بررسی شاخص نوآوری ایران و جهان در سال ۲۰۲۰ + PDF

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

‌‌‌‌‌‌‌شرکت WIPO هر ساله در یک گزارش شاخص های نوآوری را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. در این گزارش وضعیت شاخص نوآوری در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس، شرکت‌‌‌‌‌ (World Intellectual Property Organization (WIPO ‌‌‌‌‌‌هر ساله در یک گزارش شاخص های نوآوری را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امسال در گزارش سالیانه خود بالاترین رتبه سالانه نوآوری را در سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و هلند معرفی کرد. این گزارش همچنین به بررسی منابع مالی نوآوری و تأثیرات همه گیر COVID-19 بر نوآوری جهانی پرداخته است.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.

بر اساس گزارش شاخص نوآوری جهانی۲۰۲۰، پاندمی کووید ۱۹، محرک توسعه و تغییر بیش از پیشِ نوآوری در سطح جهان شده است؛ برخی فعالیت های نوآورانه را به تعویق انداخته و در برخی دیگر از حوزه ها موجب تسریع شده است؛ این تسریع بطور خاص در حوزه سلامت بوده است.

موضوع اصلی گزارش GII 2020 می پرسد چه کسی نوآوری را تأمین مالی می کند؟ و سوال اساسی این است که تأثیر اقتصادی ناشی از بحران COVID-19 چه تاثیری بر شرکتهای نوپا ، سرمایه های خطرپذیر و سایر منابع سنتی تأمین مالی نوآوری خواهد داشت؟

بسیاری از دولت ها در حال تنظیم بسته های امدادی اضطراری برای مقابله با تأثیر قفل و مقابله با رکود اقتصادی هستند. اما GII 2020 توصیه می کند که دورهای بعدی پشتیبانی برای نوآوری، به ویژه برای شرکت‌های کوچکتر و شرکت‌های نوپا که با دسترسی به بسته‌های امداد و نجات با مشکل روبرو هستند‌، اولویت بندی و سپس گسترش دهند.

سوئیس ، سوئد ، ایالات متحده ، انگلیس و هلند با داشتن اقتصاد دوم آسیا – جمهوری کره – برای اولین بار به جمع ۱۰ برتر پیوست (سنگاپور شماره ۸ است) رتبه بندی نوآوری را در اختیار دارند. ۱۰ کشور برتر تحت سلطه کشورهای پردرآمد هستند.

در این گزارش وضعیت شاخص نوآوری در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته های جدید گزارش شاخص نوآوری جهانی۲۰۲۰

  • در زمانی که نوآوری در حال شکوفایی بود، بحران COVID-1 فضای نوآوری را تحت تأثیر قرار داد. در سال ۲۰۱۸، هزینه‌های تحقیق و توسعه(R&D) حدودا  ۵.۲٪ رشد کرد. البته که سرمایه گذاری‌های خطرپذیر (VC) و مالکان فکری (IP) در بالاترین حد خود قرار داشتند.
  • در متن GII 2020 این سوال مطرح شد که، چه کسی نوآوری را تأمین مالی می کند؟ یکی از یافته های GII این است که پول برای تأمین سرمایه‌های نوآورانه رو به اتمام است. معاملات VC در سراسر آمریکای شمالی، آسیا و اروپا در حال سقوط شدید است. تأثیر این کمبود در امور مالی نوآوری ناهموار خواهد بود، زیرا تأثیرات منفی بیشتر توسط VC های اولیه، استارت آپ‌های متمرکز برای تحقیق و توسعه در کشورهایی که به طور معمول نقاط VC نیستند، احساس می شود.
  • در حالی که تأثیرات پاندامیک بر روی سیستم‌های علمی و نوآوری زمان می‌برد، اما نشانه‌های مثبتی از افزایش همکاری‌های بین المللی در زمینه‌های علمی وجود دارد. در عین حال، نگرانی‌هایی در مورد مختل شدن پروژه‌های تحقیقاتی عمده و تعطیلی بین المللی در پیگیری نوآوری وجود دارد.
  • بحران COVID-19 در حال حاضر نوآوری را در بسیاری از بخش‌های جدید و سنتی مانند بهداشت، آموزش، گردشگری و خرده فروشی کاتالیز کرده است.

” در حال حاضر تمام این همکاری بین المللی در زمینه‌های مختلف از جمله نوآوری ریسک‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت اما جهان در مواجهه با چالش های بی‌سابقه، چه بهداشتی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی، نیاز به ترکیب تلاش‌ها و منابع برای اطمینان از تأمین مالی مستمر نوآوری دارد. “

کمی درباره گزارش شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۰ (GII)‌‌‌‌‌‌

امسال در سیزدهمین دوره گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰ (GII)‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌توسط دانشگاه کرنل، INSEAD و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO ، آژانس تخصصی سازمان ملل) به طور مشترک منتشر شد.

GII اکنون از سال ۲۰۰۷ به طور سالانه منتشر می شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون یک ابزار برجسته برای مدیران تجاری، سیاست گذاران و سایر افرادی است که به دنبال بینش در مورد وضعیت نوآوری در سراسر جهان هستند.

هسته اصلی گزارش GII شامل رتبه بندی توانایی ها و نتایج نوآوری اقتصادهای جهان است. GII با درک نقش اصلی نوآوری به عنوان محرک رشد و شکوفایی اقتصادی و نیاز به چشم انداز وسیعی از نوآوری برای قابل استفاده بودن در اقتصادهای توسعه یافته و در حال ظهور، این گزارش شامل شاخص هایی است که فراتر از اقدامات سنتی نوآوری مانند سطح تحقیقات و توسعه است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
نوآوران توسعه ملی
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا