معجزه بازاریابی داده‌محور برای کسب‌وکارها

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

درک اهمیت بازاریابی مبتنی بر داده، شاید برای هر شرکتی یک نقطه‌‌عطف محسوب شود. از این‌ر‌و، مهم است که یاد بگیرید چه استراتژی‌هایی ممکن است بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

به گزارش کارآفرینی پرس، در طول سال گذشته فهمیدیم که دنیا دیگر مانند گذشته پیش نمی‌رود. ما یاد گرفته‌ایم که وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، آماده‌سازی فعالیت‌های تبلیغاتی موفق (کمپین‌های موفق) بدون استفاده از کلان‌داده تقریبا غیرممکن است.  درک اهمیت بازاریابی داده‌محور می‌تواند نقطه عطفی در طول عمر هر شرکتی باشد، از این‌رو بسیار مهم است که یاد بگیرید چه استراتژی‌هایی ممکن است برای شما بهترین کارایی را داشته باشند.  اما قبل از تمرکز بر استراتژی‌‌های خاص، بهتر است بدانید که چرا شرکت شما باید بر بازاریابی داده‌محور تمرکز کند.

بازاریابی داده‌محور دقیقا به چه نوع بازاریابی گفته می‌شود؟

البته، همانند هر فعالیت بازاریابی دیگر، هدف نهایی بازاریابی داده‌محور هم افزایش علاقه مشتری به کالای شما و مدیریت تقاضا‌ست. شما می‌توانید این کار را با جمع‌آوری هر چه بیشتر اطلاعات درمورد یک مشتری معین انجام دهید. داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید، برای پیش‌بینی رفتار خرید مشتریان در آینده و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی به کار خواهند رفت تا بتوانید محصولات خود را به طور موفقیت‌آمیزی برای مشتریان ارتقا دهید.

مهم است بدانید که فعالیت‌های تبلیغاتی با رهبری صحیح شما این امکان را به شما می‌دهد که طیف وسیعی از داده‌های مربوط به مشتریان را کشف کنید؛ به طور مثال، علایق، سرگرمی‌ها، ترجیحات یا حتی محل زندگی آنها. این روش به شما این امکان را می‌دهد که محصولات موجود خود را به بهترین شکل ممکن برایشان بازاریابی کرده و بتوانید در شرایط خاص، هرگونه تغییر در رفتار آنها را پیش‌بینی کنید.

مزایای اصلی و مهم بازاریابی داده‌محور

در به‌کارگیری فعالیت‌های(کمپین‌های) بازاریابی داده‌محور مزایای مختلفی وجود دارد. با این حال، دو جنبه آن بیشتر مطرح می‌شوند.  اول از همه، با انتخاب بازاریابی داده‌محور، می‌توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید و بفهمید که آنها چه کسانی هستند. در بسیاری از موارد، رفتار خرید مشتری با توجه به خلق و خوی او‌ یا حتی نوع وسیله مورد استفاده فعلی او تغییر می‌کند. با استفاده از بازاریابی داده‌محور، شما خواهید فهمید که چگونه ترجیحات شخصی آنها با توجه به زمان و براساس وسیله‌ای که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، متفاوت است.

همچنین، بازاریابی مبتنی بر داده یک روش بسیار خوب برای بهبود تجربه کاربر با شرکت شما محسوب می‌شود. هر چقدر تجربه کاربران از شرکت بهتر باشد، شانس بازگشت آنها به شما بیشتر است. همچنین آنها شرکت شما را به خانواده و دوستان خود توصیه می‌کنند و بدون هیچ هزینه‌ای، مشتریان احتمالی بیشتری را برای شما می‌آورند. به همین دلیل است که تلاش مداوم شما در بهتر و بهتر‌کردن تجربه مشتری با شرکت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از دیگر مزایای بازاریابی منتنی بر داده می‌توان به شخصی سازی برند و شناسایی بهترین کانال‌های ارتباطی طرح کمپین‌های تبلیغاتی اشاره کرد.

در ادامه ۵مزیت استفاده از استراتژی‌های بازاریابی داده‌محور را می‌خوانیم که کارایی آنها به‌طور گسترده گزارش شده است. اما این در نهایت به خود هر خواننده بستگی دارد که فعالیت‌های بازاریابی مناسب را برای شرکت خود انتخاب کند، بنابراین باید درمورد هر یک از آنها خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید.

گفت‌وگوی داده‌محور وب‌سایت

قبل از انجام گفت‌وگوی زنده با یک مشتری، ضرورت دارد که بدانید دقیقا با چه کسی در تعامل خواهید بود. هر مشتری با مشتری دیگر فرق دارد و سطح انتظارات آنها یکسان نیست. فعالیت‌های بازاریابی داده‌محور که امکانات گفت‌وگوی زنده سایت شما را به کار می‌برند، می‌توانند در پیش‌بینی چگونگی انجام مکالمه و اینکه دقیقا مشتری چه انتظاری از شرکت شما دارد، مفید باشند. پایگاه داده‌ها با هر مکالمه‌ای که با یک مشتری معین انجام می‌دهید، روز‌به‌روز غنی‌تر می‌شود که متقابلا پیش‌بینی هر مکالمه جدید را آسان‌تر می‌کند.

بدین‌ترتیب، شما خواهید دانست که کدام خدمات را توصیه کنید، چطور با آن فرد صحبت کنید و موارد دیگر. همچنین انجام اولین مکالمه با مشتریان جدید هم بسیار آسان‌تر خواهد شد.

تغییرات قیمت‌گذاری

اگر کمپانی شما قصد دارد که در بازار کار بقا داشته باشد، باید درآمدزایی کند. برای اطمینان از اینکه اجازه نمی‌دهید پول از بین انگشتان شما سُر بخورد، باید نتایج فعالیت‌های(کمپین‌های) بازاریابی داده‌محور خود را به‌درستی تجزیه و تحلیل کنید.

البته، برای به‌دست‌آوردن نتایج بهینه باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، اما آنها این امکان را به شما می‌دهند که قیمت محصولات و خدمات خود را طوری تنظیم کنید که برای شما رضایت‌بخش باشند و در عین حال برای مشتریان شما گران نباشند.

بازاریابی داده‌محور به شما این امکان را هم می‌دهد که خود را با تغییرات بازار وفق دهید. با توانایی پیش‌بینی زمان کاهش قیمت‌ها و زمان افزایش آنها، می‌توانید در رقابت با دیگران باقی بمانید و مشتریان را حتی در مواقع بحران نیز جذب کنید.

پشتیبانی سئو

انجام کمپین‌های بازاریابی داده‌محور کمک بزرگی به بهینه‌سازی وب‌سایت شما خواهد کرد، زیرا بهینه‌سازی صحیح وب‌سایت به داده‌های زیادی نیاز دارد. شما باید بدانید که کدام کلمات کلیدی برای کسب‌وکار شما مناسب هستند، کدام گروه‌های مشتری باید هدف اصلی شما باشند و کدام منابع بک‌لینک‌‌ (backlink) بالاترین توانایی در جذب مشتریان راغب را دارند.

یک کمپین بازاریابی داده‌محور موفق می‌تواند تمام این اطلاعات و حتی بیشتر از آن را هم در اختیار شما قرار دهد. دیگر اینکه می‌توانید متوجه شوید که مخاطب هدف شما چه چیزی را در اینترنت جست‌وجو می‌کند. درجات رقابتی کلمه کلیدی را تعیین کنید و در نهایت به ایده خوبی درباره نحوه صعود بین صفحات وب رتبه‌بندی شده بر اساس صفحات نتایج موتور جست‌وجوی گوگل برسید.  به یاد داشته باشید که اگر فقط مخاطبان تصادفی را هدف قرار دهید، یا از کلمات کلیدی قدیمی و بی‌کاربرد استفاده کنید، کاربر شما نمی‌تواند استفاده لازم را از سایت داشته باشد. تکمیل فرآیند بهینه‌سازی سئو با یک کمپین بازاریابی داده‌محور همیشه ایده خوبی خواهد بود، اهمیتی ندارد که شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد.مطالب مرتبط

رشد و ورود به بازارهای جدید

پس از انجام کمپین‌های بازاریابی داده‌محور، با بسط و توسعه کسب‌وکار خود می‌توانید نسبتا سریع به بازارهای جدید وارد شوید. شما انواع داده‌های ارزشمند را به‌‌دست خواهید آورد؛ برای مثال، ترافیک سایت شما از کجا می‌آید، یک منطقه معین چقدر مقرون‌به‌صرفه است، تولید ناخالص داخلی چقدر بالا‌ست و خیلی اطلاعات دیگر.

وقتی زمان آن فرا برسد که شرکت شما پایگاه کاربر جهانی خود را ایجاد کند، این اطلاعات، ارزشمندی خود را ثابت خواهند کرد. مطمئنا این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تصمیم بگیرید که کدام مناطق ارزش توجه شما را دارند و به شما این امکان را می‌دهند که حرکت‌های بعدی خود را مطابق با رویکردها و روندهای جهانی برنامه‌ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که اگر شرکت خود را جهانی می‌کنید، باید قدم به قدم آماده شوید. کمپین‌های بازاریابی داده‌محور، درواقع یکی از همان اولین قدم‌هایی است که باید برداشته شود.

استراتژی پیام خود را ارتقا‌ دهید

یک کمپین بازاریابی مبتنی بر داده که به‌خوبی هم رهبری می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی پیام خود را نیز ارتقا دهید. با این‌کار، مشتریان بیشتری را جذب می‌کنید و به مشتریان فعلی خود این حس را منتقل می‌کنید که مهم هستند و از آنها قدردانی می‌شود. با وجود این، توجه داشته باشید که برای تحقق این امر باید تحقیقات واقعی نسبتا زیادی انجام دهید و پذیرای هرگونه بازخوردی باشید که از طرف مشتریان خود دریافت می‌کنید. شما باید همیشه مشتاق شنیدن حرف‌های آنها باشید و در حقیقت فعالانه سعی کنید با تعامل بیشتر با آنها، اطلاعات بیشتری هم به‌دست آورید.

این تنها راهی است که می‌توانید داده‌های لازم برای اصلاح استراتژی پیام خود را جمع‌آوری کنید. استراتژی پیام یکی از جنبه‌های ضروری است که باید در ‌مدیریت شرکت خود به آن توجه کنید. یک استراتژی مناسب به رشد شما کمک می‌کند، بنابراین در استفاده از همه گزینه‌هایی که بازاریابی داده‌محور به شما ارائه می‌دهد، تردید نکنید.

برای افزایش کارایی فرآیندهای بازاریابی و بهبود عملکرد کلی شرکت خود، در استفاده همه‌جانبه از بازاریابی داده‌محور تردید نکنید. تعامل با مشتری که امروزه با داده‌های تایید‌شده و با کیفیت بهتر و بهتر هم می‌شود، می‌تواند تفاوت بزرگی در موفقیت کسب‌وکار شما ایجاد کند؛ به خصوص در عصر حاضر.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
هفته نامه شنبه
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا