عین‌الله حسامی: مدرسه عالی مهارت حسابداری و کسب کار در آستانه اخذ مجوز است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: طرح پیشنهادی کسب و کار و بازاریابی را به‌منظور راه‌اندازی مدارس عالی مهارت برای اخذ مجوز و تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال کرده‌ایم تا با وجود ظرفیت‌ها جوابگوی علاقه‌مندان کسب مهارت در زمینه کسب‌ و کار و بازاریابی باشیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو یی انجام شد که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با عین‌الله حسامی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختار قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسامی: دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار به صورت جدی در حال پیگیری و راه‌اندازی بوده جزء اولویت‌های اصلی آموزش مهارت‌آموزی است و از این نظر که دانش‌آموزان و دانشجویان را ماهر می‌کند، ارزشمند و کمک‌کننده وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور است.

در صورتی که ساختار و اجرای دانشکده‌های مهارت توسط واحدهای دانشگاهی در اولویت کار قرار بگیرد و از موازی‌کاری جلوگیری شود، چشم‌انداز بسیار روشن و مطلوبی دارد. با توجه به وظایف و اهدافی که در نظام‌نامه مشخص شده، می‌توانیم بهترین نقش را به عنوان دانشگاهی کارآفرین در افزایش ارزش اقتصادی جامعه ایفا کنیم.

طرح ادغام آموزشکده‌ها کاملاً جامع و کامل است و اگر وارد عمق اهداف این طرح شویم به نوعی ارزش و اهمیت آموزش تئوری در کنار آموزش مهارت‌آموزی و اجرای کارهای تولیدی و کارآفرینی قابل قبول بوده و برای واحدهای دانشگاهی چالش ایجاد نمی‌کند.

آیا در واحد شوشتر پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

حسامی: با همکاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و منتظر هستیم نکات حوزه معاونت توسعه و سایر منابع یا همان نکات اداری مالی به واحدها در مورد بحث چارت سازمانی و ادغام نیروهای انسانی سما با واحد دانشگاهی را اعلام کند تا ادغام کاملاً اجرایی شود.

رشته‌های موجود در سما و کُدرشته‌ها در دفترچه ثبت‌ نام سال جدید یعنی برای نیمسال نخست ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر ثبت شده و دانشجو هم در دانشکده مهارت و کارآفرینی جذب شده است.

اگر بخواهیم مراحل آغاز کار و ابهامات رفع شود با توجه به هماهنگی‌های لازم و مساعدت و همکاری با واحد دانشگاهی، منتظر هستیم که چارت سازمانی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ و نحوه اموال و ادغام چارت دانشکده در چارت واحد دانشگاهی توسط سازمان مرکزی در سامانه ثبت شود، اگر این اتفاق بیفتد، هیچ مشکلی نداریم تا بتوانیم اهداف و سیاست‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی را پیاده کنیم.

اکنون حدود ۵۲۵ دانش‌آموز در سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در حال تحصیل هستند و تعداد دانشجو هم با ۶ رشته فعال ۲۵۰ نفر است و با توجه به تلاشی که دوستان در سازمان سما و حوزه معاونت آموزش سازمان مرکزی در گسترش رشته‌ها داشتند برای نیمسال دوم -با توجه به اینکه با تأخیر رشته‌های مهارتی را اعلام کردند، ۶ رشته دیگر هم اضافه شده که جمع رشته‌های موجود در دانشکده مهارتی و کارآفرینی ۱۲ رشته کاربردی است.

آموزش‌های مهارتی درآمدزاست

طرح ادغام چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟

حسامی: طرح ادغام آموزشکده‌ها جامع و کامل است و اگر وارد عمق اهداف این طرح شویم به نوعی ارزش و اهمیت آموزش تئوری در کنار آموزش مهارت‌آموزی و اجرای کارهای تولیدی و کارآفرینی قابل قبول بوده و برای واحدهای دانشگاهی چالش ایجاد نمی‌کند؛ بلکه کمک‌کننده به واحدهای دانشگاهی بوده و کیفیت آموزش، مهارت، کارآفرینی و اشتغال نوجوانان و جوانان با وجود آموزش‌های کوتاه‌مدت و درازمدت که در این مجموعه صورت می‌گیرد، می‌تواند کمک‌کننده باشد، علاوه بر آنکه درآمد شهریه‌ای دارد، می‌تواند در این مورد هم کمک‌کننده باشد؛ چراکه در واحدهای دانشگاهی مانند شوشتر بهترین امکانات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی و ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی وجود دارد.

هرچه همکاران سازمان مرکزی از نظر اصول و مقررات اداری و چارت سازمانی، تکلیف را مشخص کنند، مطمئناً نتیجه‌بخش است و هیچ ضرر و زیانی برای واحدهای دانشگاهی ندارد. حتی می‌توانیم بهترین استفاده را از وجود استادانی که در واحدهای دانشگاهی هستند و آموزش‌هایی که به آنان و آگاهی‌هایی که به دانشجویان و کارمندان واحد دانشگاهی داده می‌شود، ببریم تا به آن اهداف برجسته‌ مد نظر برسیم.

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

حسامی: دوره‌های کوتاه‌مدت دوره‌هایی هستند که خارج از نظام آموزش مصوب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و طبق برنامه مشخص برای افرادی که نیاز به دسترسی تسهیل شده به انواع آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی به‌صورت کوتاه‌مدت دارند، انجام‌می‌شود. این افراد شامل دانشجویان، جوانان فاقد مهارت و جویای کار، بیکاران بزرگسال، شاغلان و متقاضیانی می‌شود که به دنبال اخذ پروانه اشتغال هستند؛ بنابراین دوره‌هایی را تدوین می‌کنیم و بعد از آموزش‌، کسب مهارت‌های لازم و تربیت نیروی ماهر به آنان گواهینامه معتبر طبق ماده هشت نظام‌نامه ارائه می‌شود.

دوره‌های کوتاه‌مدت با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در آموزشگاه‌های PMC و آموزشگاه‌های مرکز مشاوره شغلی و کارآفرینی که در مجموعه‌های سما و دانشکده‌ها وجود دارد، آموزش داده شده تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانند نیاز آموزش مهارتی و اشتغال خودشان را مهیا کنند.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

حسامی: با توجه به اهداف کلان کشوری برای اینکه بتوانیم نقش مثبت و اجرایی را برای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال و کارآفرینی با وجود امکانات و نیروی انسانی بالقوه‌ای که در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور وجود دارد؛ داشته باشیم، آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان، تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر و کارآمد با توجه به نیازهای بازار کار در سطح ملی و بین‌المللی و کمک به حل بحران بیکاری در جامعه جزء اهداف اصلی نظام‌نامه آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید؟ در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد شوشتر توضیح دهید.

حسامی: اکنون در مجموعه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر سه مدرسه داریم که یک دبستان دوره اول پسرانه با تعداد ۲۴۱ دانش‌آموز، دبستان دوره اول و دوم دخترانه با ۱۴۱ دانش‌آموز و دبیرستان پسرانه دوره اول با ۱۵۱ دانش‌آموز فعال هستند.

سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر دارای سه مجوز راه‌اندازی دبیرستان دوره اول دخترانه، دبیرستان دوره دوم پسرانه و دبستان پسرانه شعبه دوم از آموزش و پرورش استان خوزستان است تا سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با وجود فضاهای فیزیکی مناسبی که در مجموعه سما و دانشگاه وجود دارد، فعالیت خود را آغاز کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر طرح ایجاد مدرسه عالی مهارت «حسابداری و کسب کار» را برای اخذ مجوز و تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال کرده و اکنون دارای مدارس تخصصی ورزشی فوتسال، شطرنج، دارت و والیبال است.اکنون در دانشکده مهارت ۲۵۰ دانشجو با ۶ رشته فعال با امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی بسیار عالی و استاندارد داریم که در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علوم و علوم انسانی می‌توانیم بخش مهارت و کارآفرینی را به نحو احسن آغاز و به اهداف اصلی نظام‌نامه دست پیدا کنیم، واحد دانشگاهی شوشتر نیز دارای امکانات الکترونیکی و کتابخانه‌های فعال در سطح وسیع است.

برگزاری ۱۳ دوره مهارتی

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

حسامی: قبل از اینکه نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شود، با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی و دوره‌های کوتاه‌مدت و مراکز PMC یا همان مراکز مشاوره شغلی، سازمان سما تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای داشت که در قالب آن ۱۳ دوره‌ مهارتی و کوتاه‌مدت در زمینه‌های مختلف برای دانشجویان سما برگزار کردیم.

با صنعت و معدن استان خوزستان، سازمان فنی و حرفه‌ای، باشگاه‌های ورزشی به‌ویژه باشگاه ورزشی فوتبال فولاد استان خوزستان، کشت و صنعت طرح توسعه نیشکر کارون، میراث فرهنگی، سازمان تربیت‌بدنی، اداره آب و فاضلاب استان خوزستان، سازمان برق و برخی دیگر از مراکز، ادارات و سازمان‌های صنعتی تفاهم‌نامه‌های خوبی منعقد شده که امیدواریم بتوانیم از این تفاهم‌نامه‌ها استفاده لازم را برای اجرای آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی به‌صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت هم در مدارس عالی مهارت و هم دانشکده مهارت و کارآفرینی ببریم.

فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.؟

حسامی: در مجموعه مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر بر اساس دستورالعمل و بخش‌نامه‌های صادره به مدت سه سال است که رشته‌های مهارت‌آموزی دایر بوده و با توجه به علاقه و رده سنی و جنسیت دانش‌آموزان مهارت‌آموزی‌های مناسب را برای آشنایی و ایجاد ذهنیت آنان برای شناخت استعداد خودشان و شکوفایی آنان در موضوع مهارت و کارآفرینی به صورت جدی توسط همکاران در مجموعه مدارس انجام می‌شود.

در موضوع مدارس عالی مهارت پروپوزال(طرح‌های پیشنهادی) کسب و کار و بازاریابی را به سازمان مرکزی ارسال کرده‌ایم که با وجود ظرفیت فراگیران، دانشجویان و استادانی که دارای علم و تخصص در این زمینه هستند، می‌توانیم به راحتی جوابگوی علاقه‌مندان در زمینه کسب‌وکار و بازاریابی باشیم.

دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ واحد شوشتر در این زمینه اقدامی کرده است؟

حسامی: مدارس عالی مهارتی در اصل جزئی از مأموریت‌های دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی است که باید با دیگر حوزه‌های واحدهای دانشگاهی مانند معاونت علمی، مراکز رشد، دانش‌بنیان، هسته‌های فناور- که به نوعی در راستای تولید و کمک به آموزش و مهارت‌آموزی هم نقش دارند- تداخل کاری نداشته باشد و از موازی‌کاری در دانشکده‌ها جلوگیری شود؛ چراکه اگر موازی‌کاری صورت گیرد به آن اهداف اصلی آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دست پیدا نمی‌کنیم و با مشکلات جدی و ایجاد هزینه برای واحدهای دانشگاهی روبه‌رو خواهیم بود که باید این موضوع رعایت شود تا به تمام فراگیران، خدمات ارزنده‌ای ارائه دهیم و از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه، استان و دیگر واحدهای کشوری استفاده و مأموریت اصلی در دانشکده را محقق کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر طرح ایجاد مدرسه عالی مهارت «حسابداری و کسب کار» را برای اخذ مجوز و تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال کرده و اکنون دارای مدارس تخصصی ورزشی فوتسال، شطرنج، دارت و والیبال است.

به گزارش آنا، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا