قاسم قربانی مطرح کرد؛ پیوند دانشگاه و بازار کار با توسعه آموزش‌های مهارت‌محور/ مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راه‌اندازی خواهد شد

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بیان کرد: هدف از توسعه نظام آموزش‌های مهارت‌محور پیوند دانشگاه و بازار کار است؛ بنابراین بازنگری در وضعیت موجود و حرکت از مدرک‌گرایی صرف به سمت مهارت‌آموزی لازم است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

 با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شد که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با قاسم قربانی رستم معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی‌رستم: صدور نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» و ابلاغ آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و به دنبال آن تدوین استانداردهای آموزشی بر اساس شایستگی‌های حرفه‌ای باعث گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در کشور بر اساس تقاضای بازار کار و توسعه رشته‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی می‌شود و پرورش روحیه کارآفرینی و نیز آموزش نظری هم‌زمان با آموزش‌های عملی را برای افزایش توانایی سرمایه انسانی به همراه دارد.

تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هم در این راستا نقش مهمی در پیشبرد اهداف فوق و توسعه مهارت و آماده‌سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی دارد، هدف از ایجاد ساختارهای جدید و توسعه نظام آموزش‌های مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی پیوند دانشگاه و بازار کار است؛ بنابراین بازنگری در وضعیت موجود و حرکت از مدرک‌گرایی صرف به سمت مهارت‌آموزی لازم و ضروری است.

آیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب شده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول تحصیل هستند؟

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر در سال ۱۴۰۰ مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی را راه‌اندازی و در حال برگزاری دوره‌های متنوع برای متقاضیان است و همچنین اخذ مجوز مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو در دست اقدام است.

قربانی‌رستم: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی صورت گرفته و ادغام آموزشکده‌های سما در دست انجام بوده و امور مربوط تا حدود زیادی انجام‌شده است.

دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامشهر متولی برگزاری تمام رشته‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته حرفه‌ای است و اکنون حدود هزار و ۳۵۰ دانشجوی فعال در این دانشکده مشغول تحصیل هستند. با توسعه رشته‌های جدید کاردانی از قبیل طراحی دوخت، مدیریت خانواده، حقوق ثبتی و فیلم‌سازی و برنامه‌ریزی برای تصویب رشته‌های کاربردی امیدواریم که استقبال متقاضیان از دانشکده مهارت بیشتر شود.

تفاوت در ماهیت رشته‌ها و دانشجویان از چالش‌های طرح ادغام

طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا این طرح موفق شود.؟

قربانی‌رستم: از چالش‌های طرح ادغام آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی، می‌توان تفاوت در ماهیت رشته‌ها و دانشجویان این دانشکده با رشته‌ها و دانشجویان واحدهای دانشگاهی را ذکر کرد.

با توجه به اینکه رویکرد واحدهای دانشگاهی دانش‌محوری و رویکرد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی مهارت‌محوری است، ادغام آموزشی و اعضای هیئت‌ علمی می‌تواند چالشی برای دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی باشد، به‌منظور اجرای موفقیت‌آمیز فرآیند ادغام، تأیید، ابلاغ و پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر چارت دانشکده‌ها و به‌کارگیری نیروهای کیفی و مربیان مهارتی در دانشکده‌های لازم است.

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید؟ در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد اسلامشهر توضیح دهید.

قربانی‌رستم: اکنون حدود ۲۱۰ دانش‌آموز و هزار و ۳۵۰ دانشجو در زیرمجموعه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر مشغول تحصیل هستند، مجتمع مدارس پسرانه در مقطع دوره اول و دوم دبیرستان و هنرستان و مدرسه پیش‌دبستان و دبستان دخترانه در حال فعالیت و مجوز مدرسه پیش‌دبستان و دبستان پسرانه از آموزش‌وپرورش اخذ شده و از مهر ۱۴۰۱ اقدام به فعالیت می‌کند.

دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر یکی از مجهزترین دانشکده‌های دارای امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی به‌روز و فضای آموزشی مستقل و استاندارد است.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

قربانی‌رستم: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در کل، آموزش مهارت‌های موردنیاز بازار کار در جامعه از طریق تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین و فراهم‌سازی آینده مطلوب در زمینه‌های اشتغال و مهارت‌آموزی برای دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی است.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی سما با دیگر ادارات منعقد شده است؟

قربانی‌رستم: با شرکت همکاران سیستم، هماهنگی با سازمان مالیاتی کشور و انجمن مدیران مالی حرفه‌ای و آکادمی آمار در راستای همکاری با مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی این واحد دانشگاهی و شرکت ایران‌خودرو دیزل در راستای ایجاد و راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده است.

در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده‌شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

به‌منظور اجرای موفقیت‌آمیز فرآیند ادغام آموزشکده‌ها، تأیید، ابلاغ و پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر چارت دانشکده‌ها و به‌کارگیری نیروهای کیفی و مربیان مهارتی در دانشکده‌های مهارت لازم است.

قربانی‌رستم: به‌منظور افزایش دانش و توانمندی افراد، آموزش ضمن‌خدمت برای ارتقای توانمندی نیروی انسانی، کسب مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان سازمان‌ها، توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی در جامعه و پویایی و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها، دوره‌های کوتاه‌مدت تعریف و برگزار می‌شود، فراگیران این دوره‌ها پس از طی دوره و موفقیت در آزمون مربوط موفق به اخذ گواهی پایان‌دوره می‌شوند، این قبیل دوره‌ها از طریق مدارس عالی مهارتی حسابداری و مالی و مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در حال برگزاری است.

شمارش معکوس راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو

فعالیت‌ مدارس سما درزمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی‌رستم: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر با راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی و مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی و انجام مقدمات برای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت مکانیک خودرو در این حوزه مشغول فعالیت است، راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به‌نوعی مقدمه حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای اشتغال است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

قربانی‌رستم: کم‌کردن فاصله میان اهداف و مقاصد اعلام‌شده در طرح و آنچه اجرا می‌شود باید از اولویت‌های برنامه‌های معاونت علمی و مهارتی دانشگاه باشد، حوزه مهارتی نیازمند عزم همه‌جانبه در تمام ارکان دانشگاه و همکاری صنعت است و نباید دیدگاه این حوزه فقط به ارائه مدرک مهارت‌آموزی تغییر کند.

دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است، مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا دانشگاه آزاد اسلامشهر مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

قربانی‌رستم: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر در سال ۱۴۰۰ مدرسه عالی مهارت حسابداری و مالی را راه‌اندازی و در حال برگزاری دوره‌های متنوع برای متقاضیان است و اخذ مجوز مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو در دست اقدام است.

اگرچه مأموریت مدارس عالی مهارتی و دانشکده‌های مهارت و هر دو مهارت‌آموزی و تربیت نیروی ماهر و متخصص است؛ اما مدارس عالی مهارت مجری برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی به‌منظور آماده‌سازی سریع متقاضیان برای ورود به بازار کار و یا بهبود وضعیت اشتغال آن‌هاست.

به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا