تربیت کارآفرینان موفق در صدر تکالیف کانون‌های علمی و کسب و کار/ ضرورت ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های ساوه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مناسبات اقتصادی امروز در شرایطی بر ریل بهبود و پیشرفت قرار می‌گیرد که دانشگاه‌ها و ارکان تولید و کسب و کار در سایه تعامل هدفمند و با گفتمان تربیت نیروی کارآفرین فعالیت کنند و جامعه امروز باید با مهارت‌ورزی و تولید ایده‌های ناب بتواند به سرعت بستر تحول اقتصادی وعلمی را طی کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، دانشجویان به‌عنوان گروه‌های مرجع فکری جامعه در تولید علم، ایده‌پردازی و بهبود مرزهای خلاقیت و دانش نقش محوری دارند و کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند پیوند دانشگاه و صنعت و ثمربخشی آموزش هدفمند است تا بتواند در بازه زمانی کوتاهی با تکیه بر خودباوری و خلاقیت نیروی انسانی پاسخگویی به نیازها را داشته باشد.

۲ سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، رویه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها حاکم بود اما با روند مطلوب واکسیناسیون و بازگشایی اماکن آموزشی اکنون این فرصت برای دانشگاه‌ها مهیا است تا با انگیزشی فراتر از قبل در حوزه تولید علم و تبدیل ایده به عمل در تعامل با بخش‌های مختلف جامعه پویاتر عمل کنند و چهره دانشگاه نسل چهارم را به شکل درخورآن هویدا کنند.

شهرستان ساوه اگرچه به عنوان یکی از کانون‌های مطرح صنعت کشور شهرت یافته اما، در شاخص‌های دانشگاهی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و وجود مراکز آموزش عالی آزاد اسلامی و پیام نور در این خطه ظرفیتی است که باید در پیوند با موقعیت کم‌نظیر صنعتی شکوفا شده و جایگاه اصلی خود را روز به روز تقویت کند.

تفکر پشت میزنشینی آفتی جدی برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی است و باید گفت که نیروهای تربیت شده دانشگاه‌ها امروز باید با مهارت رشد خلاقیت، کارسازی و شیوه‌های نوین تبدیل ایده به عمل منطبق با نیاز هر شهر و منطقه‌ای از کشور پای به جامعه بگذارند و مدرک‌گرایی و آموزش تئوری در دنیای فناوری نوین نمی‌تواند بسترساز کارآفرینی و رونق اقتصادی باشد.

جمعی از دانشگاهیان ساوه با تاکید بر تقویت دانشگاه نسل چهارم از مطالبات و دغدغه‌های خود برای تحقق پیوند راستین دانشگاه و صنعت سخن گفتند.

ضرورت ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های ساوه 

«ساناز محمدی» فارغ‌التحصیل رشته بیوشیمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه معقد است: دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تولید دانش و تربیت نیروی انسانی باید به‌روز و همخوان با نیازهای جامعه باشند و ایجاد رشته‌های جدید برای پاسخگویی مناسب و کاربردی به نیازها باید توسعه یابند.

وی گفت: اگرچه بخشی از دوره دانشجویی با شیوع کرونا به‌صورت غیرحضوری بود و برای آموزش مجازی نیز کاستی‌هایی وجود داشت اما این تجربه با خود پیامی داشت و آن لزوم تکیه بر فناوری روز در بستر آموزش و کیفیت بخشی به آموزش حضوری و مجازی بود که دانشگاه‌ها باید آن را سرلوحه قرار دهند.

محمدی ادامه داد: ساوه دانشگاه دولتی ندارد و با توجه به این شرایط انتظار می‌رود دانشگاه آزاد واحد ساوه تنوع رشته‌های دانشگاهی در مقطع ارشد و دکتری را در اولویت قرار دهد.

«عباس سلمانی» دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه پیام نور ساوه نیز گفت: مراکز آموزش عالی باید شیوع کرونا را با عینک فرصت و تهدیددر کنار هم ببینند و جایگاه این حوزه را به گونه‌ای ارتقا دهند که وزن لازم در ارتباط دانشگاها سایر بخش‌ها حاصل آید و مسئله‌یابی، ایده‌پردازی و شیوه‌های خلاقانه در کنار تولید علم بتواند نیازهای روز جامعه را پاسخگویی کند و در شرایط احتمالی بحران نظیر شیوع کرونا در آینده نسخه‌های موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: اگرچه شیوع کرونا دانشجویان را از حضور در فضای دانشگاهی محروم کرد اما، باعث شد زمینه‌ای زیرساختی آموزش مجازی فراهم شود و باید از این امکان در سایر مجازی ارتباط دانشگاه با حوزه‌های مختلف جامعه نیز به‌نحو احسن بهره برد.

سلمانی گفت: دانشگاه‌ باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مسایل فرهنگی و تحصیلی دانشجویان جدید داشته باشد تا نخبه‌پروری به معنای کامل در پرورش نیروی انسانی کارآمد محقق شود.

گفتمان سازی جدید آموزشی در دانشگاه‌های اسلامی ضروری است

رئیس باشگاه پروهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: روز دانشجو فرصتی است که سهم این قشر در تحولات تاریخی و مناسبات جامعه بازنگری شود و بر اهمیت گفتمان‌سازی جدید آموزشی و فرهنگی برای دانشگاه‌های اسلامی تاکید شود.

«حمیدرضا احمدی» ادامه داد: معیارهای دانشجوی انقلابی براساس بیانات مقام معظم رهبری نظارت بر آینده و دغدغه‌مند بودن نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی در کنار پرورش مرزهای دانش است و همانطور که در گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شده، آینده متعلق به جوانان و دانشجویان است.

وی عنوان کرد: مطالبه‌گری شاخصه اصلی دانشجویان است و دانشگاه نسل چهارم باید گفتمان خود را به‌گونه‌ای بسط دهد که بصیرت‌افزایی رشد کرده و نسل متنقد و دلسوز دانشجو رویه‌های موثر را در بهبود اوضاع کشور برجسته کنند.

احمدی اظهار داشت: تمدن سازی اسلامی از مولفه‌های دهه چهارم انقلاب اسلامی است و سهم دانشگاه و دانشجو بید با آگاهی از مسایل روز ، تقویت قدرت تحلیلگری و حضور آگاهانه در عرصه کارآفرینی و تولید علم به عنوان دانشجوی انقلابی محقق شود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه با بیان اینکه دانشجو باید سواد رسانه‌ای داشته باشد، گفت: کارگاه‌های بصیرت افزایی در دانشگاه‌های ساوه مغفول مانده است در حالی که تفکرات بصیرتی باید از دوران مدرسه آغاز و در دانشگاه شکوفا شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ باید بستر بصیرت افزایی و آگاه‌سازی دانشجویان را فراهم کند اما برخی مسئولان فرهنگی نیاز به آموزش دارند و در این زمینه ضعف جدی وجود دارد.

احمدی عنوان کرد: دانشجو نباید رسالت فرهنگی در چارچوب رفتار یک فرد در نظر بگیرد بلکه ابتدا باید معیارهای لازم را بشناسد تا الگو مناسب را پیدا کند.

آموزش و پژوهش بال‌های دانشگاه اسلامی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: دانشگاه اسلامی رسالت سنگینی دارد و  آموزش و پژوهش ۲ بال تحقق آن است و باید در کنار آن مباحث فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی نیز در دانشجویان به شکل ویژه نهادینه شود.

وی گفت: دانشگاه آزاد رشته‌های درسی متعددی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و حدود ۳۰ رشته جدید نیز تا سال آینده اضافه خواهد شد.

احمدی بیان کرد: برخی رشته‌ها متناسب با نیاز منطقه نیست و آمایش سرزمینی برای رشته‌ها انجام نشده است و این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان باید براساس نیازسنجی صنعت رشته‌های دانشگاهی را تعریف کنند زیرا که بسیاری از واحدهای صنعتی نیاز به متخصص و افراد ماهر دارند.

به گفته او، نیاز است که با استفاده از ظرفیت صنعتی در ساوه کسب و کارهای نوین شکل بگیرد و بازتعریف در ارتباط صنعت و دانشگاه برای این قطب برجسته صنعتی الزامیست.

در شهرستان ساوه پنج دانشگاه فعالیت دارند که بیش از ۱۸ هزار دانشجو را پوشش می دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا