شهرداری تهران از مشاغل زنانه حمایت می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مشاور امور بانوان شهردار تهران از تغییر رویکرد مدیریت شهری به زنان شهر و خانواده خبر داد و با اشاره به تلاش شهرداری برای ایجاد پیوست های خانواده و زنان در عرصه مدیریت شهری، گفت: رویکرد جدید شهرداری، خانواد محوری است که البته اجرایی شدن این رویکرد نیازمند یک تحول فرهنگی بزرگ است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، مریم اردبیلی، در مورد رویکرد مدیریت شهری جدید برای  زنان تهرانی گفت: تلاش بر این است که از  تمام ظرفیت و زیرساخت ها در شهرداری برای بانوان شهر تهران  استفاده کرده و آن را به نقطه بهینه خودش برسانیم.

وی گفت: در صدد آن هستیم که هر زیرساختی که  ویژه بانوان شهر تهران بوده اعم از شهربانو و…  اما بنا به دلایلی تعطیل شده یا نیمه تعطیل شده و  یا حتی از مسیر اصلی خود فاصله گرفته، مجددا فعال شود؛ چرا که متاسفانه و خصوصا بعد از پاندمی کرونا  برخی از مراکز مربوط به بانوان به صورت نیمه فعال در حال بهره برداری است که باید برنامه ریزی شود تا از تمام ظرفیتشان برای خانم های منطقه و محله استفاده کنیم.

افزایش کیفیت خدمات در دستور کار شهرداری

نوآوری در اداره شهربانوها

اردبیلی با تاکید بر اینکه بررسی ها نشان داده است که برخی خدمات ارائه شده در مراکز مخصوص بانوان از لحاظ کیفی پاسخگوی نیازهای زنان شهروند نیست، ادامه داد:  می خواهیم از حداکثر توان این مراکز برای ارائه خدمات و توانمندسازی  زنان استفاده کنیم و در عین حال کیفیت خدمات را نیز افزایش دهیم. به همین دلیل این مهم را به عنوان اولین دستور کار خود قرار دادیم و تمام تمرکز و توجه خود را بر آن معطوف کردیم تا مراکز شهرداری با بهترین امکانات، خدمات و آموزش در اختیار زنان شهر قرار گیرد.


وی در اولین مصاحبه رسانه ای خود به ایسنا، گفت: همچنین نوآوری در سبک اداره شهربانوها در دستور کار است و سعی داریم  با توجه به  نیازها و مسائل بانوان هر منطقه،  خدماتی در شهربانوها ارائه شود که برای همه  مفید باشد.

جامعه هدف ما ۵ میلیون زن و دختر تهرانی است

اردبیلی با تاکید بر اینکه از طریق ارتقا کیفیت و بهره وری زیرساخت های موجود، می توان  فرصت نوآوری های بیشتر را فراهم کرد، ادامه داد: دقت داشته باشید که جامعه هدف ما حدود پنج میلیون  زن و دختر تهرانی است که میخواهیم در سطوح مختلف به آنها خدمات ارائه کنیم. مهم ترین اصل در این میان شاملیت این خدمات است که باید به همه زنان و دختران شهر تهران ارائه شود. در واقع  تک تک زنان شهروند تهران جامعه هدف ما هستند پس می خواهیم خدماتی تعریف کنیم که همه بتوانند از آن منتفع شوند.


وی افزود: از مهم ترین گروه های زنان که لازم است در برنامه ریزی ها دیده شوند پرسنل زن شهرداری تهران می باشد. از میان حدود ۶۰ هزار نیروی انسانی بیش از  ۱۱ هزار نفر خانم در شهرداری تهران فعال هستند که باید شرایطی فراهم شود تا به صورت بهینه از توان همه این افراد استفاده شود تا بتوانند  نقش موثرتری در شهر ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در تلاش است تا مخاطبان برنامه‌هایش همه گروه های  زنان را شامل شود، ادامه داد: البته در این میان لازم است برای گروهها و اقشاری از زنان توجه ویژه و برنامه ریزی جداگانه ای مبذول شود به عنوان مثال زنان سرپرست خانوار یکی از این گروههای هدف ویژه هستند که تا کنون نیز برنامه هایی برای آنها در نظر گرفته شده بود. در این دوره مدیریت شهری نیز رسیدگی و ارتقاء وضعیت آنها را با هدف توانمندسازی این عزیزان در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته اردبیلی در ارتباط با بهبود و ارتقاء وضعیت زنان سرپرست خانوار و سایر بانوان نیازمند حمایت چهار محور اصلی مطرح است که شامل مشاوره، مددکاری، کارآفرینی، آموزش و حمایت است و این چرخه تا مرحله ای که این عزیزان توانمند شوند و بتوانند زمام امور زندگی خود را با کفایت به عهده بگیرند، ادامه می یابد.

توسعه  مشاغل خانوادگی و مشاغل محله ای جزو اولویت های شهرداری برای زنان

ایجاد غرفه های موقت و دائمی برای عرضه محصولات زنان

وی با اشاره به فعالیت مثبت مراکز کوثر شهرداری، توسعه مشاغل خانوادگی و مشاغل محله ای را جزو اولویت های شهرداری برای زنان عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری تهران در حال ایجاد و توسعه  غرفه های موقت و دائمی برای عرضه محصولات زنان است تا زنان سرپرست خانواری که توسط شهرداری توانمند می شوند بتوانند محصولات خود  را در این محیط ها عرضه کنند، البته در کنار توسعه کمی و کیفی مراکز کوثر لازم است به بحث مشاغل خانگی زنان نیز توجه شود، بگونه ای که زنان در راستای توانمندسازی اقتصادی بتوانند در خانه نیز کسب و کاری داشته باشند. در این میان شهرداری حتما نقش تسهیل‌گر  را خواهد داشت  تا  مسیر ارتقاء برای این افراد فراهم باشد.

تاکید بر اهمیت و جایگاه خانواده

حمایت شهرداری تهران از خانواده ها در محلات

اردبیلی با تاکید براهمیت و جایگاه خانواده، ادامه داد: خانواده به عنوان واحد کنشگری که می تواند به حل مسائل اجتماعی کمک کند برای مدیریت شهری رسمیت دارد. این رویکرد بر خلاف نگاه هایی است که خانواده را حداقلی، منزوی، فرعی و حاشیه ای می بیند. در این راستا لازم است به خانواده و محور  فرهنگی – تربیتی آن یعنی زنان بها داده و موجبات رشد آنها فراهم آید، چرا که این رمز بهبود وضعیت اجتماعی شهر است.

مشاور امور بانوان شهردار تهران با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا خانواده از انفعال درآید و  فعال شود، افزود: حال جای سوال است که نقش شهرداری در این میان چیست؟ که باید گفت هر خانواده ای که بخواهد کاری در محله خودش انجام دهد؛ مورد حمایت قرار می گیرد. نهاد خانواده برای ما رسمیت دارد و نمی گوییم حتما باید در قالب سمن یا شرکت فعالیت کنند یا به یک نهاد دولتی وصل باشد، بلکه خود خانواده  فی نفسه برای ما رسمیت دارد و خانواده محوری در همه طرح ها اولویت دارد.

تاکید بر انجام پیوست خانواده در مدیریت شهری

توجه به زنان و خانواده در همه حوزه های شهری

اردبیلی با تاکید بر اینکه لازم است در  همه برنامه ریزی های مدیریت شهری  پیوست خانواده وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این اتفاق مهمی است که در همه طرح های شهری جایگاه و تاثیر بر خانواده نیز مشخص شود، هرچند این مهم به یکباره محقق نمی شود، اما تلاش خود را به کار خواهیم بست تا خانواده محوری در برنامه های شهری مورد توجه قرار گیرد.

اردبیلی با اشاره به لزوم اشاعه دید زنان و خانواده  در همه حیطه های مدیریت شهری، گفت: مسایل و برنامه های حوزه زنان تنها محدود به اداره کل امور بانوان نمی باشد، چرا که  نمی توان به حوزه بانوان بخشی نگاه کرد و باید در همه سطوح خدمات شهرداری نگاهی ویژه به حوزه بانوان ایجاد و نهادینه شود؛ یعنی به عبارت دیگر زنان و خانواده باید در همه حوزه های شهری از حمل و نقل و ترافیک، فضاسازی، زیباسازی و کارهای فرهنگی اجتماعی و…  دیده شوند و در نظر گرفته شوند تا در برنامه ریزی و سیاست گذاری هایشان نیازهای زنان در شهر مورد توجه قرار گیرد.

“دوستدار خانواده” رویکرد جدید شهرداری تهران

وی با بیان اینکه  معتقدیم اگر شهری برای زیست زنان مناسب باشد پس برای زیست خانواده نیز مناسب است و اساسا انسانی تر است، گفت: یکی از شاخص هایی که مناسب بودن فضای شهری برای حضور زنان و خانواده ها را تعیین می کند امنیت است بگونه ای که  اگر زنان در فضاهای شهری احساس امنیت،  آرامش و حال خوب داشته باشد، شهر به معیارهای شهر دوست دار خانواده نزدیک می شود و خانواده در آن احساس آرامش می کند و این رویکرد “دوستدار خانواده ” می تواند در همه حوزه های شهری تهران ایجاد شود پس برای رسیدن به این مهم  باید خانواده را در تمام ابعاد شهر اعم از طراحی فضاهای شهری و ساخت و ساز از نظر فنی عمرانی، شهرسازی، حمل و نقل، ترافیک، زیباسازی و فرهنگی هنری به عنوان یک رویکرد محوری و اصلی  در برنامه ریزی ها در نظر بگیریم؛ هرچند بسیاری این مسیر را دنبال کرده اند و شاید درجاتی از توفیق داشتند؛ اما هنوز راه زیادی باقی مانده است و ما تلاش می کنیم پله های بعدی  را در این مسیر طی کنیم.


اردبیلی در پاسخ به این سوال که  آیا لازم است که طرحی را در مورد شهر دوستدار خانواده به شورای شهر ببرید و از شهر دوستدار کودک و سالمند عبور می کنید و خانواده را به عنوان یک هسته مرکزی در نظر می گیرید؟ گفت:  شهر دوستدار کودک و سالمند و… زیر مجموعه “خانواده” است؛ یعنی اگر شهری دوستدار خانواده باشد حتما دوستدار کودکان، زنان و سالمندان است و خوشبختانه در دیدگاه دوستان شورای شهر جدید ، شهر دوستدار خانواده جزو اولویت هایشان است و به همین دلیل امیدواریم با کمک شورای اسلامی شهر تهران بتوانیم گام های خوبی در این مسیر برداریم.

مشاور امور بانوان شهردار تهران گفت: در بدنه شهرداری تهران، زنان توانمند زیادی حضور دارند که می توان از توانمندی آنها برای تحقق این اهداف استفاده کرد تا در سیاست گذاری های شهری،  اقتضائات زیست زنان و خانواده ها  دیده شود. البته امیدواریم در فضای داخل شهرداری نیز  در سطوح بالا و میانی از زنان توانمند استفاده شود .

به دنبال افزایش مشارکت زنان در بهبود شهر و محلات هستیم


اردبیلی افزود: نظر مدیریت شهری جدید این است که  همه زنان ساکن تهران مشمول برنامه های شهرداری تهران شوند و همچنین مدیریت شهری به عنوان یک کل واحد، اقتضائات بانوان را در نظر بگیرد.  این درحالی است که به دنبال  افزایش مشارکت حداکثری زنان در بهبود محله و شهر  هستیم. ما نیازمند طرح ها و پروژه هایی هستیم که ظرفیت و بستر مشارکت و حضور حداکثری زنان و دختران شهروند شناسایی و رفع مسائل  شهری فراهم سازد.

وی اظهار کرد: زنان شهروند تهرانی می‌توانند با تحقق عاملیت و فاعلیت زنانه ارزش افزوده‌ای برای شهر به ارمغان بیاورند. زنان مسأله شهر تهران نیستند، زنان می‌توانند حلال مسائل شهر تهران باشند.  در این زمینه می‌توان از ظرفیت سراهای محله و… برای جلب مشارکت عمومی زنان شهروند  استفاده کرد.

وی با اشاره به شبکه فرهنگی مویرگی شهرداری تا سطح محلات گفت: هیچ نهاد دولتی چنین سازوکار گسترده ای تا سطح محله ها  ندارد و لازم است شرایطی فراهم شود تا شهروندان حس تعلق شان به شهر غنی تر شود و مسئولیت خودشان نسبت به  شهر را ایفا کنند؛ یعنی اگر خانمی در محله اش از مشکلی نگران است یا فضای محله حس آرامش و زندگی به  خانواده ها را نمی دهد انگیزه  و امکان آن  را داشته باشد که وارد کنشگری رفع مساله شوند. باید گفت مشارکت مردمی برای ما نه شعار، نه تاکتیک و نه استراتژی است، بلکه برای ما “مشارکت” یک بخش جدایی ناپذیر از ماهیت کار  مدیریت شهری است و کار حوزه بانوان در شهر به شدت مردمی تعریف می شود.

اردبیلی تأکید کرد: اداره کل بانوان شهرداری تهران  در حال ارتباط گیری با سمن ها، گروه های مردمی ، جهادی، علمی و عموم کنشگران سطح جامعه که بسیار زیاد هستند، می باشد،  چراکه این سازمانهای مردم نهاد می توانند به عنوان حلقه واسط ارتباط مدیریت شهری  با بیش از  چهار میلیون زن شهروند تهرانی،  ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات تغییر مدل کار از عمودی به افقی است، گفت: در ساختار مرسوم اداری عمدتا برنامه ها به صورت متحدالشکل از مرکز به مناطق و نواحی ابلاغ می شود که در رویکرد جدید به دنبال افزایش تعامل با سطوح مختلف هستیم تا با اقدامات متکثر شبکه ای و محله ای اتفاق های خوبی را در سطح شهر رقم بزنیم. یعنی با کمک خود مردم در محلات و مناطق مساله ها را پیدا کنیم و برایشان راه حل طراحی کنیم و به عبارت دیگر از یکپارچگی سلسله مراتبی بالا به پایینی به سمت دوسویگی ارتباط، تکثر و تنوع تحول ایجاد شود تا بستر مناسبی برای فعالیت زنان و خروجشان از حالت انفعال فراهم شود.

اردبیلی با تاکید بر نقش های مختلف زنان در خانواده و جامعه، افزود: زنان علاوه بر نقش های خانوادگی که از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است، در عرصه بهبود محیط زندگی و نقش های اجتماعی نیز مسئولند. باید به خاطر داشت که این نقش ها نه تنها در تقابل هم نیستند بلکه امکان هم افزایی این نقش ها نیز وجود دارد. در واقع زن ذاتا همه‌ی نیازهای افراد خانواده و جامعه را در نظر می‌گیرد. زنان  بهبوددهنده و تربیت‌کننده هستند و می‌توانند در محیط شهری ایجاد کننده فضای انسانی‌تری در محیط پیرامون باشند، به طوری که روح و ریحان را در پیکره سخت شهر تهران بدمند.

وی افزود: البته اجرایی شدن  این رویکرد نیازمند یک تحول فرهنگی بزرگ است و یکی دو روزه هم اتفاق نمی افتد و نیاز دارد تا همه دستگاه ها و افراد سهم خودشان را در این تحول به خوبی ایفا کنند. ما دست همکاری و مشارکت به سوی همه  زنان شهر دراز می کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا