مصطفی همتی مطرح کرد؛ اجرای دوره‌های تولید قارچ، میناکاری و چرم‌دوزی در مدارس سما/ وقتی دانش‌آموزان صاحب شغل و درآمد می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم گفت: مدارس سمای بم دوره‌های تولید قارچ، میناکاری و چرم‌دوزی اجرا می‌کنند، گفت: این حرکت باعث ایجاد حرفه‌ و شغل بعد از فارغ‌التحصیلی برای دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی براساس بندهای «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شدکه در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با مصطفی همتی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم را می‌خوانیم.

همتی درباره ارزیابی از ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اظهار کرد: تولد این دانشکده‌ها باعث کاربردی شدن آموزش شده و دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی با یک مهارت عملی، خیلی راحت وارد بازار کار می‌شود و دیگر دغدغه کار و شغل را ندارد.

تحصیل ۳۲۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی بم

برنامه‌های حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما باید به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شود تا در آینده هر واحد دانشگاهی علاوه بر آموزش، یک تولیدکننده بزرگ در بازار کار باشد.وی درباره روند ادغام آموزشکده‌ سما و تولد دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم و جذب دانشجو در دانشکده از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: طرح ادغام در این دانشگاه انجام شده و اکنون دانشکده مهارت و کارآفرینی دارای ۳۲۰ دانشجو است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره چالش‌های این طرح گفت: تنها چالش این است که خود دانشگاه دارای کارگاه مجهز برای تمام رشته‌ها نیست و باید با دیگر نهادها و ارگان‌ها توافقنامه امضا کنیم؛ بنابراین باید در سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنیم که بعضی کارگاه‌ها در خود واحد دانشگاهی راه‌اندازی و از استادان سازمان فنی و حرفه‌ای نیز استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سمای بم و ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی بیان کرد: اکنون ۸۱۸ دانش‌آموز در مقاطع مختلف مدارس سما و ۳۲۰ دانشجو در دانشکده مهارت حال تحصیل هستند و این واحد دانشگاهی از نظر امکانات آزمایشگاهی و فضای آموزشی بی‌نیاز است.

کسب مهارت در کنار تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی

همتی درباره اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نخست اینکه دانشجو دغدغه اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی نداشته باشد و دوم، منبع درآمدی از طریق کارگاه‌ها و مهارت‌آموزی برای دانشگاه حاصل شود.

وی درباره دوره‌های کوتاه‌مدت که در محور فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دیده‌شده است، بیان کرد: منظور از دوره‌های کوتاه‌مدت این بوده که علاوه بر رشته تحصیلی، دانشجو در کنار تحصیل مهارتی دیگر را هم آموزش‌دیده و برای وی مکمل بازار کار باشد. رشته‌هایی که فعلاً در حال اجراست و مجوز آن از سازمان مرکزی دریافت شده شامل میناکاری، چرم‌دوزی، تولید قارچ و تولید ماسک است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم درباره شکل فعالیت مدارس سما در زمینهٔ مهارت و کارآفرینی به آنا گفت: مدارس سما نیز دوره‌های کوتاه‌مدت تولید ماسک، تولید قارچ، میناکاری و چرم‌دوزی اجرا می‌کنند و این حرکت باعث ایجاد حرفه‌ای بعد از فارغ‌التحصیلی برای دانش‌آموزان بوده و منبع درآمدی در حین تحصیل است.

این استاد دانشگاه درباره بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال در سما بیان کرد: برنامه‌ها باید به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شود تا در آینده هر واحد دانشگاهی علاوه بر آموزش، یک تولیدکننده بزرگ در بازار کار باشد. دانشگاه آزاد بم اکنون در حال ایجاد طرح فتوولتائیک برق و گلخانه تولید صیفی‌جات است؛ اما باید طوری برنامه‌ریزی شود که تولید فدای آموزش نشود و ایجاد سرمایه از تولیدات، آموزش را به حاشیه نبرد.

همتی در پاسخ به این پرسش که مأموریت مدارس عالی مهارت با فعالیت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد بم مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟ اظهار کرد: مدرسه عالی مهارت نه‌تنها تداخلی با آموزشکده و دانشکده ندارد؛ بلکه از امکانات موجود علمی و آموزشی دانشکده استفاده کرده و باعث حرکت موتور کاربنیان منطقه می‌شود. دانشگاه آزاد واحد بم تقاضای مجوز مدرسه عالی مهارت را به سازمان مرکزی ارائه کرده اما هنوز مجوز لازم صادر نشده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مهم عملی شود.

به گزارش آنا، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا