاری مجموعه سیاست­ها، راهبردها و برنامه­های این وزارتخانه بر آحاد جامعه و ضرورت برنامه­ریزی منسجم، همه جانبه و فراگیر در سطح ملی متناسب با اهداف و ماموریت­های این وزارتخانه، گزارشات و برنامه­های وزارتخانه در سطح حوزه­های ستادی و صف طی چهار مجلد در قالب نظام جامع تدبیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شد.

طراحی نظام نامه اتاق های فکر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با توجه به سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر طراحی و راه اندازی اتاق های فکر در زمینه‌های اقتصاد و سرمایه گذاری، تعاون، رفاه اجتماعی، بازار کار و با توجه به لزوم تعریف ساختار مدیریتی و ساماندهی این اتاق ها، نظام نامه های اتاق فکر وزارتخانه طراحی گردید.

ترجمه جدید ترین متون در زمینه تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

برگردان جدیدترین گزارش ها و تألیفات کارشناسان و صاحبنظران مسایل کار در سطح بین المللی با استفاده از منابع اطلاعات ILO و ISSA و APO در قالب مقاله و کتب تخصصی از جمله فعالیت های این بخش می باشد.

ج-انتشارات و اطلاع رسانی

تالیف ، تدوین ونگارش متون وکتاب های علمی-کاربردی:

چاپ و نشر منابع مطالعاتی و گزارش های پروژه های تحقیقاتی پژوهشگران مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، ترجمه ها و تألیفات اساتید و کارشناسان برجسته و صاحبنظر مسایل گوناگون از جمله فعالیت های این موسسه است.

مجموعه ارزشمند کتب و نشریات تخصصی که عموماً از مراحل نخست انتخاب متن و عنوان تا ترجمه و تألیف و نگارش زیرنظر اساتید و صاحبنظران قراد دارد، پس از چاپ و نشر علاوه بر فروشگاه های موسسه در نمایندگی های استانی مراکز استان ها نیز ارائه می‌گردد.

انتشار ماهنامه تخصصی کار و جامعه:

موسسه در کنار فعالیت های جاری خود در زمینه انتشار منابع تخصصی در حوزه های مرتبط، نشریه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی «کار و جامعه» را منتشر می کند.

این مجله تنها نشریه تخصصی است که به بررسی مقوله های تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جنبه های مختلف حقوقی، اقتصادی، روانشناختی، اقتصاد، مدیریت و جامعه شناسی می‌پردازد. جدیدترین ترجمه از نشریات سازمان بین المللی کار ILO و اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی ISSA، چکیده‌ و گزارش طرح های تحقیقاتی مؤسسه و همچنین معرفی سازمان ها و  نهادهای مرتبط، محتوای مطالب آن را تشکیل می‌دهند.

راه اندازی کتابخانه تخصصی در زمینه تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

جدیدترین کتب تخصصی فارسی و لاتین، گزارش‌های منظم و پیوسته از سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی، انواع نرم افزارهای آموزشی و طرح‌های پژوهشی انجام شده در مرکز اسناد و کتابخانه موجود می‌باشد.

این کتابخانه با امکان جستجوی آزاد در اینترنت و نمایه انتشارات و تحقیقات کشور، خدمات مورد نیاز پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان را ارائه می دهد.

شرکت در نمایشگاه های تخصصی

موسسه کار و تامین اجتماعی آخرین یافته های علمی را در قالب کتاب و پروژه های تحقیقاتی در نمایشگاه های متعدد از جمله کتاب، مطبوعات، هفته پژوهش و نمایشگاه های جانبی برنامه های تخصصی در معرض دید علاقه مندان قرار می دهد.

سایر فعالیت ها:

  • بومی سازی بسته های آموزشی سازمان بین المللی کار.
  • تدوین خلاصه کتب تخصصی به صورت هفتگی و ماهانه تحت عنوان «برگی از دانش»
  • تهیه تقویم آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه
  • تهیه بانک اطلاعات مدرسین مرتبط با کار، تعاون، رفاه، تأمین اجتماعی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاهها و مراکز معتبر علمی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی
  • ارائه مشاوره های لازم به پژوهشگران
  • توسعه وتقویت بانک های  اطلاعات کار کشور
  • ارائه فیلم های علمی و آموزشی در پایگاه اطلاع رسانی موسسه به آدرس WWW.LSSI.IR.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 1وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 2وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا