پيش‌بينى نشريه اكونوميست از آينده نزديك اقتصاد ايران/ خریداران ارز مراقب سقوط ناگهانی قیمت‌ها باشند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قیمت دلار در شرایطی همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات وین بالا رفته که رئیس جمهور و حامیان او، این افزایش قیمت را غیرطبیعی و به دلیل جنگ روانی غربی‌ها علیه کشورمان ارزیابی می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، به گمان بسیاری از اقتصاددانان، قیمت واقعی دلار با توجه به افزایش قیمت نفت و خرید روزانه نفت ایران از سوی برخی کشورها با مدل‌های تازه تهاتر نفت در برابر کالا، پایین‌تر از قیمت آن در بازار آزاد بوده و غربی‌ها می‌خواهند با جنگ رسانه‌ای علیه تیم مذاکره‌کننده، فشار اقتصادی را با هدف امتیازگیری هسته‌ای افزایش دهند.

این روند البته با تغییر موضع تروئیکای اروپایی در جریان مذاکرات، اندک اندک به کاهش قیمت دلار انجامیده و با این حال هنوز هم به نظر می‌رسد قیمت دلار حباب بالایی نسبت به ارزش واقعی آن دارد.

پدیده حباب دلار ممکن است در روزهای آینده سرمایه‌گذاران خرد را که به بازار هجوم آورده و از ترس گرانی ارز، سبب رشد قیمت شده‌اند را غافلگیر کند.

چنین وضعیتی را پیش از این نشریه معتبر اکونومیست پیش‌بینی کرده بود. براساس گزارش این نشریه، انتظار می‌رود آمریکا در نیمه نخست 2022 برخی از تحریم‌های نفتی را بردارد، رویدادی که موجب حمایت از رشد اقتصادی ایران خواهد شد. ایران حمایت کوتاه‌‌‌مدت خود از خانوارهای کم‌‌‌درآمد را افزایش خواهد داد و همزمان در آستانه افزایش صادرات نفت، ظرفیت‌‌‌های تولید نفت و گاز خود را نیز افزایش خواهد داد.

پیش‌بینی این نشریه حاکیست، بانک مرکزی نرخ سود روزانه سپرده را در سال 2022 افزایش خواهد داد، سپس بانک مرکزی چرخه انقباض پولی خود را متوقف خواهد کرد تا از رشد اقتصادی حمایت کند. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سال 2022-2021 تقریبا متوقف و نرخ تنها 2‌% را تجربه می کند. پس از آن اما در سال 2023-2022 جهش شدیدی خواهد یافت و به ۹‌% خواهد رسید و اجازه خواهد داد حجم صادرات نفت افزایشی 200‌% را تجربه کند. احتمال بازگشت تحریم‌ها در 2024 موجب می‌شود مازاد تجاری در بازه زمانی 2026 تا 2024 به شدت کاهش یابد.

اکونومیست نوشته، با توجه به انتظارات مبنی بر رفع تحریم‌ها از نیمه نخست سال 2022، سیاست ایران در وهله نخست بر افزایش ظرفیت تولید بخش‌‌‌های نفت و گاز تمرکز دارد. تقاضای بیشتر از سوی چین، توسعه فاز دوم میدان گازی پارس جنوب و گشایش یک ترمینال جدید صادرات نفت در جاسک، با دسترسی بیشتر به بازارهای آسیایی ایران، به این موضوع کمک خواهند کرد.

اکونومیست در پایان، پیش‌بینی کرده که حصول توافق می‌تواند قیمت دلار را تا ۱۹هزار تومان پایین بیاورد. این کاهش،قیمت، بی‌تردید خریداران ارز که این روزها دلار ۳۰هزار تومانی خریداری می‌کنند را بشدت ماضرر خواهد کرد. به این ترتیب کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که دست‌کم یک‌سوم تا نیمی از قیمت فعلی دلار، حبابی است و اگر حباب دلار بترکد، اقتصاد ایران شاهد موجی از کاهش قیمتها خواهد بود.

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبر فوری
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا