خدمات تخصصی که کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را ارتقا می‌دهد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به خدمات تخصصی کسب‌وکار را آسان و با کیفیت فراهم کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یکی از میدان‌های نقش‌آفرینی فعالان زیست‌بوم نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تا استارت‌آپ‌ها، پارک‌های فناوری است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضای فیزیکی و ارائه خدمات تخصصی را به این فعالان ارائه می‌دهد. خدماتی که راه را برای توسعه کسب‌وکارها، تجاری‌سازی خلاقیت‌ها و خلق اشتغال هموار می‌کند.

با توسعه ناحیه نوآوری پردیس این حمایت‌ها شکلی منسجم یافته و پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های متنوعی برای ارائه خدمات تخصصی کسب‌وکار به شرکت‌ها ارائه می‌کند؛ در حال حاضر 15 خدمت قابل دریافت در این حوزه معرفی شده است:

1. تامین مالی و اعتباری

یکی از خدمات قابل ارائه در پارک فناوری پردیس به مجموعه‌ها، خدمات تامین مالی و اعتباری است که در قالب 8 برنامه به شرکت‌ها ارائه می‌شود.

لیزینگ محصولات دانش‌بنیان برای توسعه فروش شرکت‌ها به مشتریان، صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه به کارفرمایان، خرید تضمینی فناوری برای ایجاد سرمایه در گردش برای طراحی و ساخت محصولات دانش‌بنیان، وام قرض‌الحسنه برای حمایت ویژه از طرح‌های ملی و خاص بخشی از این خدمات به شمار می‌رود.

اما شرکت‌ها به فروش محصولات خود نیاز دارند، بنابراین خدمات فروش اقساطی با هدف ایجاد سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و تضمین گارانتی محصولات از طریق تضمین کیفیت و فناوری محصول و جبران خسارات احتمالی ناشی از عملکرد آن با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای نیز در همین راستا ارائه شده است.

2. سرمایه‌گذاری

از دیگر تسهیلات قابل ارائه در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، خدمات سرمایه‌گذاری است که از آن جمله می توان به جذب سرمایه از فرشتگان کسب و کار، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران جسورانه یا نهادهای تامین مالی جمعی در طرح‌های پژوهشی و فناوری شرکت‌های عضو و یا سرمایه گذاری در شرکت‌ها، معرفی شبکه سرمایه گذاران برای مشارکت مدنی در طرح‌های فناورانه شرکت‌ها، عرضه اولیه سهام شرکتها در بازار سرمایه (بورس) از طریق شرکت فرابورس ایران و  استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها اشاره کرد.

3. ارزیابی و امکان‌سنجی

تهیه گزارش توجیهی، تهیه طرح کسب و کار و ارزش‌گذاری فناوری یا ارزش‌گذاری شرکت‌ها و استارتاپ‌ها خدماتی است که در زمینه ارائه خدمات ارزیابی، امکان‌سنجی و ارزش‌گذاری فناوری و طرح ارائه می شود.

4. مدیریت کیفیت

دیگر خدمتی که پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری به مجموعه‌های فعال ارائه می‌کند، خدمات مدیریت کیفیت و نظام‌مند کردن شرکت‌ها است. آموزش‌های تخصصی حوزه مدیریت و استانداردهای بین‌المللی، ارائه طریق در استقرار استانداردهای مدیریتی و بین‌المللی و ارائه خدمات ممیزی شخص سوم و صدور گواهی‌نامه‌های بین‌المللی استاندارد نیز در این حوزه ارائه می‌شود.

5. طراحی و نمونه‌سازی

پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری با ارائه خدمات طراحی، نمونه‌سازی و مهندسی معکوس در تلاش است تا اجرای پروژه‌های صنعتی از مرحله طراحی تا ساخت نهایی را حمایت کند.

خدمات ماشین‌کاری با دستگاه های برش دقیق و  پیشرفته، ساخت قالب‌ها، عملیات حرارتی در کوره های اتمسفر گاز خنثی، همکاری و مشاوره برای بدست آوردن دانش فنی و تدوین کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز در تولید قطعات جدید، طراحی و ساخت تسترهای آزمایشگاهی و طراحی و ساخت انواع جیگ و فیکسچر و گیج‌های کنترلی خدماتی در همین راستا هستند.

6. آزمایشگاه و کارگاه

در حال حاضر شرکت های عضو و مستقر در پارک دارای آزمایشگاه‌های تخصصی در زمینه‌های گوناگونی مشتمل بر 14 مجموعه‌ آزمایشگاهی هستند که در زمینه‌های کانی‌آرایی و مواد معدنی، آنالیز و تجزیه شیمیایی، نانوالکترونیک، زیست‌فناوری، ابزار دقیق، مهندسی پزشکی، کالیبراسیون، داروسازی، داروهای نوترکیب، سلول‎های بنیادی و متالورژی مشغول به ارائه خدمات هستند.

7. بازاریابی و توسعه بازار

این خدمت نیز با عقد قراردادهای پژوهشی و فناوری با دستگاه‌های دولتی، معرفی طرح‌های دانش بنیان به دستگاه‌های اجرایی جهت بهره‌مندی از قانون نیم درصد بودجه پژوهشی، برگزاری رویدادهای معرفی محصولات شرکت‌های عضو پارک، استقرار محصولات شرکت های عضو پارک در پایگاه فروش در تهران و استفاده از نشان تجاری محصولات شرکتهای عضو پارک به مجموعه‌ها ارائه می‌شود.

8. مشاوره حقوقی

از دیگر تسهیلات قابل ارائه در این مجموعه خدمات حقوقی مرتبط با فناوری است که در قالب خدمات مشاوره حقوقی در زمینه مدیریت دارایی­‌های فکری و حقوق انتقال فناوری، تنظیم قراردادهای حق امتیاز بهره‌برداری برای شرکت‌ها و سازمان‌های صاحب پتنت است.

ناحیه نوآوری پردیس همچنین ضمن رصد فناوری با استفاده از ابزار تحلیل پتنت در زمینه فناوری‌های خاص مورد تقاضا، دوره‌های عمومی و تخصصی آشنایی با مالکیت فکری را برگزار می‌کند و به  جست‌وجوی اختراعات و تحلیل پتنت و ثبت اختراع و علامت تجاری در داخل و خارج از کشور می‌پردازد

9. بازاریابی بین‌المللی و صادرات

مرکز توسعه تجارت فناوری پارک پردیس در راستای حمایت از توسعه بازار بین‌المللی برای شرکت‌های صادرکننده و یا شرکت‌های با قابلیت صادرات این پارک، بر اساس مقاصد جغرافیایی صادراتی و یا حوزه فناوری تخصصی از طریق بروکرهای توانمند صادراتی خود خدماتی ارائه می‌کند.

از آن جمله می توان به خدمات اخذ مجوزهای مورد نیاز همچون استاندارد و مجوزهای گمرکی، خدمات اخذ ضمانت‌نامه و بیمه، خدمات تبادلات پولی با دیگر کشورهای مقصد صادراتی، خدمات ارائه تسهیلات مالی در راستای صادرات محصولات و خدمات، خدمات ارائه تحقیقات بازار و خدمات بازاریابی و فروش اشاره کرد.

10. بازرگانی خارجی و گمرکی

شناسایی منابع مطمئن تامین کالا در بازارهای خارجی، عقد قرارداد خرید بین‌المللی و هماهنگی با طرف‌های ثالث، انجام هماهنگی لازم برای امور مربوط به حمل و بازرسی کالا، ترخیص کالا از گمرکات اجرایی کشور و نمایندگی کارفرما در تعامل با گمرک ایران، ارایه خدمات از حمل تا تحویل برای اقلام وارداتی و صادراتی و پیگیری حقوق کارفرما در صورت بروز خسارت به کالا در ضمن حمل یا اتفاقات تحت پوشش بیمه ناز جمله خدمات ارائه شده در زمینه بازرگانی خارجی و امور گمرکی است.

11. پژوهش‌های دارویی و تجهیزات پزشکی

بررسی و اجرای مطالعات بالینی برای پژوهشگران، شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های متقاضی ثبت داروهای وارداتی، دیگر خدمتی است که در این زمینه به شرکت‌ها ارائه می شود.

12. آموزش

در این حوزه نیز پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدماتی چون تامین نیازهای آموزشی شرکت‌ها، تعیین اساتید و تعریف سرفصل‌های مربوطه و برنامه ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می کند.

13. حسابداری و حسابرسی

شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس می‌توانند از خدماتی چون حسابرسی شامل حسابرسی عملکرد، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی ویژه، حسابرسی داخلی و حسابرسی مالیاتی، بازرسی قانونی، نظارت بر امور تسویه شرکت‌ها، تهیه گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه بهره می‌برند.

همچنین ذیل این چتر حمایتی، خدمات دیگری مانند مشاوره مدیریت طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های مالی و صنعتی که توسط دادگاه‌ها و مراجع قضایی در چارچوب وظایف حسابداران رسمی قابل پذیرش است، آماده‌سازی شرکت‌ها برای ورود به بورس اوراق بهادار و ارائه خدمات مرتبط با آن و همچنین مشاوره در حوزه اداره امور مجامع شرکت‌ها ارائه می‌شود.

14. بیمه‌ و مالیات

ارائه مشاوره به مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه مالیات و امور مربوط به بیمه هم دیگر خدمتی است که پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری به شرکت‌ها ارائه می‌کند.

15. مدیریت راهبردی

تحلیل، برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا خدمت دیگری است که به توسعه کسب‌وکار شرکت‌ها کمک می‌کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا