تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به فناوران اعطا می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسئول سرای نوآوری توسعه روباتیک و هوشمندسازی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی از تصمیم و عزم این سرا برای ورود به حوزه ساخت روبات‌های تخصصی خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، اردیبهشت ۹۸ از طرف معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل راه‌اندازی سراهای نوآوری این دانشگاه به‌منظور ابلاغ به واحدهای دانشگاهی اعلام نهایی شد. سراهای نوآوری‌ای که شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند و به‌صورت متمرکز ایجاد می‌شوند.

سراهای نوآوری در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور علاوه بر این‌که می‌توانند در محدوده دانشگاهی تأثیرگذار باشند و افراد بسیاری را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهند و شرکت‌های کارآفرین ایجاد کنند در رونق تولید و اقتصاد مقاومتی نیز نقش بسیار مؤثری ایفا خواهند کرد.

اکنون بیش از دو سال از ابلاغ دستورالعمل راه‌اندازی سراهای نوآوری می‌گذرد و تعداد این سراها در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور از عدد ۳۰ عبور کرده است و درخواست ایجاد سراهای جدید با توجه به ظرفیت واحدهای دانشگاهی در شورای مدیریت فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در حال بررسی و اخذ مجوز است.

به‌تازگی سرای نوآوری توسعه روباتیک و هوشمندسازی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۰ با حضور عزیز جوانپور دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی گشایش یافت.

برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه‌های سرای نوآوری توسعه روباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با اصغر رضایی مسئول راه‌اندازی این سرای نوآوری گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دلایل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی برای ایجاد سرای نوآوری توسعه روباتیک و هوشمندسازی صنعتی چه بود و فعالیت‌ها از چه زمانی آغاز شده است.؟

رضایی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی از سال ۱۳۹۴ فعالیت‌های خود را در زمینه روباتیک با حضور در مسابقات بین‌المللی ایران اپن ۲۰۱۵ آغاز کرد و در نخستین دوره حضور در این مسابقات مقام نخست مسابقات در لیگ روبات انسان‌نمای بزرگسال ۲۰۱۵ را به دست آورد و آغازی بر افتخارات روباتیکی این واحد دانشگاهی شد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در حوزه روباتیک جزء پرافتخارترین واحدهای دانشگاهی در استان و کشور بوده و کسب مقام‌های متعدد بین‌المللی و ملی در لیگ روبات‌های انسان‌نما، روبات‌های پرنده و انواع روبات‌های کاربردی گواه بر این موضوع است. کسب مقام‌های سوم در مسابقات بین‌المللی روباتیک کشور آلمان ربوکاپ ۲۰۱۶ و ژاپن روبوکاپ ۲۰۱۷ و مقام چهارم روبوکاپ ۲۰۱۸ کشور کانادا نمونه‌ای از افتخارات جهانی این واحد دانشگاهی بوده و آخرین دستاورد ارزشمند واحد ایلخچی طراحی و ساخت پهپاد آتش‌نشانی در پروژه‌ای مشترک و به سفارش سازمان آتش‌نشانی تبریز است.

مجموع افتخارات، توانمندی‌های علمی و امکانات مناسب باعث شد که این واحد دانشگاهی با بررسی‌های صورت گرفته و با توجه مسئولان معاونت تحقیقات و فناوری سازمان مرکزی مجوز ایجاد و راه‌اندازی سرای نوآوری توسعه روباتیک و هوشمندسازی صنعتی را دریافت کند.

نحوه تعامل و همکاری نهادها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری روباتیک به چه صورت بوده و آیا تفاهم‌نامه و یا قراردادی در زمان فعالیت سرا تبادل خواهد شد؟

رضایی: مجموعه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، مرکزی بسیار فعال و پویا بوده و تا قبل از ایجاد سرا با بیش از ۳۰ مجموعه سازمانی و صنعتی و مراکز علمی تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد کرده که می‌توان از پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، شرکت ایران‌خودرو تبریز، شرکت طراحی مهندسی سایپا، فرمانداری شهرستان اسکو، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی و … نام برد.

به دنبال ایجاد فضایی پرنشاط و فعال برای فناوران هستیم، فضایی که فناوران بتوانند با دغدغه‌های ذهنی کمتری به فعالیت بپردازند.بعد از موافقت ایجاد سرا با مجموعه صندوق کارآفرینی امید و شتاب‌دهنده پویان در راستای اهداف سازمانی تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده و بدون شک برای ارتباط بیشتر با صنایع و ارائه خدمات به مجموعه‌های سازمانی و صنعتی حتماً تفاهم‌نامه‌های مؤثر و هدفمند دیگری منعقد خواهد شد.

ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی توسط سرا

با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب‌وکار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه برنامه‌های در این راستا در دستور کار بوده و آیا اقدامی شده است؟

رضایی: بله. بعد از اخذ مجوز اولیه زیرساخت‌های لازم سرا مورد بررسی قرار گرفت و در گام نخست مرکز تحقیق و توسعه شرکت ایران‌خودرو تبریز و شرکت طراحی مهندسی سایپا در سرا استقرار یافتند و مقرر شد که با مهندسان این شرکت درباره نیازهای فناورانه این شرکت‌ها، ماهانه جلساتی برگزار کنیم و این مشکلات احصا و گردآوری شود و سپس برای رفع آن مشکلات اقدامات علمی و تحقیقاتی از سوی فناوران و محققان سرا انجام گیرد.

در گام بعدی سراغ شتاب‌دهنده‌ها رفتیم و با شتاب‌دهنده پویان تفاهم‌نامه همکاری برای حمایت از فناوران و ایده‌های استارت‌آپی آنها منعقد کردیم و در حال رایزنی با دو مجموعه دیگر هستیم.

با صندوق کارآفرینی امید قرارداد همکاری بستیم که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد و ۶ ماه تنفس به فناوران اعطا شد. درباره مدرسه عالی مهارتی روباتیک هم اقدامات اولیه را انجام دادیم و در تلاش هستیم مجوز مدرسه را کسب کنیم.

برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری توسعه روباتیک و هوشمندسازی صنعتی را تشریح کنید.

رضایی: به دنبال ایجاد فضایی پرنشاط و فعال برای فناوران هستیم، فضایی که فناوران بتوانند با دغدغه‌های ذهنی کمتری به فعالیت بپردازند و با حمایت‌های صورت گرفته بتوانند ایده‌هایشان را در راستای تجاری‌سازی و ایجاد شغل و ثروت به منصه ظهور برسانند. دنبال ایجاد فضایی قابل اطمینان برای صنایع، سازمان‌های دولتی و غیردولتی هستیم تا با کشف و یافتن مشکلاتشان با همکاری فناوران توانمندمان مسائل و مشکلات آن مجموعه‌ها کاسته شود.

با توجه به فعالیت‌های گسترده مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در چند سال گذشته تعامل خوبی بین دانشجویان، استادان و فعالیت‌های فناورانه ایجاد شده است.در این راستا تعاملات خوبی با شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی آغاز کردیم که با حضور در صنایع به‌صورت کلینیک سیار خدمات فناوری با بازدید از مجموعه‌ها بتوانیم در امر مشاوره، عارضه‌یابی صنعتی و یا تعریف فرآیندهای بهبود کیفیت به صنایع سطح استان در حوزه‌های مختلف ازجمله توانمندی‌های روباتیکی و هوشمندسازی‌های صنعتی کمک کنیم. تقویت بنیه علمی و تحقیقاتی و آموزش تخصصی به فناوران از اصلی‌ترین اولویت‌های سراست.

تأثیرگذاری سرای نوآوری در دانشگاه(درآمد غیرشهریه و …)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و… چگونه است؟

رضایی: قطعاً تأثیر بسزایی دارد. حوزه روباتیکی و هوشمندسازی صنعتی بسیار وسیع، کاربردی و نیاز مبرم حال حاضر صنایع برای افزایش بهره‌وری آنها بوده است؛ بنابراین احصای مشکلات صنایع و عقد قرارداد کاری با صنایع در راستای رفع نیازهای فناورانه و حتی غیرفناورانه آنها علاوه بر اینکه ازنظر مالی برای فناوران سرا قابل توجه خواهد بود، دانشگاه نیز به‌نوبه خود از این قراردادها منتفع خواهد شد.

موضوع بعدی که برای بحث درآمدزایی در نظر داریم ورود به حوزه ساخت روبات‌های تخصصی بوده و با توجه به ارزش‌ افزوده بالایی که دارد منبع درآمد خوبی خواهد بود. آموزش‌های تخصصی در حوزه روباتیکی و اتوماسیون توسط استادان و فناوران متخصص این حوزه جزء روش‌های درآمدزایی پیش‌بینی شده است.

استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: با توجه به فعالیت‌های گسترده مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در چند سال گذشته تعامل خوبی بین دانشجویان، استادان و فعالیت‌های فناورانه ایجاد شده که با ایجاد سرای تخصصی در حوزه‌ای که چند سال در آن افتخارآفرینی داشتیم، استقبال خیلی خوبی را شاهد بودیم و به‌نوعی صحه بر توانمندی‌های دانشگاه در این حوزه بود.

و کلام آخر…

رضایی: فضای فناوری، فضای زودبازده نیست. صبر، حوصله، سرمایه‌گذاری و باور می‌خواهد. مسئولان با همت جمعی و به دور از فرآیند جزیره‌ای بیش‌ازپیش پای کار آمده و حمایت کنند. وقت بگذارند و حوصله به خرج دهند و در بحث سرمایه‌گذاری صبور و دست‌ودل‌باز باشند.

فناوران انسان‌های بسیار حساس هستند و حمایت جدی و مستمر می‌طلبند و در عین حال بسیار توانمند و نخبه که می‌توانند با طرح‌های نو و بکر خود چرخ‌های تولید کشور را با شتاب بچرخانند؛ اما باید به توانمندی آنان ایمان بیاوریم و حمایت واقعی، دلسوزانه و متعهدانه داشته باشیم.

در آخر از همه مسئولان معاونت تحقیقات و فناوری سازمان مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد ایلخچی قدردانی می‌کنم و امیدوارم با کمک خداوند و حمایت آنان و تلاش فناوران، گام‌های مؤثرتری را در راستای پیشرفت و آبادانی کشور برداریم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا