معرفی رشته دکتری کارآفرینی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با توجه به گسترش محبوبیت رشته کارآفرینی در ایران و اهمیتی که این رشته دانشگاهی امروزه در جهان پیدا کرده است در ادامه به‌طور تفصیلی به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

محمدعلی نژادیان مدیرمسئول کارآفرینی پرس در یادداشتی نوشت: با استناد نامه شماره 21/1/115162 مورخ 1394/06/16 مبنی بر اجرای مصوبه هشتصد و شصت و یکمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی مورخ 1394/03/16 در مورد تایید برنامه‌های مدون و دارای مجوز اجرای دانشکده‌های گروه یک تا زمان بازنگری در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و با عنایت به مصوبه جلسه شماره 731 مورخ 1388/06/07 شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران در مورد برنامه دکتری تخصصی رشته کارآفرینی، این برنامه تا زمان بازنگری مصوب تلقی می‌شود.

رشته کارآفرینی چیست؟

کارآفرین (Entrepreneur) از ریشه کلمه فرانسوی “Entreprendre” به معنای «متعهد شدن» گرفته شده است و بیان­‌گر تلاش نوآورانه برای ایجاد ارزش است. کارآفرینی (Entrepreneurship) عبارت از مجموعه‌­ای از نظریه‌­ها, فنون و روش‌های هدایت اثر بخش فعالیت‌های کار آفرینی است.


بیشتر بخوانید:


1- هدف دوره

هدف از اجرای دوره دکتری کارآفرینی تأمین اعضای هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌­ها در این رشته و همچنین تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مشاوره، تدریس و پژوهش و برنامه‌­ریزی سیاست‌های توسعه کار آفرینی در بخش خصوصی، دولت و بخش عمومی می­‌باشد. دانش‌آموختگان دوره دکتری کارآفرینی باید بتوانند در آسیب‌شناسی شرکت‌­ها به لحاظ رشد شناسایی قابلیت‌های کارآفرینی و ترویج کارآفرینی تحقیق نموده و خدمات مشاوره ارائه نمایند.

 2- ضرورت و اهمیت اجرای دوره

آموزش‌های کارآفرینی به‌طور روزافزون در جهان مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این‌که دولت‌­ها سیاست‌های حمایتی برای توسعه کارآفرینی اجرا می­‌کنند. دلایل اهمیت توسعه آموزش‌های کارآفرینی عبارتند از:

  • نیاز به توسعه ظرفیت‌های موجود اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی با نوآوری
  • نیاز به نوآوری برای به کارگیری اثر بخش ظرفیت‌های تولیدی موجود
  • نیاز به کارآفرینی برای کاهش هزینه‌های عمومی، ایجاد مزیت رقابتی و حضور در بازارهای بین‌­المللی

 با اجرای این دوره، متخصصین کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه‌های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می­‌کنند.

با علم به ضرورت توسعه کارآفرینی در کشور، دانشگاه­‌ها به‌سوی توسعه این رشته علمی گرایش پیدا کرده‌­اند و در حال حاضر نیروی انسانی متخصص مورد نیاز این توسعه در کشور وجود ندارد. اجرای این دوره در تأمین این نیازها بسیار حیاتی است. به‌ویژه، برای تدریس دروس عمومی کارآفرینی برای همه رشته‌های تحصیلی در همه دانشگاه‌­ها به تعداد زیادی هیات علمی نیاز است و برای ترویج و مشاوره کارآفرینی در دانشگاه­‌ها نیز به تعداد زیادی متخصص و هیات علمی نیاز است.

3- طول دوره و شکل نظام

     طول دوره 4 سال معادل 8 نیم‌­سال تحصیلی منظور شده است که 4 نیم‌­سال آن برای آموزش و امتحان جامع 4 نیم‌­سال برای گذراندن پایان­‌نامه می­‌باشد. این دوره در چارچوب نظام آموزشی ترمی –واحدی اجرا می­‌شود.

4- شرایط ورود به دوره دکتری کارآفرینی

داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های مورد قبول وزارت علوم تحقیقات و فناوری

5- تعداد واحدهای درسی و پایان­‌نامه

      تعداد واحدهای درسی و پایان­‌نامه این دوره، 42 واحد است. در حال حاضر (1401) در دانشگاه آزاد اسلامی 36 واحد است. اینجا را کلیک کنید.

نوع واحدتعداد درسجمع واحدها
دروس اصلی612
دروس تخصصی36
پایان‌نامه124
جمع1042


دروس جبرانی

دانشجویان پذیرفته شده، در صورتی که کارشناسی ارشد آن­‌ها غیر از رشته کارآفرینی باشد، بسته به سوابق تحصیلی و به تشخیص گروه آموزشی 18 واحد از جدول دروس جبرانی را به‌عنوان درس جبرانی می­‌گذرانند. نمره دروس جبرانی در معدل قید نمی­‌شود. اما گذراندن آن‌ها الزامی است. حداقل نمره قبولی در دروس جبرانی 14 می­باشد.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره درس‌های گرایش‌های رشته دکتری کارآفرینی اینجا را کلیک کنید

نکته: ممکن است در دانشگاه‌های مختلف تعداد واحدهای جبرانی تفاوت داشته باشد.

6- شرایط آزمون ورودی

    الف- آزمون زبان انگلیسی عمومی

    داوطلبان در صورت قبولی در این آزمون می­‌توانند در آزمون دروس تخصصی شرکت نمایند.

    ب- مواد و ضرایب امتحانی

عنوان درسضریب
زبان انگلیسی تخصصی 3
نظریه‌های کار آفرینی 4
تشخیص فرصت‌های کارآفرینی 3
تحلیل محیط کسب‌وکار 2
روش تحقیق در کارآفرینی 3
آمار 2

ج- ملاک قبولی داوطلب

    1. نمرات آزمون کتبی

    2. سوابق علمی و تجربی داوطلب که از طریق مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک داوطلب احراز می­‌شود.



7- نقش و توانایی شرکت‌کنندگان دوره

شرکت‌کنندگان در این دوره می­‌بایست دارای تجربه کار علمی – پژوهشی کارآفرینی در یکی از بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی باشند. اجرای دوره براساس روش‌های نوین آموزشی استوار است. در اجرای دروس، یادگیری تعاملی و مشارکتی مورد تأکید است و از دانش­جویان خواسته می‌­شود تا در طول اجرای دوره با انجام پژوهش‌های مطالعات میدانی مفاهیم کارآفرینی را با عمق لازم فرا گیرند. با اجرای این دوره، انتظار می­‌رود دانش‌آموختگان رشته کارآفرینی بتوانند با پژوهش و مطالعه و تدریس کارآفرینی ظرفیت‌های ایجاد ارزش در جامعه را توسعه دهند.

با توجه به جدید بودن این رشته و لزوم تعامل با مراکز علمی بین‌­المللی، دانش­جویان این رشته باید به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشند.

برای این‌که دانش‌آموختگان این رشته توانایی کاربرد عملی نظریه‌­ها را کسب کنند در تمام دروس انجام تکالیف زیر اجباری است:

  1. انجام یک مطالعه موردی در ایران و مقایسه آن با موارد فوق و مشابه در کشورهای دیگر
  2. ارائه مقاله مرتبط با موضوع درس
  3. انجام کار عملی در یک سازمان که فعالیت‌های آن مرتبط با موضوعات درس باشد و ارائه گزارش مشاهدات عملی در کلاس

انتخاب پایان­‌نامه تحصیلی می­‌بایست با بسته مربوط و برای حل مشکل عملی جامعه، دولت، یک سازمان یا شرکت باشد. در این خصوص دانش­جو می­‌بایست حامی مالی برای پایان­‌نامه خود پیدا کند به‌طوری که حامی مالی نتایج پایان‌­نامه را استفاده نماید.

8- اجرای دوره

دانش­جو ابتدا به تشخیص گروه حداکثر 18 واحد دروس جبرانی می‌­گذراند و سپس دروس اصلی را می­‌گذراند و پس از آن می‌­تواند یکی از بسته‌های تخصصی را انتخاب نماید. پس از گذراندن دروس تخصصی، امتحان جامع برگزار می­‌شود. در امتحان جامع، چهار درس اصلی (بنیان‌های نظری مدیریت و کارآفرینی، روش‌های تحقیق در کارآفرینی, منابع فرصت‌های کارآفرینی و ارزش­یابی محیط کسب‌وکار) و دو درس تخصصی به تشخیص گروه آموزشی امتحان گرفته می­‌شود. شرط قبولی در امتحان جامع، آوردن حداقل نمره 14 در همه دروس و کسب میانگین نمره 15 از 20 می‌­باشد.

دانش­جو موظف است در طی گذراندن دروس تخصصی طرح پایان­‌نامه خود را تهیه و پس از تایید استاد راهنما برای تصویب به گروه آموزشی تحویل نماید. شرط تصویب پایان­‌نامه، پذیرش راهنمایی آن از طرف یکی از اعضای هیات علمی عضو دانش­کده و یا از اعضای هیات علمی سایر دانش­کده‌های دانشگاه تهران به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی می­‌باشد. دانش­جو موظف است در صورتی که اسناد راهنما دروسی را برای گذراندن پایان‌­نامه توصیه نمود. در کلاس‌های آن دروس حاضر شده، تمام تکالیف را انجام داده، و نمره قبولی را به استاد راهنما اعلام نماید.

دانش­جو می­‌تواند موضوع و طرح تحقیق پایان­‌نامه خود را در طی ترم‌های تحصیلی تصویب نماید و فعالیت‌های پژوهشی خود را شروع نماید. اما انتخاب واحد پایان‌­نامه، پس از موفقیت در امتحان جامع امکان‌پذیر است. در صورت تصویب طرح در گروه آموزشی بلافاصله پس از قبولی دانش­جو در امتحان جامع، طرح پایان­‌نامه در شورای تحصیلات تکمیلی طرح می­‌شود و پس از تصویب به دانش­جو ابلاغ می‌گردد.

دانش­جو موظف است طبق آیین‌­نامه‌های آموزشی دانشگاه تحقیق پایان­‌نامه را انجام داده و در صورت دفاع موفق از پایان­‌نامه، به دریافت درجه دکتری تخصصی کارآفرینی نائل می­‌شود.

بسته‌های تخصصی

این بخش از برنامه شامل 7 بسته تخصصی می‌باشد و دانشجو بر حسب علایق خود و مرتبط با موضوعی که برای پایان‌نامه انتخاب کرده است می‌تواند یکی از بسته‌های دروس تخصصی زیر را انتخاب نماید. انتخاب یک بسته از بین بسته‌های موجود برای دانشجو اختیاری است ولی تمام دروس هر بسته را به‌عنوان دروس تخصصی باید بگذرانند.

  1. بسته تخصصی کسب‌و‌کار
  2. بسته تخصصی بین‌الملل
  3. بسته تخصصی بخش عمومی
  4. بسته تخصصی سازمانی
  5. بسته تخصصی فناوری
  6. بسته تخصصی آموزش عالی
  7. بسته تخصصی توسعه

بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا