بانوی کارآفرینی که چرخ زندگی چند نفر را می‌چرخاند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سیده حوا سعیدی، بانوی کارآفرین بهشهری ۱۰ سال به‌صورت خانگی به پرورش سبزیجات برگی و بسته‌بندی و عرضه سبزیجات خورشتی و کوکویی می‌پرداخت، اما با حمایت بنیاد برکت و پشتکار، دست روزگار او را بسوی احداث کارگاه تولید میوه خشک کشاند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، در حالی که بیکاری یکی از معضلات اصلی جوانان، خانواده‌ها و به عنوان چالش اصلی جامعه تبدیل شده است و جامعه از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و فقر رنج می‌برد، ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند به عنوان راهکاری موثر برای کاهش بیکاری و حتی توسعه اقتصادی در جامعه محسوب شود.

اشتغال، اقتصاد و تولید از نگرانی‌های مهم مردم و دولت‌مردان در دوران مختلف است، چراکه امنیت و آرامش یک جامعه در گرو رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه کشور است.

چند سالی است که ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی یکی از دغدغه مسؤولان است، چنان که مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال با نامگذاری سال‌ها به اقتصاد مقاومتی، جهش و رونق تولید بر این مسأله همچنان تاکید دارند.

با توجه به گرانی نرخ اجاره‌ها، افزایش هزینه‌ها و و برخی دیگر از موارد که اکثر خانواده‌ها درگیرش هستند، راه‌اندازی مشاغل خانگی که بتواند در محیط کوچک به درآمدی کارآمد برساند نکته جذابیست که البته امروزه در سراسر دنیا مشاغل خانگی رو به افزایش بوده و مورد استقبال بسیاری از زنان و مردان قرار گرفته است.

 با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم با راه‌اندازی مشاغل خانگی می‌توان درآمدزایی و سودآوری را در سطح خانواده ها تعمیم داد و در نتیجه موجب افزایش تولید شد و از این طریق با بیکاری و فقر مبارزه کرد.

کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر برای ایجاد اشتغال و استقلال به ویژه برای زنان جامعه است و بر این اساس توانمندسازی زنان می‌تواند سبب بالا بردن کیفیت زندگی، افزایش درآمد، افزایش عزت نفس، بیشتر شدن تحرکات اجتماعی و تسریع دست یابی به فرایند توسعه شود.

با توجه به اینکه استان مازندران  به دلایل برخورداری از آب، خاک و هوای مناسب یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات باغی و زراعی در کشور به شمار می‌روند این امر فرصت مناسب را برای راه اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی در قالب مشاغل خانگی ایجاد می‌کند و علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی، کاهش اتلاف محصولات کشاورزی را نیز به همراه دارد.

یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار، تولید چیپس میوه یا همان میوه خشک است؛ از مزایای میوه خشک می‌توان به ماندگاری بسیار بالا، حفظ خواص میوه، قابلیت استفاده از طعم میوه‌های مختلف در فصولی که آن گونه کشت و برداشت ندارد، استفاده از میوه‌هایی که در اقلیم‌های خاص قابلیت کشت ندارد مانند توت فرنگی در نقاط بسیار گرم، وزن و حجم کمتر نسبت به میوه تازه و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل و صادرات نام برد و همه این موارد تضمین می‌کنند که برای این محصولات همیشه مشتریان مشتاقی در سراسر دنیا حضور خواهند داشت.

کارآفرینی که چرخ زندگی چند نفر را می‌چرخاند

سیده حوا سعیدی بانوی کارآفرین بهشهری ساکن روستای التپه یکی از کارآفرینانی است که با استفاده از راه‌اندازی مشاغل خانگی در زمینه خشک کردن میوه چرخ زندگی خود را بچرخاند.

این بانوی کارآفرین که با همکاری و حمایت همسرش  اقدام به راه‌اندازی کارگاه فرآوری، تولید و بسته بندی میوه به صورت خشک در شهرستان بهشهر کرده توانسته با پشتکاری که داشته تنوع و کیفیت تولیداتش را ارتقاء دهد.

وی درباره فعالیت و اقدامات خود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: از اوایل سال ۹۸ کار خود را آغاز کردم و قبل از اینکار به مدت ۱۰ سال به صورت خانگی به پرورش و کشت سبزیجات برگی و بسته بندی سبزیجات می پرداختم و پس از آن با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت در کنار امور خانه‌داری و رسیدگی به فرزندان داشتم تصمیم گرفتم یک کارگاه تولید و بسته‌بندی سبزیجات راه‌اندازی کنم اما دست روزگار مرا بسوی کارگاه تولید میوه خشک کشاند و با توجه به یکسری از مشکلات در مسیر رشته قبلی‌ام، تصمیم به احداث کارگاه تولیدی میوه خشک گرفتم چرا که این نیز با فعالیت هایی که در گذشته انجام می دادم همسو و همه در راستای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی بود.

آغاز کار با حمایت بنیاد برکت

خانم سعیدی ابتدا با بخشی از سرمایه شخصی خود و بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد برکت به مبلغ ۴۰ میلیون تومان در بخش فرآوری، تولید و بسته بندی میوه خشک فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون ۸ نفر بصورت مستقیم و ۱۲ نفر بصورت غیرمستقیم در کنار این بانوی کارآفرین مشغول بکار و کسب روزی هستند.

 وی می‌گوید: اگرچه شروع کار برای فردی که تاکنون این کار را تجربه نکرده بسیار سخت است، اما از پای ننشستم و ناامید نشدم و با توکل به خدا، اتاق کوچکی را که در کنار منزلم داشتم تجهیز کردم و با خرید دستگاه‌های اولیه کار را شروع کردم.

این بانوی کارآفرین ادامه می‌دهد: ابتدا با دریافت ۴۰ میلیون تومان وام بنیاد برکت یک دستگاه میوه خشک تهیه کردم و با هزینه شخصی خود این اتاق را به کارگاه تبدیل کردم و با همت و پشتکار توانستم دو دستگاه دیگر به کارگاهم اضافه کنم، همیشه علاقه‌ام این بود علاوه بر اینکه خود منبع در آمدی داشته باشم بتوانم موجب کسب درآمد و روزی عده‌ای در کنار خود شوم چرا که اعتقادم بر این است با اینکار هم خودم لذت می‌برم هم خیر و برکت آن را در زندگیم حس می‌شود.

تولید سالانه ۲۵ تن میوه خشک

این بانوی کار آفرین ابتدا با خشک کردن میوه توت فرنگی شروع بکار کرد و اکنون توانسته تنوع تولیدات خود را بالا ببرد و می‌گوید با توجه به شرایط فصلی سال و میوه‌هایی که در آن فصل در شهرم تولید بالایی دارد میوه خشک تولید می‌کنم و از انجیر، گلابی، سیب، نارنگی و پرتقال به عنوان محصولات تولیدی کارگاه خود نام می‌برد و می‌گوید سالانه ۲۵ تن میوه خشک روانه بازار می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید:  آگاهی از نیاز بازار اصلی ترین شرط ورود به این کار است، به عنوان مثال برخی از میوه‌ها فصلی هستند و در سایر فصل ها وجود ندارند که باید با برنامه‌ریزی در هر فصل  به میزان کافی اقدام به تهیه و خشک کردن آنها کرد تا در مواقع دیگر از سال نیز به مقدار کافی از آن میوه خشک را داشته باشیم.

هدف‌گذاری برای ثبت “برند”

او از بخش کشاورزی و مشاوره‌هایی که از این بخش در راستای پیشرفت کار خود بهره برده تشکر می‌کند و خواستار حمایت‌های بیشتر بخش دولتی در راستای توسعه کارگاه خود است و می‌گوید هدفم برای آینده گرفتن برند محصولات تولیدی‌ام است اما همه اینها هزینه‌بر است چرا که مشکل اساسی که اکنون برای طی کردن مسیر اداری گرفتن برند محصولاتم دارم کوچک بودن فضای کارگاهم است.

وی می‌گوید: برای پیشرفت در کارم نیازمند دریافت امتیاز برق برای کاهش هزینه مصرفی هستم، من هدف خود را خیلی بلند می‌بینم و دوست دارم افراد بیشتری بتوانند در کنار من درآمد داشته باشند و به همین دلیل به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی هستم تا با کمترین هزینه بتوانم تولید مناسبی داشته باشم.

هیچوقت خسته نشدم

این بانوی فعال درباره مشکلات کار خود گفت: در این راه سختی‌های زیادی کشیدم اما از پای ننشستم، گرفتن مجوزها شرایطی داشت که گاهی خسته‌کننده و طولانی بود اما با این حال همچنان گرفتن مجوز بهداشت و خرید تجهیزات کارگاهی با شرایط استاندارد از دیگر دغدغه‌های مهم من بود و اکنون تجهیز کارگاهی در وسعت بزرگتر با رعایت استانداردهای کامل را هر روز بیشتر حس می کنم، با امید به خدا و حمایت‌های بیشتر و پشتکار می‌دانم که به موفقیت‌های بالاتری در در کارم خواهم رسید و آرزویم این است که روزی تمام بانوان سرزمینم بتوانند از استعدادهای بیکرانی که خداوند به آنها داده نهایت بهره را ببرند و به این باور برسند که زن نقش بزرگی نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع دارد و می تواند برای رونق تولید خانواده و همچنین جامعه خود وارد عرصه شود و نقش بسزایی داشته باشد و از این مفید بودن لذت ببرد.

حمایت از کسب و کارهای خانگی در بهشهر

غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی بهشهر اظهار کرد:  امروزه کسب و کارهای خانگی بعنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین می شود که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسؤولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از طرح های مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در این شهرستان ۱۵ نفر با اشتغال زایی ۳۰ نفر از ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شدند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا