نعمت‌الله رضایی: صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: به جای صندوق کارآفرینی امید از سال آینده صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، نعمت‌الله رضایی شامگاه شنبه در نشست با استاندار اردبیل اظهار کرد: با راه‌اندازی این صندوق در استان‌های مختلف کشور فرصت بهره‌مندی استان‌ها از منابع بیشتر در مسیر توسعه و عمران و آبادانی فراهم می‌آید تا استان‌ها بدون وابستگی به منابع کشور بتوانند مدیریت خوبی را در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد: از محل یارانه‌ها، بهره‌برداری از معادن، فروش اموال منقول و غیرمنقول، مازاد درآمد استان‌ها و سایر بخش‌ها منابع به این صندوق اختصاص می‌یابد تا هر استان در جلسه شورای برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع این صندوق برنامه‌ریزی کرده و هدف‌گذاری مشخصی را انجام دهند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: قرار است مجلس در راه‌اندازی این مجموعه مجوز لازم را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صادر کند تا از طریق این صندوق توسعه استان‌ها به ویژه استان‌های محروم هدف‌گذاری شود.

رضایی افزود: در صورتی که مجلس به منابع ۱۵۴ هزار میلیارد تومانی این صندوق رأی داده و با آن موافقت کند قطعاً سهم استان‌ها از این منابع مطلوب خواهد بود به گونه‌ای که استان اردبیل تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌تواند از منابع این صندوق به عنوان رقم اولیه استفاده کند.

وی با بیان اینکه اولویت اول کشور با تاکید رئیس جمهور الگوی اشتغال است، خاطر نشان کرد: اشتغال بدون سرمایه‌گذاری معنا ندارد و ما حمایت‌های لازم را از اشتغال خرد و کوچک انجام خواهیم داد تا زمینه توسعه همه‌جانبه در استان‌های محروم همچون اردبیل فراهم آید.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در دنیا ۸۰ درصد اشتغال در قالب بنگاه‌ها و واحدهای خرد و کوچک محقق می‌شود که قطعاً در این زمینه ما از این طرح‌های خرد حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: سال آینده اولویت طرح‌های خرد و کوچک متناسب با اشتغال و زنجیره ارزش افزوده خواهد بود و در کنار آن از صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز حمایت خواهد شد.

رضایی استان اردبیل را مستعد تولید کالاهای اساسی دانست و اظهار کرد: در کنار استان اردبیل سایر تولیدکنندگان در این بخش مورد حمایت قرار می‌گیرند تا یک شرایط مناسبی را در ضریب توسعه استان‌ها به تناسب منابع پیش‌بینی شده شاهد باشیم.

وی رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده را برای این استان ۸.۹ دهم درصد اعلام کرد و گفت: با تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت زمینه تحقق این رشد اقتصادی برای استان اردبیل قابل دست‌یافتنی خواهد بود.

رضایی تصریح کرد: در سفر به استان اردبیل ۷۰۰ طرح اشتغالزا به بهره‌برداری می‌رسد تا با پرداخت ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق زمینه و فرصت اشتغال در کنار سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای یک‌هزار نفر از جوانان منطقه فراهم آید.

وی افزود: از محل صندوق در سال‌جاری ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به استان پرداخت شده که معادل ۲.۷ دهم درصد سهم صندوق است در حالی که سهم جمعیتی این استان کمتر از ۱.۸ دهم است.

رضایی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: صندوق از طریق سامانه کارا برای متقاضیان اشتغال ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده ولی به هیچ وجه طرح‌های پشت نوبت با طرح‌های پرداختی همخوانی ندارد که امیدواریم در سال‌های آینده منابع پرداختی با معرفی متقاضیان همخوانی بیشتری را داشته باشد.

وی در مورد راکد بودن ۳۵ هزار واحد اقتصادی در کشور اضافه کرد: از ۱۷۶ هزار واحد اقتصادی در کشور ۳۵ هزار واحد غیرفعال است که صندوق عهده‌دار احیای یک‌هزار واحد است.

رضایی توجه به مناطق محروم را از دیگر رویکردهای صندوق اعلام کرد و ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا با هدف محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی زمینه حمایت از اشتغال پایدار را فراهم کنیم که البته بهتر است سردرگمی به وجود آمده در تعریف مناطق محروم برطرف شده و تکلیف این مناطق مشخص شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا