حمیدرضا نظری: افزایش رشته‌ها در دانشکده مهارت و کارآفرینی اصفهان از 5 به 25 رشته رسید

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: 4 مدرسه عالی مهارت با عنوان‌ «گیاهان دارویی»، «طراحی و دوخت»، «تربیت معلم و مربی» و «تربیت‌بدنی» در اصفهان فعال است.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگویی انجام شده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با حمیدرضا نظری معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان را می‌خوانیم.

نظری درباره اینکه ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: یکی از معضلات جامعه آن است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال به کار در صنایع یا ادارات دچار مشکل می‌شوند؛ چراکه نیازهای صنعت با دروسی که در دانشگاه ارائه می‌شود، همخوانی ندارد و دانشجویان مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند.

افزایش رشته‌ها در دانشکده مهارت و کارآفرینی اصفهان از 5 به 25 رشته

وی اضافه کرد: بنابراین این معضل به بروز بیکاری می‌انجامد، در این راستا دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به دنبال پرکردن خلأهای مهارتی در دانشگاه‌ها و ارتقای توانمندی‌های مهارتی دانشجویان هستند به‌صورتی‌که دانشجو هنگام فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار مهارت‌های لازم را کسب کرده باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: موضوع مهارت‌محوری با سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کاملاً منطبق بوده و به افزایش ضریب اشتغال و کاهش بیکاری کمک خواهد کرد.

نظری با اعلام اینکه اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: در دانشکده مهارت و کارآفرینی اصفهان تعداد رشته‌ها از پنج به ۲۵ رشته افزایش پیدا کرده و در این رشته‌ها که طرح آمایش سرزمینی و نیازهای منطقه‌ای لحاظ شده، امیدواریم آمار دانشجویان رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

میزان رشد دانش‌آموز در استان اصفهان در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته و با توجه به وضعیت اقتصادی و بیماری کرونا این رشد قابل توجه است.وی تبیین کرد: برای اجرای طرح آمایش سرزمینی باید بسته‌های مهارتی که از ملزومات اجرای آن بوده کاملاً عملیاتی شود؛ ازجمله «طرح پویش»، «فعالیت‌های کاربنیان»، «مدارس عالی مهارتی» و «مراکز مشاوره شغلی»که در صورت اجرای این بسته‌ها می‌توانیم به موفقیت طرح آمایش سرزمینی امیدوار باشیم.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اعلام اینکه در مدارس سمای اصفهان یک‌هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و در استان اصفهان این آمار به ۹ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز می‌رسد، متذکر شد: میزان رشد دانش‌آموز در استان اصفهان در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته و با توجه به وضعیت اقتصادی و بیماری کرونا این رشد قابل توجه است.

نظری با بیان اینکه در اصفهان ۹ مدرسه و در استان اصفهان ۸۰ مدرسه وجود دارد، ادامه داد: بیشتر مدارس از امکانات کامل برای آموزش مجازی برخوردار هستند و از سامانه بومی مدارس اصفهان با نام «دانا» که بسته کاملی از زیرسیستم‌های آموزشی، کلاس مجازی، آزمون و تکلیف است، برخوردارند.

وی تشریح کرد: مدارس سما از زیرساخت‌های مناسب فیزیکی و نرم‌افزاری برای آموزش و پژوهش برخوردار هستند و در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هم کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعددی وجود دارند.

مدارس عالی مهارتی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟ به آنا گفت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای تنظیم شده که در آن دروس کارگاهی و آزمایشگاهی با سرفصل‌ دوره‌های فنی و حرفه‌ای تطبیق داده می‌شود و پس از برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای دانشجویان می‌توانند همزمان با گذراندن دروس، گواهی فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.

نظری افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با اتاق بازرگانی استان اصفهان تنظیم شده که در آن صنایع همکار در قالب «طرح پویش » برای اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان با دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان همکاری می‌کنند و دانشجویان را در صنایع خود به کار می‌گیرند.

وی درباره اینکه در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟ مطرح کرد: درباره تدوین سرفصل و اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی در رشته‌های مختلف از جمله مربیگری فوتبال، مربیگری والیبال، ماساژدرمانی، داوری فوتبال، دوره‌های مربوط به رشته طراحی و دوخت، دوره‌های تربیت مربی و معلم، دوره‌های نظام مهندسی، مهندسی پزشکی، برق، معماری و … اقدامات لازم صورت گرفته که این دوره‌ها با هدف افزایش مهارت دانشجویان برگزار می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در بخش دیگری از گفت‌وگو با آنا تبیین کرد: مدارس عالی مهارتی دوره‌هایی را برای صدور مدرک آکادمی ازجمله مقاطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر برگزار می‌کند که این دوره‌ها در دانشکده کارآفرینی تعریف شده و در مدارس عالی مهارتی هم دوره‌های مهارتی که منجر به صدور گواهی می‌شود، قابل تعریف است.

نظری توضیح داد: هدف در مدارس عالی مهارت آن است که دوره‌ها با فعالیت کاربنیان یا تولید همراه بوده تا توانمندی‌های مهارتی دانشجویان بالفعل شود.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان چهار مدرسه عالی مهارت با عنوان‌ «گیاهان دارویی»، «طراحی و دوخت»، «تربیت معلم و مربی» و «تربیت‌بدنی» فعال است، ادامه داد: در این مدارس علاوه بر برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی، دانشجویان با مهارت‌های مورد نیاز بازار کار به‌صورت عملی آشنا می‌شوند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درباره مهارت و کارآفرینی در مدارس سما هم به آنا گفت: در مدارس یک ساعت در هفته با نام ساعت مهارت اختصاص داده شده که براساس یک جدول مهارت‌های مورد نیاز برای دانش‌آموزان به صورت تفکیکی در پایه‌های مختلف ترسیم شده و آموزش داده می‌شود که «مهارت‌های زندگی»، «مهارت‌های ارتباطی»، «مهارت‌های هنری» و «مهارت‌های فنی و حرفه‌ای» را شامل می‌شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا