در یک مقاله راهکارهای تقویت مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان بررسی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نتایج یک پژوهش حاکی از این است که در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش‌ مهارت‌های ویژه از قبیل مهارت اعتماد به نفس و خودکارآمدی، مثبت اندیشی، مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی، مصاحبه، رزومه‌نویسی، ارائه، هوش هیجانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق مراکز مشاوره و راهنمایی و همچنین مراکز کارافرینی دانشگاه می‌تواند زمینه ورود دانش آموختگان به بازار کار را تقویت کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، روند تاریخی توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که پویایی نظام آموزش و پیوند عمیق بین علم و فناوری با بازار کار، یکی از عوامل مهم ترقی، شکوفایی و توسعه اقتصادی و فرهنگی آنها است.

توسعه هر کشور درگرو استفاده بهینه از امکانات به‌ویژه نیروی انسانی است که یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سرمایه‌های آن کشور به شمار می‌آید و بی‌شک در این میان نقش نیروی انسانی متخصص بیش از دیگران است و در همین راستا، در اکثر کشورهای مدرن بخش بزرگی از بودجه، امکانات و توان انسانی و ساختاری دولت صرف پرداختن به مسئله اشتغال می‌شود و اکثر اعضای جامعه نیز دغدغه اشتغال خود و آینده شغلی فرزندانشان را در سر دارند.

نیلوفر محرمی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه‌ریزی درسی با اشاره به پژوهش انجام شده با موضوع بررسی مهارت‌های اشتغال‌پذیری، اظهار کرد: از دلایلی که موجب شده دولت در سطح کلان و اعضای جامعه در سطح خرد و فردی به مسئله اشتغال توجه داشته باشند نقش اشتغال در تأمین معاش افراد است.

وی افزود: به دلیل این اهمیت کلیدی علوم مختلف از اقتصاد تا مدیریت به موضوع اشتغال پرداخته و درباره آن اندیشیده‌اند.

دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه‌ریزی درسی، یکی از جدیدترین رویکردها به مسئله اشتغال که حاصل مطالعات میان رشته‌ای است را نگاه مبتنی بر ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای اشتغال دانست و گفت: مفهوم اشتغال‌پذیری از این رویکرد تبلور یافته است.

محرمی ادامه داد: این مفهوم به امکان به استخدام در آمدن یا به عبارت دقیق‌تر امکان و ظرفیت شغل، حفظ و پیشرفت در آن اشاره دارد. از طرفی صاحب‌نظران یکی از عوامل اصلی مشکل اشتغال جوانان را در شکاف بین آموزش‌های موجود و نیازهای واقعی کار می‌دانند و بنابراین ارائه آموزش‌های مناسب در پرکردن این شکاف مؤثر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین عناصر نظام آموزشی به ویژه آموزش عالی، برنامه درسی است، تأکید کرد: برنامه درسی باید از تناسب و کیفیت لازم برای تحقق اهداف، ادای وظایف و تحولات مربوطه برخوردار باشد تا بتواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند.

وی اضافه کرد: برنامه درسی موفق باید به‌عنوان مهم‌ترین عنصر آموزش و یادگیری مملو از شایستگی و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار باشد. همچنین باید میان مؤسسات آموزش عالی و بازار کار به ویژه کارفرمایان ارتباط دوسویه و متقابلی وجود داشته باشد.

محرمی گفت: از جمله مزایای روابط متقابل مؤسسات آموزش عالی با کافرمایان این است که برنامه‌های درسی به نوعی اجرا شوند تا بتوان شرایط لازم را برای موفقیت دانشجویان در بازار کار تضمین کنند و باید چرخه رشد اشتغال دانشجویان را بعد از دانش آموختگی هدایت کنند.

وی به تصویب و اجرای آیین‌نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان از مهرماه ۱۳۹۷ توسط وزارت علوم اشاره و اظهار کرد: در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرداوری داده‌ها توصیفی و از نوع پیمایشی  است، ۴۳ دانشجو کارشناسی، چهار نفر از اساتیدی که واحد درسی مهارت اشتغال‌پذیری تدریس می‌کنند و ۱۶ پرسنل و اعضای شورای مهارت اشتغال‌پذیری که برنامه‌ریزان اصلی اجرای واحد درسی دانشگاهی هستند،  به روش نمونه‌گیری سرشماری به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.

این پژوهشگر اهداف پژوهش را بررسی میزان توجه به مهارت‎های اشتغال‌پذیری در عناصر برنامه درسی اشتغال‌پذیری (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی، یادگیری و ارزشیابی از دیدگاه اساتید و اعضای شوراء) اعلام کرد و افزود: همچنین میزان توجه به مهارت‌های اشتغال‌پذیری در برنامه درسی اشتغال پذیری در زمان اجرا از دیدگاه دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

محرمی گفت: اینکه تا چه اندازه از نگاه اساتید و اعضای شوراء به مولفه‌های مهارت‌های اشتغال پذیری در عناصر برنامه درسی شتغال پذیری توجه شده و تا چه اندازه از نظر دانشجویان به مولفه‌های مهارت‌های اشتغال‌پذیری در برنامه درسی اشتغال پذیری در زمان اجرا توجه شده است در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه‌ریزی درسی در توضیح یافته‌های پژوهش تأکید کرد: یافته‌ها حاکی از این است که دانشگاه‌ها باید به منظور پاسخگویی به نیازهای شغلی دانشجویان با توجه و تأکید بر برنامه‌های آموزش میان رشته‌ای زمینه توسعه و تقویت مهارت‌های مختلف را در دانش آموختگان فراهم کنند.

محرمی اضافه کرد: همچنین از طریق بازنگری در شیوه‌های آموزش به جای تأکید صرف بر آموزش‌های نظری و تئوری و با به کارگیری شیوه‌هایی از قبیل پروژه، کارآموزی هدفمند یا یادگیری همراه کار، کارورزی و توسعه ارتباط با مراکز صنعتی نهادهای اجتماعی و سازمان های مختلف به منظور تقویت ارتباط بین تئوری و عمل که امری اجتناب ناپذیر است، گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت دانش آموختگان دانشگاه‌ها در کنار آموزش‌های نظری، فرصت کار در پروژه‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا می‌کنند و از طریق کار در محیط واقعی مهارت‌های خود را بوته آزمایش و نقد گذارده و می‌توانند نیازمندی‌های مهارتی خود را برطرف کنند.

دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه‌ریزی درسی ادامه داد: علاوه بر آن در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش‌های مهارت‌های ویژه از قبیل مهارت اعتماد به نفس و خودکارآمدی، مثبت اندیشی، مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی، مصاحبه، رزومه‌نویسی، ارائه، هوش هیجانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق مراکز مشاوره و راهنمایی و همچنین مراکز کارافرینی دانشگاه می‌تواند زمینه ورود دانش آموختگان به بازار کار را تقویت کند.

مقاله «ارزیابی عناصر برنامه درسی مهارت‌های اشتغال پذیری اجراشده در دانشگاه مازندران در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از دیدگاه ذی‌نفعان» توسط ندا شیمرانی و نیلوفر محرمی پاییز ۱۴۰۰  در دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه اصفهان ارائه شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا