علیرضا اسماعیلی تشریح کرد؛ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی چه اهداف و مزایایی دارد؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: هدف از راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، ارائه آموزش‌های مهارتی و مشاوره شغلی به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، علیرضا اسماعیلی در دماوند از راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند خبر داد و اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز، ارائه آموزش‌های مهارتی و مشاوره شغلی به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی توسط دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی است که پس از برنامه‌ریزی‌های لازم لیست دوره‌ها و زمان برگزاری آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: مهم‌ترین مزیت برگزاری دوره‌ در مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، تأییدیه دانشگاه و صدور گواهینامه موفقیت در دوره توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران است. با توجه به سیاست‌های سازمان مرکزی و سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و جایگزینی آن با آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما، این آموزشکده‌ها در سراسر کشور تبدیل به دانشکده مهارت و کارآفرینی و مأموریت‌های جدید شده است.

وی افزود: در همین راستا مقرر است دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علاوه‌بر گذراندن دوره‌های نظری و عملی آکادمیک در حین تحصیل، مهارتی را مرتبط یا به دلخواه بگذرانند. به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کل کشور منعقد و مقرر شد در راستای اجرای مأموریت ابلاغی، مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان راه‌اندازی شود.

نبود مهارت لازم برای ورود به بازار کار

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد دماوند در پاسخ به این پرسش که مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان چه کمک‌هایی به بازار کار خواهد کرد؟ توضیح داد: یکی از مشکلات و معضلات دانشجویان و درنهایت دانش‌آموختگان، نداشتن مهارت لازم برای ورود به بازار کار است که با برنامه‌ریزی، این توانمندی در فرد ایجاد خواهد شد که بتواند در کنار یادگیری مباحث تئوریک از نظر مهارتی توانمندی لازم را کسب کند.

دانش‌آموزان باید از ظرفیت‌های آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند؛ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، صرفاً مختص دانشجویان و دانش‌آموختگان تمام دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد است.اسماعیلی ادامه داد: گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی موجب می‌شود افراد با توانمندی و اخذ آموزش‌های مهارتی، جرئت ورود به بازار کار و جذب در مشاغل مورد نظر خود را داشته باشند و یا به‌صورت خوداشتغالی کسب و کار راه بیندازند.

وی در جواب این پرسش که تا چه حد آموزش‌های دانشگاه متناسب با نیازهای جامعه و صنعت است؟ متذکر شد: مدارک علمی دانشگاهی جزء نیازهای اولیه در افراد مشتاق و متقاضی تحصیل است؛ اما در مقاطع مختلف گذراندن یک مهارت در راستا و مرتبط با رشته تحصیلی تکمیل‌کننده آموزش‌های آکادمیک خواهد بود.

رئیس سمای دماوند درباره بهره‌گیری از تجربیات و مشاوره‌های استادان مجرب در مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی بیان کرد: با توجه به موضوع مهارت، استفاده از استادان مجرب و مسلط دانشگاه در امر آموزش‌های مهارتی در اولویت است؛ چراکه استادان دانشگاه از نظر مباحث نظری و عملی و تلفیق این دو، تبحر لازم را دارند در غیر این صورت از مدرسان برون‌سازمانی در صورت داشتن شرایط لازم استفاده خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی مختص دانشجویان است یا دانش‌آموزان و سایر اقشار هم می‌توانند در آن عضویت و یا به آن مراجعه داشته باشند؟ یادآور شد: دانش‌آموزان باید از ظرفیت‌های آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند؛ این مرکز صرفاً مختص دانشجویان و دانش‌آموختگان تمام دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد است و پس از طی دوره، مدرک معتبر صادر خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: گواهینامه صادرشده توسط فنی و حرفه‌ای بیانگر مهارت انجام یک شغل یا حرفه است که از مزایای آن می‌توان ارزش و اعتبار بین‌المللی، قابل ترجمه بودن مدارک، امکان ورود سریع‌تر به بازار کار و جذب در شرکت‌ها و مؤسسات، امکان تدریس در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، امکان استفاده برای دریافت تسهیلات وام خوداشتغالی و استفاده به‌منظور دریافت پروانه کسب در مشاغل مرتبط را ذکر کرد.

چگونگی اطلاع علاقه‌مندان به شرکت در دوره‌های مهارت

وی درباره چگونگی اطلاع علاقه‌مندان به شرکت در دوره‌های مهارت از عناوین رشته‌ها و نحوه ثبت‌ نام تبیین کرد: آگاهی از عنوان دوره‌ها و نحوه انجام ثبت‌ نام از طریق سایت دانشگاه آزاد دماوند و بستر فضاهای مجازی دانشگاه و کانال‌های اطلاع‌رسانی اعلام خواهد شد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد دماوند گفت: لازم می‌دانم از همراهی و تلاش مدیریت فنی و حرفه‌ای شهرستان دماوند و مسئولان استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران تشکر و قدردانی کنم. امید است با همکاری تمام دستگاه‌های مؤثر بتوانیم در آموزش و مهارت‌آموزی جوانان این مرز و بوم که در واقع نیاز ضروری و یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در جامعه امروزی بوده و هست، نقش ارزنده‌ای داشته باشیم.

به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا