علائمی که نشان می‌دهند محیط کار شما سمی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

خیلی چیزها می‌توانند باعث شوند یک محیط کار سمی باشد؛ از مشکلات سیستمی گرفته تا رفتارهای خشونت‌آمیز مدیران و همکاران؛ اما بررسی تمام این جزئیات که باعث سمی بودن یک محیط کاری می‌شوند به اندازهٔ چیزی که در درونتان حس می‌کنید اهمیت ندارند…

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از تبیان، مریم مرادیان نیری در یادداشتی نوشت: آیا با همکارانتان مدام جروبحث دارید؟ آیا صدای رئیس یا مدیرتان حس بدی به شما می‌دهد و عصبی‌تان می‌کند؟ آیا با بی‌میلی به محل کارتان می‌روید؟ شاید در پایان هر روز احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید؛ اما قادر نیستید افکار ناراحت‌کننده در مورد کار و مسئولیت‌ها و مسائل محیط کارتان را کنار بگذارید و در ساعات غیرکاری هم درگیر این افکار هستید. اگر همهٔ این‌ها برایتان آشناست یا احساس می‌کنید فرسوده شده‌اید و واکنش‌های ناراحت‌کنندهٔ جسمی و روحی نسبت به محل کارتان نشان می‌دهید پس به‌احتمال زیاد در یک محیط سمی کار می‌کنید.

یک محیط کاری سمی چگونه است؟

خیلی چیزها می‌توانند باعث شوند یک محیط کار سمی باشد؛ از مشکلات سیستمی گرفته تا رفتارهای خشونت‌آمیز مدیران و همکاران؛ اما بررسی تمام این جزئیات که باعث سمی بودن یک محیط کاری می‌شوند به اندازهٔ چیزی که در درونتان حس می‌کنید اهمیت ندارند.
یک محیط کاری سمی لزوماً علائم بیرونی ندارد و بیشتر احساسی است که شما آن را تجربه می‌کنید. برای اینکه متوجه شوید در محیط کاری سمی کار می‌کنید یا نه باید با این پرسش ساده از خودتان شروع کنید: «آیا محیط کاری من متناسب با ارزش‌ها و باورهای من است؟»
سیستم ارزش‌های شما اساساً باورهای درونی و اصلی شماست؛‌ چیزهایی که برای شما به‌عنوان یک انسان ارزشمند و مهم‌اند و شخصیت شما و رفتارهایتان بر اساس آنها شکل می‌گیرد. باورهای درونی، ارزش‌هایی قدرتمند هستند که نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید.

علائمی که نشان می‌دهند در یک محیط سمی کار می‌کنید

اگر همکاران شما کارهایی انجام می‌دهند که تناسبی با ارزش‌های شما ندارد، یا اگر مجبورید کارهایی انجام دهید که ضد باورهایتان است، پس کم‌کم احساس تنش و استرس خواهید کرد و استرس مداوم نیز منجر به واکنش‌های فیزیکی و روانی می‌شود.

حال بدتان باعث می‌شود احساس تهوع کنید
مطمئناً خیلی سطحی و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد اما در واقع خیلی مهم است که به صدای درونتان گوش دهید. واکنش‌هایی که در دل و شکمتان رخ می‌دهد کاملاً مرتبط با احساس و شم درونی‌تان است که به شما می‌گوید در حال حاضر چیزی درست نیست، حالا یا این چیز می‌تواند بدحرف زدن با شما باشد یا نادیده‌گرفتن درخواستتان.
وقتی با این حس بد مواجه می‌شود، از محیط کمی فاصله بگیرید و قدمی بزنید، هوای تازه تنفس کنید و پیش خودتان ماجرا را از هر دو جنبهٔ آن ببینید. اگر همچنان احساس بدی داشتید یا اگر این احساس بد مدام تکرار شد، پس در محیطی سمی کار می‌کنید.

شب‌ها نمی‌توانید به خواب بروید چون فکر و خیالات ولتان نمی‌کنند
متأسفانه ما همیشه نمی‌توانیم یک محیط کاری سمی را به‌راحتی ترک کنیم. بی‌خوابی یک چراغ قرمز کاملاً جدی است که نشان می‌دهد چیزی خوب نیست، خصوصاً وقتی خسته به رختخواب می‌روید اما نمی‌توانید فکر کردن درمورد مسائل محیط کار را متوقف کنید یا اضطراب این را دارید که فردا باز هم باید به محل کارتان بروید.
خواب برای بازسازی بدن لازم است و بدن ما وقتی که در خواب هستیم خود را ترمیم می‌کند. اگر شب نتوانیم خوب بخوابیم، روز بعد اثرات منفی آن را تجربه خواهیم کرد.

در عضلاتتان گرفتگی احساس می‌کنید، مفصل درد و یا میگرن دارید
احساس تنش و گرفتگی در عضلات، کمر و مفاصل می‌تواند یک مشکل واقعی باشد که اگر به آن اهمیت ندهید، این تنش می‌تواند گسترش پیدا کرده و مشکلات متعدد دیگری ایجاد نماید. گرفتگی عضله می‌تواند باعث درد مزمن، میگرن و دیگر احساسات بد در شما شود.

در محیط کارتان اغلب پرخاشگری‌های کوچکی رخ می‌دهد
یک محیط کار سمی همیشه هم علائم فیزیکی ندارد و گاهی به‌سختی می‌توان علامت بارزی در آن پیدا کرد اما در چنین محیطی احتمالاً اغلب مواقع پرخاشگری‌ها و خشونت‌های کوچکی روی می‌دهد.
پرخاشگری‌ها و خشونت‌های کوچک یا زیرپوستی، تعاملات یا رفتارهایی هستند که بین گروه‌هایی متفاوت مثلاً از جهت جنسیت، نژاد و یا طبقات اجتماعی رخ می‌دهند.

حتماً برای استراحت و تفریح خودتان وقت بگذارید. با انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید تا حدودی از بار احساسات منفی خود کم کنید
ارزش کارتان را نمی‌دانند
همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد اما اگر احساس می‌کنید حرفتان شنیده نمی‌شود یا به‌اندازه کافی مورد احترام نیستید و ارزش کارتان دیده نمی‌شود و رفتار منصفانه‌ای با شما نمی‌کنند (حالا چه از نظر مالی و حقوقی و چه از جهت روحی و روانی)، و یا به‌عنوان یک کارمند به حق و حقوقتان بها داده نمی‌شود پس به‌احتمال زیاد در محیطی سمی کار می‌کنید که از احترام و جایگاه مناسب خود برخوردار نیستید و قدر کارتان را نمی‌دانند.

اشتیاقی برای کار ندارید و فرصتی برای رشدتان فراهم نیست
طبیعی است که در کارتان گاهی احساس بی‌انگیزه بودن بکنید و اشتیاقتان کم شود اما اگر مدت‌هاست درجا می‌زنید، پیشرفتی ندارید یا احساس می‌کنید در موقعیتی هستید که جایی برای رشد ندارید پس در محیطی سمی کار می‌کنید.
شما باید بتوانید با تیم همکاران و مدیرانتان ارتباط برقرار کنید و واکنش مثبت آنها نسبت به انجام درست مسئولیت‌های خود را ببینید تا مسیر رشد و پیشرفتتان مشخص شود. شما باید احساس کنید حرف‌ها و نظراتتان شنیده می‌شود و ارزش تلاش و کارتان را می‌دانند.

انتظارات مدیران منطقی نیست
آیا مجبورتان می‌کنند هر روز تا دیروقت شب در محل کار بمانید و کار کنید؟ وادارتان می‌کنند آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل هم در محل کارتان حاضر شوید؟ شاید موقعیت‌هایی وجود دارد که رئیس شما از شما سوءاستفاده می‌کند. یک محیط کار سمی محیطی است که در آن هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد و رئیس شما به نیازهای شما اهمیتی نمی‌دهد.

بین کار و زندگی‌تان یک عدم تعادل اساسی وجود دارد
ایجاد تعادل بین کار و زندگی کار سختی است. برای خیلی از ما که این روزها مجبور شده‌ایم در خانه بمانیم و دورکاری کنیم، حدوحدود بین کار و زندگی روزمره به‌هم‌ریخته است، اما این ماجرا شامل انواع و اقسام موقعیت‌هایی می‌شود که خود را جوری در آنها می‌یابیم که حتی وقتی کار هم نمی‌کنیم دچار علائم فیزیکی استرس هستیم.

نکاتی برای غلبه بر یک محیط کار سمی

یک محیط کار سمی جای خطرناکی برای سلامت جسم و روحتان می‌تواند باشد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها در لحظه، برخی از علائمی را که تجربه می‌کنید مدیریت کنید تا سرفرصت بتوانید از این موقعیت منفی خارج شوید.

یک شبکهٔ حمایتی از همکاران خود پیدا کنید
پیش از هر چیزی مهم است که در بین همکاران خود افراد همدل را پیدا کرده و رابطهٔ دوستانه‌ای با آنها برقرار کنید. اگر علائمی از سمی بودن محیط کارتان می‌بینید پس احتمالاً تنها نیستید. خیلی مهم است که با آنهایی که مواردی مشابه شما را تجربه می‌کنند ارتباط محکمی برقرار نمایید. داشتن یک همکار که با او دوست هستید و می‌توانید به او اطمینان کنید کمکتان می‌کند احساس تنها نبودن و حامی داشتن کنید.

برای خودتان وقت بگذارید
حتماً برای استراحت و تفریح خودتان وقت بگذارید. با انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید تا حدودی از بار احساسات منفی خود کم کنید. هر روز زمانی را برای ریلکس کردن و رها شدن از فکر و خیال در نظر بگیرید. این کار نه‌تنها کمکتان می‌کند تعادل بین زندگی و کار خود را بهتر کنید بلکه فرصتی به شما می‌دهد تا کاری کاملاً غیرمرتبط با عوامل استرس برانگیز انجام دهید. همیشه به احساستان و چیزی که از آن لذت می‌برید توجه کنید.

به رفتن هم فکر کنید
بعد از این که از یک مشاور خواستید تا برای رفع مشکلتان کمک کند و وقتی تمام تلاشتان را کردید تا اوضاع را درست کنید؛ اما نشد، به رفتن هم فکر کنید و برای تحقق آن گام‌های کوچکی بردارید. در واقع به یک محیط کاری سمی رضایت ندهید. با این که پیدا کردن یک شغل مناسب ممکن است سخت باشد؛ اما سلامت جسم و روان شما از همه چیز مهم‌تر است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تبیان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا